< Tilbake til oversikten

Gjær ok?

Fjonken sa for siden:

Er det greit å bruke vanlig gjær i bakevarene?

Helene sa for siden:

det er bedre å bruke bakepulver fordi gjær fungerer ikke så godt på andre meltyper enn hvetemel. så du vil ikke få noe stor nytte av det.

Fjonken sa for siden:

Var ei på SN som hadde brukt gjær og Atkins bakemix. Det gikk supert det. Jeg var mer ute etter å vite om gjær er ok på induksjon? Om det kan bremse vekttapet eller har noen andre uheldige effekter.

Nille sa for siden:

På induksjon skal du helst ikke bruke gjær. Mye på grunn av mulig candida oppblomstring. Men har du ikke slike problem må du vel prøve å bruke gjær, men det funker dårlig uten mel. Med Atkins bakemiks blir konsistensen grei, men det blir mye gjærsmak.... Det er jo en årsak til at det ikke brukes særlig gjær i lakvarbo bakst da !
[color=purple][/color]
Med proteinpulver funker ikke gjær i det hele tatt. Jeg har prøvd både tørrgjær og vanlig gjær. Der må du bruke bakepulver.
[color=purple][/color]
Prøv deg frem du, smaken er som baken vet du !

Fjonken sa for siden:

Nei tenk, nå har jeg bakt pizza med bakemix og gjær. Ble ikke gjærsmak i det hele tatt. Men brukte bare 25 gr gjær da til 300 gr bakemix. Ble en sprø og god liten pizza av det. Nok til to pers. Og det smakte pizzabunn. Helt sant!!
Nei, jeg har ikke problemer med gjæroppblomstring i kroppen. Har aldri hatt det og tror neppe jeg skal få det pga en skarve pizzabunn i ny og ne. Dersom noen vil prøve...

Oppskriften min er:

3 dl bakemix
25 gr gjær
2 dl lunka vann
1-2 ss olivenolje
Litt hakka hvitløk

Deigen eser fint, men er litt trå å få kjevla ut. Rett på med fyllet og i ovnen. Snadder!

Karbsinnhold for hele bunnen er ca 10 karbs.

luringen sa for siden:

fjonken; I love you...skal prøves i morra!

Nille sa for siden:

Flott !! :D
Hva slags gjær brukte du ? Tørr eller ? De fleste bruker sannsynligvis for mye gjær - JEG gjorde tydeligvis det. Kanskje det er derfor jeg fikk gjærbakst - bokstavlig talt. Har ikke turt å lage noe med gjær siden jeg ......
[color=purple][/color]
Kult at det funket så bra !
[color=purple][/color]
Lurer på en liten ting, - du brukte 300 gram bakemiks ? Eller misforsto jeg noe ? Det er 36-37 karber det (Atkins Bakemiks inneholder 3 gram netto karber pr 24 eller 30 gram "serving" (Alt ettersom det er Atkins Bakemiks eller Atkins Quick Quisine bake Mix). Men så skriver du 3 dl i oppskriften. Det er ca. halvparten, rundt 160 gram ?
[color=purple][/color]
...bare littegranne forvirra jeg nå.... :wacko:

Fjonken sa for siden:

Ohhh shit.. jeg regna 3 karber pr 100 gram jeg.. På trynet i igjen!!!! Skitt au.. pizzaen ble i allefall god. Flott du stiller spørsmål altså!

Brukte Aktins QQ jeg da.. Regning er ikke mitt beste fag. Og forresten.. bruker bare fersk gjær jeg. Og de 25 gramma kan sikkert reduseres enda litt. I orginaloppskriften stod det 15 gr gjær.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.