< Tilbake til oversikten

Spørsmål om keto-stix tatt på formiddagen

Juli-jente sa for siden:

Hei på dere

I går hadde jeg et sånt enormt sjokolade-sug hele dagen - og det endte med at jeg laget en sjokoladedrøm etter oppskrift fra her inne (inneholdt egg, kunstig søtning, meierismør og 70%sjokolade).

Jeg er i dag superspent på om den lille utskeielsen kan ha hatt betydning på om jeg er i ketose eller ikke...

Utålmodig som jeg er tok en en urinstix i formiddag (ikke morgenurin) og den var lilla.

Har jeg testet for tidlig på dagen? (jeg mener å ha lest at man kan utskille ketoner på natten)

Eller har det gått helt fint til tross for sjokolade-kosen tror dere?

jankph sa for siden:

Husk at ketosestixen riktignok måler ketoner i urinen, men stixen skiller ikke mellom ketoner fra forbrenning av kroppsfett og forbrenning av tilført (spist) fett. Spsier du uhorvelige mengder fet mat vil du få en fantastisk lilla farge, men du vil ikke miste ikke et gram fett for det, bare så det er sagt.

Har du brukt oppskriften her inne er det nok minimalt med karber i kaken så jeg vil tro at det har gått greitt. Du må nok opp i adskillige mengder karber over flere dager før du går ut av ketosen. Det er ihvertfall min erfaring.

Jan.

Juli-jente sa for siden:

Tusen takk for svar!:)
Jeg spiser generelt sett lite fett egentlig.. Men jeg prøver å spise det riktige fettet, og mer fett enn jeg spiste tidligere..

Torkil sa for siden:

Hei
Hvis du benytter ketolysekuren er det viktig du holder deg til den. Da må du ikke spise "magert" ( av gammel vane?) for da vil kuren ganske fort slutte å virke. Velg heller fet fisk fremfor mager og nakkekoteletter fremfor renskårne ryggkoteletter, seterrømme fremfor lettrømme.
Lykke til
Torkil

Juli-jente sa for siden:

Nå blir jeg snart :confused:
Jeg har kuttet ut alle lightprodukter - dette være seg alle margariner, oljer som ikke er tillatt og lette meieriprodukter.
Jeg spiser rene kjøttprodukter og fet fisk...
( i går hadde jeg nakkekoteletter til middag - uten å skjære av fettet)...

Men jeg tør ikke spise (som jankph sier) "uhorvelige mengder"..
Jeg har gått over til å steke mat i meierismør eller extra virgin olivenolje.
Prøver å ha en dæsj med rømme til mat hvor jeg ikke spiser hjemmelaget dressing.
Jeg bruker fløte, rømme og ost i mye av det jeg lager...

Er ikke dette riktig?

jankph sa for siden:

Jepp det høres helt riktig ut nå. Når jeg sa 'uhorvelige' mengder med fet mat så var det bare for å illustrere at du på den måten vil kunne få et vanvittig utslag på stixen uten at det vil føre til noe vekttap, bare for å tydeliggjøre at det ikke nødvendigvis er en sammenheng mellom farge på stixen og forbrent kroppsfett (vekttap). Har du en balansert dog fettrik diett med et kaloriinntak sånn rundt det normale dagsbehovet vil utslag på stixen som regel alltid bety at du forbrenner kroppsfett og altså taper vekt.

Fjonken sa for siden:

Det har jeg, men like fullt ingen utslag på stixen. Ikke engang når jeg trener. Skjønner ikke denna skrotten min helt jeg.:confused:

Skorpia sa for siden:

Eller mager fisk dynka med masse smelta smør og diverse krydder. Ikke alle liker laks vet du,og ørret som er rensa er vankelig å få tak i. Halvparten av de jeg kjenner mister matlysta om de får fiskebein i munnen,deriblant jeg,fordi jeg fikk et skikkelig satt fast da jeg var jentunge.

Skorpia sa for siden:

Steke i extra virgin oliven olje???? Kaldpresset olivenolje er ikke egnet til steking,den er beregnet til salater. BRuk nå for all del heller rapsolje som tåler varmen best av oljene.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.