Ja, nå trenger jeg virkelig hjelp her. Gubben har bursdag snart og da forventer han å få kake. Bare det at vi begge er på induksjon. Hva i all verden skal jeg servere ham? Han elsker kaker og is og sånt... Vil jo helst få til noe godt på bursdagen hans. Hjelp meg!!! :eek:
Synes jeg lager spesielle middager hver dag jeg;)
Men altså, bursdag er kake. I allefall her i huset og i allefall på guttas dager. Alle gutta er kakemonser del lux. Induksjon eller ei.
Jeg vender stadig tilbake til denne oppskriften. Selv om den egentlig skal lages som 9 stk, går det veldig godt å steke det i en rund kakeform. Del den i 2 og ha i pisket kremfløte og f.eks.litt bringebær. Jeg tror det går både med litt cottage cheese(som er i rollsene) og litt bringebær en gang, selv om dere går på induksjonen.:confused: Jeg synes i alle fall at det er veldig godt!:)
Rolls
3 store egg
1 ts. bakepulver
3 ss Cottage cheese
0-1ss Natreen pulver pulver(avhenger av hva du skal bruke dem til)
Skill eggene. Stivpisk hvitene
Bland eggeplommene med Cottage cheese,bakepulver og Natreen, og bland tilslutt dette forsiktig inn i eggehvitene (eggehvitene skal ikke falle sammen).
Settes med skje på stekeplate (9stk) og stekes i nederste rille 35 - 50 min. ( 35 min. i min ovn) ved 150 grader.
hva med denne..? fant denne på lavkarbo for en stund siden, vet ikke hvem som postet den og finner ikke linken til den nå, så legger den inn på nytt.. god - og kjempemektig..! sikkert ikke ment for induksjonen, men hvis man må velge mellom to onder..
på bursdagen min spiste jeg bare krem med kanel og natreen, mens de andre spiste kake. Ingen som la spesielt merke til at det ikke var noe "kake" der .. og i tillegg kunne jeg legge meg med god samvittighet :-)
Nydelig brownie-kake!
Bunn:
200 gr. mandler (finmalt)
25 gr 70% sjokolade(plate)
3 middels store egg
Søtningsmiddel tilsvarende 50 gr sukker = 0.5 dl Natreen
1 ss toppet ss kakao
1 ts bakepulver
Glasur:
20 gr smør
100 gr 70% sjokolade(plate)
2 ss vann
2 ts kaffepulver
1 ts vanlijesukker ( eller vaniljedråper )
Sånn gjør du:
Kjør mandler og sjokolade i food processor til finmalt
Pisk egg og søtningsmiddel til eggedosis
Bland inn mandler/sjokolade, kakao og bakepulver
Smør en rund form med smør og dekk bunnen med bakepapir.
Hell i røren og stek på 160 gr; nederste rille i 8 minutter (10 min i varmluftsovn)
Ta ut og skjær løs, avkjøl noe
Bland alt til glasuren i en kjele og varm til smeltet.
Avkjøl glasuren til den begynner å tykne
Hell over kaken og sett kaken til avkjøling i kjøleskapet
Herlig.. her triller det inn oppskrifter og råd. Da var det jo ikke så håpløst likevel da jo! Ostekakene høres gode ut.. hmmmm:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.