< Tilbake til oversikten

Bjørkesukker

Fjonken sa for siden:

Da jeg handla i helga fikk jeg tilbud om å kjøpe bjørkesukker. Skal i følge butikkdama på life være et sunt alternativ til sukker. Men 50 gr karbs pr 100 gr vare gjorde meg meget skeptisk og jeg lot være å kjøpe det. Men hva er bjørkesukker og er det noe godt alternativ?

nøtta sa for siden:

oj men 50 g khd per 100 g er jo ikke saa ille til og vaere SUKKER da ....

Fjonken sa for siden:

Noen som vet noe om bjørkesukker?

nøtta sa for siden:

Siljevanilje har dere det i butikken deres ???

Siljevanilje sa for siden:

nei men har faktisk bestilt det inn. har ikke prøvd d.
men jeg vet jo at det er sunnere enn vanlig hvitt sukker. og det har samme konsistens.

skal finne mer ut av det når det kommer. får nok en leveranse imorgen.

themonk sa for siden:

"Bjørkesukker" er vel det som populært kalles xylitol.

nøtta sa for siden:

aah det er det i slike pastiller sonneholder ingen ting .... 0 g fett, 0 g khd; 0 g you name it

:confused:

Fjonken sa for siden:

Åhhh er det det. Men da bør det jo stå i allefall 1 karbs på alt med xylitol da. Det gjør det jo ikke. Står alltid null.

Huldr sa for siden:

Nei, tror ikke det er det samme! Xylitol er et sukkeralkohol som er laget fra bjørk... Men bjørkesukker er en form for sukker :)

nøtta sa for siden:

gaar xylitol under kunstig sotningsmiddel men ikke bjorkesukker:confused:

maa ha det inn med ts

Huldr sa for siden:

Det vet jeg ikke... :) Det er vel et definisjonsspørsmål om bjørkesukker er kunstig eller naturlig. Vet ikke hvordan man fremstiller det jeg... :)

Sukkeralkoholer er fremstilt av sukker (i dette tilfellet bjørkesukker) og har null karber, mens bjørkesukkeret etter det du sier har 50 pr 100 g... Det er vel den store forskjellen sånn praktisk sett. Og så det at xylitol og andre sukkeralkoholer virker ganske kraftig på tarmsystemet da...:cool:

guro sa for siden:

Bjørkesukkker er nedkokt bjørkesaft, sevje.

Huldr sa for siden:

Da er det jo definitivt naturlig :)

nøtta sa for siden:

da er det jo saann ca like "sundt" som fruktose da ?

guro sa for siden:

ja men jeg tror ikke den er rafinert, renset som fruktose er, så er du heldig får du med deg litt næring også ..

ja det er bjørkesirup jeg snakker om altså, ikke bjørkesukker ..:o

nøtta sa for siden:

genialt, hvorfor har jeg ikke hort om dette for ?

Fjonken sa for siden:

Kan det være noe godt da? Fjonken ser for seg noe klissete noe med litt ram smak. Backflash fra barndommen.

nøtta sa for siden:

men man bruker jo veeeldig lite, veit ikke om jeg ville laget blotkake med det , men saann litt paa toppen av frokostpannekaka :D

Huldr sa for siden:

Jeg har drukket bjørkesaft en gang i tida, og det er noe av det verste jeg har smakt...:eek: Men jeg trooor det sukkeret er raffinert... er vel det hvis det er hvitt? Og da har det nok ikke noe smak... Om det er bra eller dårlig kommer an på øyet som ser :p

Huldr sa for siden:

Sorry... :o det ER xylitol... Se her og her

Rart at det opptrer med 0 karbs på dropspakker da?! :confused:

Kristian sa for siden:

280 Kr for kiloen:mad: . Jeg har ikke råd til fore familien med dette.

nøtta sa for siden:

:eek:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.