< Tilbake til oversikten

To oppskrifter på frokostpannekaker

elco sa for siden:

Funnet på amerikanske forum for lenge siden, men ikke prøvd før nå. Synes begge er gode.

Pannekake med bacon-crisp!!! :eek:
2 små pannekaker eller 1 stor

40-42 g bacon-crisp med "nøytral" smak*
2 egg
1/4 (amerkikansk) cup kremfløte**
(Søtstoff etter smak - kan utelates)
1/2 ts kardemomme

Knus bacon-crispet godt (f.eks. i plastpose med kjevle, eller i kjøkkenmaskin)

Visp egg godt og bland med resten av ingrediensene og visp igjen. Hell bacon-crispet i egg/fløteblandingen og la blandingen tykne i 5 min.

Smelt smør i stekepannen og når varm nok stek pannekaken til den er gyldenbrun på begge sider.

Kan være litt vonde å snu, pass på at eggemassen er stiv nok først.

Serverte med Mascarpone (italisensk kremost) og varme jordbær, var ganske godt, ja. Og mektig.

*Jeg brukte Kims, for det var den heg hadde den i skapet
**Tar ikke sjansen på å omregne 1/4 cup - har selv et litermål som måler både cups og liter :D

Jeg brukte Splenda da jeg laget disse, men tror jeg vil utelate søtstoff neste gang og heller servere med smør og hvitost siden jeg vil bruke dem til helgefrokost.

Pannekake
1 liten

1 egg
2 ss Ricotta ost
1 ts vaniljeekstrakt
Muskat og kardemomme
Søtstoff

Bland ingrediensene i en bolle. Hvis du bruker kremost i stedet for Ricotta (jeg brukte Mascarpone her også), varm den i mikroovnen først så den smelter. Visp ingrediensene til de er godt blandet. Hell i en varm stekepanne med smeltet smør og stek til gylenbrun. Snu og stek andre siden. Serveres med smør. NB Denne kan også være vanskelig å snu, pass på å steke til egg/oste-blandingen har satt seg før du.

(Men jeg klarte å snu begge disse pannekakene uten at de gikk i oppløsning, og jeg pleier å streve fælt).

Nille sa for siden:

1/4 cup = 0.5915 dl

elco sa for siden:

Exactly! :D Takk!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.