elco sa for siden:
Funnet på amerikanske forum for lenge siden, men ikke prøvd før nå. Synes begge er gode.
Pannekake med bacon-crisp!!! :eek:
2 små pannekaker eller 1 stor
40-42 g bacon-crisp med "nøytral" smak*
2 egg
1/4 (amerkikansk) cup kremfløte**
(Søtstoff etter smak - kan utelates)
1/2 ts kardemomme
Knus bacon-crispet godt (f.eks. i plastpose med kjevle, eller i kjøkkenmaskin)
Visp egg godt og bland med resten av ingrediensene og visp igjen. Hell bacon-crispet i egg/fløteblandingen og la blandingen tykne i 5 min.
Smelt smør i stekepannen og når varm nok stek pannekaken til den er gyldenbrun på begge sider.
Kan være litt vonde å snu, pass på at eggemassen er stiv nok først.
Serverte med Mascarpone (italisensk kremost) og varme jordbær, var ganske godt, ja. Og mektig.
*Jeg brukte Kims, for det var den heg hadde den i skapet
**Tar ikke sjansen på å omregne 1/4 cup - har selv et litermål som måler både cups og liter :D
Jeg brukte Splenda da jeg laget disse, men tror jeg vil utelate søtstoff neste gang og heller servere med smør og hvitost siden jeg vil bruke dem til helgefrokost.
Pannekake
1 liten
1 egg
2 ss Ricotta ost
1 ts vaniljeekstrakt
Muskat og kardemomme
Søtstoff
Bland ingrediensene i en bolle. Hvis du bruker kremost i stedet for Ricotta (jeg brukte Mascarpone her også), varm den i mikroovnen først så den smelter. Visp ingrediensene til de er godt blandet. Hell i en varm stekepanne med smeltet smør og stek til gylenbrun. Snu og stek andre siden. Serveres med smør. NB Denne kan også være vanskelig å snu, pass på å steke til egg/oste-blandingen har satt seg før du.
(Men jeg klarte å snu begge disse pannekakene uten at de gikk i oppløsning, og jeg pleier å streve fælt).