Dette spørsmålet har kanskje nikke noe med lavkarbo å gjøre. Men dette er viktig for helsen.
Noen av dere har kanskje hørt om PanSalt. Et salt utviklet i Finland som istedet for natrium inneholder kalium, magnesium og andre nyttige mineraler, og som vistnok skal smake like bra som vanlig salt.
Etter at dette saltet ble tilsatt mer en 1000 vanlige matvarer i Finland på 80-tallet har antallet tilfeller av hjerteattack og slag falt med 60 %.
Såørsmålet er: Får en kjøpt dette i Norge? Kan det event bestilles over nettet? Skulle ikke forundre meg om det ikke er lovlig i Norge, for det er jo bra for helsen!
:ja: Skorpia har et poeng her. Jeg har ikke hørt om PanSalt eller sett det i butikker her, men jeg bruker Seltin mineralsalt, det inneholder pr 100 gram vare:
[color=purple][/color]
20 gram Natrium
21 gram Kalium
1 gram Magnesium
0.5 mg Jod
[color=purple][/color]
Til sammenligning har vanlig bordsalt 40 gram Natrium og 0-0.5 gram jod. Ikke noe av det andre....
[color=purple][/color]
[color=purple][/color]
Men det er nok sikkert det samme som seltin eller Lo salt,men det gidder jeg ikke sjekke. Selv er jeg tilhenger av Urtesalt(Herbamare) til kjøtt fisk,egg og grønnsaker.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.