< Tilbake til oversikten

Kugalskap og fugleinfluensa!!!

Skorpia sa for siden:

Ja nå er begge deler påvist i Sverige,og da er ikke lange veien til Norge.
Hva gjør vi med husdyrene våre.Skal vi la alle katter bli innekatter,hunder. Ja hva med dem. OG de stakkarne som har høns må jo pent slutte å la de være frittgående. Kuer som de siste årene er blitt pålagt å være ute en viss tid,fordi spurvene skal overleve bla.(spurver elsker kumøkk)ja det er mye som spiller inn.
Noen andre som har tanker og meninger om dette?

Torkil sa for siden:

Hei
Det virker som om myndighetene har en ide om at fugleinfluensaen kan stoppes. det innføres 3 km soner og 10 km soner rundt utbrudd. Bare vent til våren, da har vi den over allt. Det som bør begrenses er kontakt med fugler. Fodring av ender etc bør unngås når influensaen er over oss. Katter kan smittes av fugl, smitte derfra til mennesker er ikke påvist ennå, men det er vel et spørsmål om tid. Når influensaen kommer vil vi se myndighetene proklamere at det ikke er farlig, mens myndighetene håndterer døde fugl i "romdrakter" . Vi vil se intensiv jakt/slakt av byduer og sannynligvis ville katter og forbud mot løskatter når det første menneske er smittet av en katt.Dødeligheten av fugleinfluensa for mennesker er 30-50%
Når det er sagt, er fugleinfluensaen lite risikabel for folk flest. det er først når den muterer / endrer seg og kan smitte fra menneske til menneske den blir farlig for hele verden.:(
Vennlig Hilsen
Torkil

guro sa for siden:

Det du sier om katt, Torkil, virker litt mer realistisk en det som presenteres offesielt - av en eller annen mystisk grunn blir jeg bare mer og mer skeptisk til myndighetenes råd genrelt :o . Jeg har katt og har derfor tenkt litt på hva vi kan/bør gjøre. Og når myndighetene sier la katten fange fulg og kos med katten som vanlig og ha den gjerne i senga, da skurrer det litt for meg. Men hva kan vi gjøre ... Ja soverommet har den egentlig ikke adgang til som det er. Men jeg kan ikke holde den katten innendørs hele sommeren. Finnes det vaksine for katt?

Nille sa for siden:

Det finnes ingen vaksine for katter mot fugleinfluensa. Så spørs det hva som er best for katten. Å holde en utekatt "inne", - eller la den kose seg ute slik den pleier..... Å holdde katten inne hele sommeren betyr at vi må skalke alle luker og både vi og katta blir gale. Det er klin umulig å gjennomføre slik vi bor, da vi bor i 1 etg. og åpent vindu betyr "ut" for katta.
[color=purple][/color]
Vet sannelig ikke hva vi skal gjøre jeg....... :(

Huldr sa for siden:

En eller annen jeg snakket med foreslo å sette bjelle på katta sånn at småfuglene hørte den...

Høres teit ut, men kanskje det hjelper... :o

themonk sa for siden:

Det er riktig. Men jeg ville være forsiktig med å bruke uttrykket "når den muterer", fordi sjansen for at dette skjer er mindre enn for at man skal få en meteoritt i hodet. (Har en cellebiolog i hus her.)

Det bor over 6 milliarder mennesker på jorda. I løpet av de siste tre årene er det 173 som har dødd av viruset. Ingen av disse har blitt smittet av å mate fugler, eller fra katter. Dette er kun personer som har vært i spesiell kontakt med viruset. (Antallet døde katter er heller ikke veldig stort.) Til sammenligning viser tall fra en svensk undersøkelse at i en gjennomsnittlig influensasesong dør anslagsvis 1500 personer i Norge alene.

Hysteriet rundt fugleinfluensaen er uten tvil verre enn selve viruset, etter min oppfatning, og det er mye media sin skyld. Men hvem kan klandre dem for det. Det lager jo gode overskrifter.

Skorpia sa for siden:

Den er grei nå har jeg fått mange fine svar,og det gir meg tilbakeblikk og tanker på når hunkatten min kastet opp her i sommer. Jeg har hatt katter siden jeg var liten jentunge. Hun kastet opp på gulvteppet, en haug med spolormer.
Har aldri sett noe sånt før,enda så mye oppkast jeg har tatt etter katter,og dette var første gangen og kun to måneder etter hun fikk ormekur for første gang i sitt liv. Har heller aldri gitt en katt ormekur.

Så da er det store spørsmålet,gir ormekuren henne dårligere motstandskraft eller.???? Har heller aldri hatt noen sykere katt enn lettere forkjølelse. Men katt som nesten strøyk med av sykdom etter vaksine.
Så for min del er dette motsetninger og pokker så dyrt.
Tror faktisk noe av motstandskraften forsvinner jeg hos de sterke gratis huskattene vi har. Og hva er grunnen til at alle virus og bakterier muterer til noe værre??? Er det fordi vi hele tiden forsøker å stoppe dem??
JEG BARE SPØR??

Skorpia sa for siden:

har akkurat prøvd å holde en nykastrert utekatt inne(grøss og gru) den holdt meg våken hele natta. Fikk beskjed om at vi skulle holde den inne i to dager,men det blir et helvete så vi ga opp etter under et døgn.
Og for ikke snakke om disse utsugerne av noen byklinikker
Kattene har det godt her på landet. Hvorfor skal de plutselig få full narkose for en kjapp kastrering,den forrige katten jeg kastrerte fikk da ikke det og hodehette for å gjøre prisen enda høyere jada. Og hvorfor skal de absolutt ha katten der i tre timer,jo for da kan de ta mer betaling.
Uansett de haer ublu priser der dattern var med katta. Gir meg ende over. Var med samme katten uttørkety pga infeksjon for et år siden,de satte drypop på han og beholdt ham i over et døgn. Naboen min hadde samme infeksjon på sin katt hun var hos en annen dyrlege som ga denvæske prompte og fikk ta den med hjem at once.
Derfor tror jeg mange gjor alt for penger. Vi ga 3500 for at katten skulle sove over med drypp som virka dårlig i et døgn. Det må jeg si er en ublu hotellpris!!!!!

magdalena sa for siden:

Pusen er jo en jeger av instinkt og i Østerriket har jo flere katter blitt smittet av den farlige varianten.Men bjeller er anbefalt,da skremmer den opp fuglene(sannsynligvis)før den rekker å ta dem,dersom ikke fuglen alt er blitt så syk og svekket at den ikke klarer å fly.Men enn så lenge har jeg fulgt med på at la pus være pus,det er tamfuglene som har størst risiko.Nå er den jo ikke kommen til Norge,men jeg tipper den ikke er så langt unna.

Hvorfor virus og bakterier muterer til noe verre har vel noe med motstandskraften den sykdommen møter.:confused: Finne stadig nye veier å spre seg på.Ikke vet jeg,bare en tanke som feide meg,inntil man finner noe kur som tar knekken på hele systemet til basilusken.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.