mofe sa for siden:
Jeg mener at det finnes en "liste" over menneskers følelsesmessige primærbehov.. Noen som husker den? Mener at ett av punktene var "bekreftelse", husker ikke helt de andre.
mofe sa for siden:
Jeg mener at det finnes en "liste" over menneskers følelsesmessige primærbehov.. Noen som husker den? Mener at ett av punktene var "bekreftelse", husker ikke helt de andre.
jeef-micro sa for siden:
Tenker du kanskje på Erik Eriksons utviklingsteori??
(tillit vs mistillit)
guro sa for siden:
Det er ikke Maslov du sikter til?
mofe sa for siden:
Hm.. Nei, hva vet jeg hva jeg sikter til.. :o
Sånn som våre fysiske behov er da for å overleve, mat, hvile og husly (+ nærhet for spedbarn.)
Også mente jeg at det "fantes" psykiske behov, for å kanskje ikke fysisk overleve, men iallfall følelsesmessig overleve?
:)
Flax sa for siden:
Er det dette du mener?
"Til rekken av primærbehov skal vi her føye til, behovet for respekt, forståelse og aktelse: “Uten aktelse kan et menneske ikke leve”. For at et individ skal kunne realitetsorientere seg, har det også et grunnleggende behov for sannferdig informasjon. Det er med andre ord på tre nivåer et menneske har primære behov: på kroppsområdet (somatiske) – på følelsesområdet (emosjonelle) – og på forståelse/ forstandsområdet (kognitive) (Stettbacher, 1991)"
sunbeam sa for siden:
Maslows:
www.fn.no/skole_og_ungdom/ut_boksen/maslows_behovspyramide_og_galtung_wirak_modellen
mofe sa for siden:
Jeg tror det, kanskje? :)
Vi har altså et primært behov på følelsesområdet - utav det du siterer. Men ligger det under der igjen - "underkategorier"?
Kanskje det bare er meg som skjønner hva jeg mener nå? :o
mofe sa for siden:
Ja - vet du, jeg tror faktisk det er den jeg mener! :ja:
Woooh! :) :)
mofe sa for siden:
www.fn.no/skole_og_ungdom/ut_boksen/maslows_behovspyramide_og_galtung_wirak_modellen
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.