Skriver "saus" slik fordi det kanskje er mer en slags masse enn saus. Men guud så godt! :sikle:
Legg kyllingfileter i en ildfast form.
Ta frem en bolle. Ha et beger seterrømme/creme fraiche oppi, og tilsett 5 ss revet ost, 5-6 ss hakket bacon, en dæsj natreen, litt salt og masse MAAASSSEEE Masala-krydder. Rør godt sammen og hell dette over kyllingfiletene.
Sett formen inn i ovnen på 175 grader i ca en times tid.
Disse ble så gode at jeg ble helt salig ved middagsbordet idag... :lol:
Det er 2 fileter igjen, og disse skal jeg dele opp og ha i kyllingsalat i morgen, med masse fetaost. :sikle:
Jeg la kyllingfileter i formen, og så helte jeg over en blanding av:
1 beger rømme
1 finhakket rød chili (skylte bort frøene)
1 gul paprika, finhakket
1 rød paprika, finhakket
3 finhakkede hvitløksfedd
MASSE masala-krydder, litt kajenne og litt salt, samt litt kyllingkrydder.
Nå skal det stå i ovnen i ca. en time. Gleder meg. :D
Det er helt ypperlig på ketolyse ja, men pass på paprikaene, de inneholder nok endel karbo. Du burde kanskje sløyfe en paprika, men det spørs jo hvor mye du spiser da. :D
Og jeg tror Creme Fraiche har litt mindre karbo enn seterrømme, eller er det helt likt?
Laget denne retten i går og det er noe av det beste jeg har smakt på lenge!!!! Makan til mør kylling som smelter på tungen skal du lete lenge etter!
Jeg hadde litt ekstra i:
et par never med brokkolibuketter, litt purre, litt løk, 1/2 paprika, litt ananas i biter og et par spiseskjeer med rømme (laget med et beger cf).
Bare en ting å si: NNNNNNNNAAAAAAAAMMMMMMMMMMMMMMM !!!
Himmel... Guuuuud så godt, og alle elsket det, lagde det litt sterkt, med litt chilipulver, og minste på halvannet digget det. Nå skal jeg gå til anskaffelse av en UltraPlus på 5 literfra tupper, så jeg kan fylle den opp med denne retten og be folk på middag... For dette er en sikker vinner;)
Åja... Får vann i munnen av å tenke på det. Har nå kjøpt meg stor Ultra+ fra Tupper og bedt inn familien på dette til lørdag. Formen er 5 liter så da kan jeg lage STOR posjon. Gleder meg allerede:)
Skal også lage sånn, neste uke, Photobscurer denne uka :D
Har bare et spørsmål: CF tåler varmebehandling, rømme gjør det IKKE, den skiller seg. Så hva passer best da, CF eller rømme?? Skriver handleliste til neste uke skjønner du :o
Creme Fraiche tåler visstnok koking bedre enn rømme. Selv har jeg brukt både seterrømme og lettrømme i kokende retter uten at det har skilt seg. Merkelig.
Iset! Du har så gode oppskrifter. :D Nå har jeg brukt opp et glass med masala-krydder allerede. I dag blir det kylling i "saus" igjen (kjøpt mer masala)!
HVor mange kyllingfilèer skal jeg beregne pr voksen? Og barna? De kan kanskje få ris eller noe annet ved siden av...
Spiser dere noe mere til dere som er på Ketolyse?
Hvor mange kyllingfileter man skal beregne på hver voksen er da helt og holdent opptil hver enkelt, ingen vet jo hvor mye en annen person spiser. :)
Jeg spiser en filet, min mann kan godt spise to. Jeg lager alltid litt ekstra, for rester er baare snadder.
Jeg beregner 1 stor filet til hver voksen, men er vi mange, legger jeg oppi ett par ekstra, kjedelig med for lite mat...
En Ultra+ gryte er rolls roys-produktet til Tupperware. Ildfast form i plast som tåler fryser, micro og stekovn opp til 230 gr. Er lokk på, så til denne retten er den suveren (og til MASSE annet da), da ingenting fordamper og det blir en deilig saus av det hele. I en ildfastform fordamper mye av væsken + at det kan sprute fett og annet rundt i ovenen...
Vi hadde middagsgjester i kveld, og serverte denne. Den falt i smak hos alle. Det er jo alltid litt skummelt å servere noe man ikke har laget før, men vi tok sjansen ettersom tilbakemeldingene her var så bra :)
Jeg og bruker å lage en vri av denne retten. Bruker CF med hakket hvitløk i, og så knuser jeg en hønsebuljonterning over formen. Det smaker også fantastisk! Især hvis man lager til noen som ikke er så hipp på sterke krydder..
Serverer kokt brokkoli og blomkål til. Og ris til de som spiser det...
Lagde denne med Tandoorikrydder i forrige uke. Masse Tandoorikrydder, jeg liker sterk mat. Beste middagen jeg har lagd på lenge. Så nå skal jeg eksprimentere med div krydder. Tusen takk og smask på Iset som kom med den opprinnelige oppskrifta!!!!! :suss:
Jeg lagde denne retten for et par dager siden, tok ikke så veldig mye krydder da, for vi er ikke så glade i sterk mat.. men så UTROLIG godt det er!!! Lagde en god salat ved siden av, og t.o.m. min lavkarbo-skeptiske samboer synes det var godt!:D
Tusen takk for kjempefin oppskrift! Nå skal jeg eksperimentere med krydder ja..:)
Var egentlig livredd for at jeg skulle gjøre noe "feil"....jeg er langt fra noen mesterkokk og klarer stort sett å svi det aller meste. Grøt, sauser, supper og alt svir seg i bunnen. Men dette ble faktisk vellykket så det er tydelig at jeg beveger meg i riktig retning:D
Ingenting er feil, man krydrer akkurat som man vil. Mange bruker ikke indiske krydder i det hele tatt, men feks. tacokrydder, bare chili osv. Prøv deg frem. :)
Hadde tenkt til å lagen denne imorra. Skal ha svigers på besøk og da regner jeg 2 filter på gubbene og 1 -1,5 på oss damene.
Holder det med 1 boks CF til 7 fileter tror dere? Baconet det er rått eller når dere putter det i forma?
Jeg tror jeg ville ha minst to bokser. Da blir det mer "saus" :) Og jeg har alltid hatt rå bacon i. Det har har blitt min nye favorittrett forresten:) NAM!
Dette var helt himmelsk!
Mannen var også veldig fornøyd og skrøt masse (han lager stort sett alltid middag da).
Min "versjon";
Brukte 4 kyllingfiléter.
Brukte 1 beger CF, og hadde 2 ss. rømme oppi (vi hadde bare øko-lett rømme).
4 skriver bacon, 1/2 rød paprika, litt grønn paprika (rest), to store never brokkoli (bare topper), omtrent 3 ringer ananas i biter, 2 fedd hvitløk, omtrent 3 gode skiver løk (rest), 5 gode ss. reven ost, 2 ts. Maldonsalt, godt med pepper, og ca. 2 gode ss. Garam Masala.
Veldig godt, men neste gang skal jeg ha 3 fedd hvitløk, og mere Garam Masala (3-4 ss. tenker jeg), vi hadde bare det, men det var så godt!
(Gleder meg til restene i morgen, mannen er borte, så datar jeg det som er igjen, ca. 1 kyllingfilèt m/saus og grønnsaker.)
Serverte med jukseris etter denne oppskriften;
1 blomkålhode
2-3 ss meierismør
1 fedd hvitløk - småhakket
2 ts Maldonsalt + nykvernet pepper.
Først rev jeg blomkålen på råkost jern grov side.
Smeltet smøret i en stor steke panne. Surret hvitløken en liten stund. Hadde oppi den revne blomkålen, kvernet pepper og Maldonsalt. Stekte dette på middels varme i 7-8 minutter.
Er masalakrydder sterkt? :o ikke hørt om det før, og jeg liker ikke sterk mat (les: mild tacosaus er akkurat greit for meg, medium blir for sterkt)
Skjønner at man kan krydre selv isåfall... men jeg er dårlig på eksperimentering. Jeg har kjøpt kyllingkrydder på glass i dag jeg da, kan jeg bruke det? Er det sterkt?
Og smaker det noe creme fraiche tilslutt? Liker ikke det heller så... litt redd for smaken ja :p uff nå var jeg vanskelig...
Jeg har sett to forskjellige masala-krydder, garam masala og tandoori masala.
Tandoori er ganske sterkere på smaken, mens garam var mer "søt". (ikke søt akkurat, men... kanel smak vaffal :)
Jeg likte garam best selv :)
Dette hadde vi til middag i dag med blomkålstappe til. Det smakte virkelig godt :D Jeg er så utrolig glad for at det er så mange gode oppskrifter her inne. Alt jeg har laget av mat fra oppskriftene her har smakt veldig bra. Takk til dere som deler oppskriftene med sånne uerfarne som meg :)
Himmelsk, rett og slett himmelsk ... jeg er så glad, det var den beste middagen jeg har smakt på lenge... gleder meg til lunsj i morra, for da skal jeg spise restene..
Takk for flott oppskrift! Er på min aller første dag med lavkarbo kost idag og denne retten falt i smak, dog hadde jeg min egen lille vri på den, jeg hadde ikke masala krydder så brukte en cajun krydderblanding pluss frisk timian, det anbefales!! :)
Lurer på hvordan de hadde blitt om en skar de opp i biter, dyppet de i cf med krydder og alt, og så rullet de i knust baconcrisp før de ble stekt?
Det skal jeg prøve!
Hva har dere til tilbehør? Hmmm... Nå ser jeg at om en gjør det som jeg tenker, så blir sausen borte.. Dilemma! Prøver halvt av hver, med ekstra mye cf oppå!
Det er knallgodt! Det ligger en oppskrift her inne der man bruker knust bacongull til å panere kyllingen med, det er såå godt! Tror den heter "Karen B's ovnsstekte kylling", prøv å søke på det. Hvis ikke så bare søker du på Nille sine oppskrifter i middags-forumet så får du den frem. Hun har lagt ut såå mye godt, spesielt med kylling! :D
Som tilbehør til dette pleier jeg å ha jukseris og stekte paprikastrimler, og litt salat.
Jeg har kuttet kyllingfilét i biter og latt de ligge og godgjøre seg i cf m/hvitløk, salt og pepper, før jeg har rullet dem i knust ritz kjeks. Blir kyllingnuggets, og sikkert noe av det samme hvis man bruker bacongull ja.
Veldig godt, og en hit hos både store og små.
Jeg syns ikke det ble noe godt å rulle de i bacongull, det ble kvalmende. Så jeg kommer til å holde meg til Ritz, så får jeg heller spise noen få stykker!
Her i huset spiser vi faktisk gjerne litt mer enn en filét hver, vi har bare jukseris til foreks. og ikke så mye, og spiser destod mer av kyllingen, også fordi det er så godt!
Dette var det første jeg lagde som "lavkarbo", og herregud så godt?!
Brukte Eirian sin oppskrift på jukseris (-maldonsalt), og det var fantastisk til.
Det eneste jeg vil gjøre annerledes neste gang (for det blir en neste gang!) er å ikke ha i ekstra salt. Baconet gir jo en del saltsmak, samt at jeg fant ut at masalakrydderet jeg brukte har mye salt i seg.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.