< Tilbake til oversikten

Stikkordliste for god mental helse

mofe sa for siden:

Avogtil kommer jeg på bra stikkord, som jeg tenker at jeg trenger å bruke litt tid på - senere, når jeg tenker klart. :o Så da tenkte jeg at vi kunne jo ha en tråd på det, for kan jo hende at det faktisk ikke bare er meg i hele verden som trenger litt klarering av tankene. :cool: Vær velkommen til å bidra! :)

bekreftelse
trygghet
personlig trygghet
speiling
grensesetting
bena på jorda - "jeg er akkurat her. nå."

guro sa for siden:

forskjellen på trygghet og personlig trygghet mofe? Økonomisk trygghet? Sikkerhet? Indre trygghet?

mofe sa for siden:

Ja, ikke sant.. Det er vel muligens noe jeg trenger å jobbe med. Jeg har til tider veldig vanskelig for å kjenne personlig trygghet..

Men vet ikke om det er forskjell, jeg? ER det det, eller er det bare jeg som tenker at det er det, eller tenker at det er det akkurat nå, fordi jeg er sliten?

Jeg vet iallfall at nå som jeg har vært sammen med andre i tre uker, så har jeg fått mere og mere personlig trygghet, nettopp fordi jeg har vært et sted som jeg føler meg trygg - og fordi jeg har vært trygg på de jeg har vært sammen med.

mofe sa for siden:

unngå affekt-handlinger
få situasjonsoversikt
"hva tenker jeg skjer hvis"
gjennomtenkt
kommunikasjon

mofe sa for siden:

konsekvens

(Takk Caxa! ;) )

Caxa sa for siden:

Bare hyggelig

Og du ett ord mange velger å se som negativt, men som jeg syns er positivt, for tar ikke du vare på deg selv kan du ikke forvente at andre skal gjøre det.....

Egoisme

mofe sa for siden:

Det kan være egoistisk å hjelpe andre også.. Skal ikke gå inn på den akkurat nå, men.. :)

Jeg synes egoisme er et negativt ord - men meg om det. Jeg tenker automatisk "selvopptatthet".. Og jeg synes ikke det å ta vare på seg selv er å være selvopptatt, (ergo ikke egoistisk). Hm.. hva er det jeg tenker da..

Kanskje jeg burde funnet opp et nytt ord.. som betydde "å være bevisst egne grenser og behov".

Jo! Jeg synes at egostisk = "å være aldeles for mye bevisst egne grenser og behov". Eller noe sånt :p

:)

Caxa sa for siden:

Nettopp derfor har mange problemer med ordet egoisme, egoisme betyr egenkjærlighet, noe jeg syns vi skulle være flinkere til....

Når man er selvopptatt er man bare opptatt av seg selv, og for meg er det to forskjellige ting...

Når jeg er syk og velger å legge meg i sengen og sier at ungene må klare seg mest mulig selv er jeg en egoist, fordi jeg har egenkjærlighet nok til å se at dette trenger jeg for å kunne gi ungene mine maximalt i morgen....

Så for meg er det en stor forskjell, for jeg syns mange av oss burde bli gladere i oss selv, og tørre si nei for ikke å knekke sammen av å ta vare på andre... :)

Fjonken sa for siden:

Friminutt
Tenkeboks
Sosiale nettverk
Mål og handling
Positiv omgjøring av negative tanker.

mofe sa for siden:

Friminutt - så bra!

Sånn som vi hadde på barneskolen (duh..:rolleyes: ). Det var jo så deilig, også varte det så og så lenge, også gikk vi inn igjen.

(bra forklaring, mofa! :rolleyes: )

Caxa sa for siden:

Ærlighet ovenfor seg selv

Tørre se seg selv både positive og negative bilder

Akseptere det som er, har vært og kommer

Tørre endre det man kan og leve i det man ikke kan endre

mofe sa for siden:

Hvordan takle å føle seg avvist

Fjonken sa for siden:

Akseptere hjelp når man trenger det.

ekki sa for siden:

Kjærlighet??;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.