< Tilbake til oversikten

Hva er det høyeste renta har vært på de siste 10 årene?

mofe sa for siden:

jeg er så dårlig på sånt, men jeg bare lurte på.. Renta hopper jo ikke sinnsykt plutselig? Eller..?

snuse på mulighetene for å kjøpe bolig

Nille sa for siden:

Syns å huske vi hadde 8 % rente i Skandiabanken da vi tok opp lån i 1996. Siden har den gått opp og ned..... og i de siste årene bare nedover, nå er den 3 og noe :p

Kristian sa for siden:

Mener å huske at den steg fra 5,5 til 8,5 i løpet av seks måneder. det var sikkert i 97 eller deromkring. Men uansett så lønner det seg ikke å låse renten fordi bankene tar seg så mye ekstra betalt for risikoen.

Goggen sa for siden:

Det er mye som kan gi renta et puff. Oljekrise f.eks. Økt forbruk som skal strupes. Stor arbeidsledighet. Ustabil politikk med regjeringsskifter. Det er så mye som innvirker på renta. I tillegg kommer internasjonale konjunkturer inn. Plutselig krakk i boligmarkedet ala slutten av åttitallet. Da lå renta på 15,25. Det var tider det!

Ellers er jo flytende rente et sjansespill åkkesom. I dag er det veldig gunstig å binde renta. Fastrenta har sunket i det siste.

Men igjen, rente er lotto. Og klarer man ikke et tenkt lån + en renteoppgang på 5% bør man tenke seg om. Eller binde renta etter min mening. Men nå er ikke jeg annet enn en vanlig synser, så argumentene mine er bare løselige antakelser.

Kristian sa for siden:

Problemet er at du får bare låst renta for noen få år om gangen. hva hjelper det om man låser renta for tre år når renta kanskje stiger det fjerde året.

luringen sa for siden:

du kan låse renta i 10 år...Vi valgte å ha halve lånet flytende og halve låst...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.