Hei
Jeg har sendt boken "slank med ketolysekuren og en E-post til Statsråd Sylvia Brustad i forbindselse med "Nasjonal dugnad i forbindelse med fedmeepidemen".
Jeg har fått følgende svar:
Nasjonal dugnad i forbindelse med fedmeepidemien-Ketolysekuren
Takk for din e-post til Helse- og omsorgsministeren med innspill vedrørende behandling av fedme. I tilknytning til at Dagbladet presenterte Helse- og omsorgsdepartmentets arbeid med en handlingsplan for bedre kosthold i befolkningen har det kommet svært mange henvendelser på dette området. Statsråden leser innspillene og Folkehelseavdelingen som har ansvar for utarbeidelse av handlingsplanen tar med seg innspillene inn i dette arbeidet. Gjeldende anbefalinger for kostholdet vil ligge til grunn for tiltakene.
11 departmenter samarbeider om handlingsplanen så den vil ta for seg et bredt spekter av virkemidler for å bedre kostholdet i befolkningen. Mange ulike aktører er invitert til å komme med innspill til tiltak. Prosjektbeskrivelsen for planen ligger på helse- og omsorgsdepartmentets nettsted; odin.dep.no/hod/norsk/tema/p30008228/bn.html
Med vennlig Hilsen
Sissel Lyberg Beckmann e.f.
Avdelingsdirektør.
Her blandes som vanlig diskusjonen om et sundt kosthold og bekjempelse av fedmeepidemien. Et sunt kosthold kan forebygge fedme, men de som lider av fedme klarer nesten aldri å komme ned i vekt med "et sunt kosthold og mosjon".
Når "gjeldende anbefalinger for kosthold vil ligge til grunn for tiltakene" kan Jeanette Roede glede seg til gode tider.:rolleyes:
Vi må nå stå sammen og lære de svært overvektige å spise mindre og mosjonerer mer.
Lykke til Sylvia Brustad!
Torkil
"Nasjonal dugnad for å knekke moralen til overvektige." Hvor lenge skal de bruke de samme kostholdsrådene, før de skjønner tegninga? Det er lett å bli oppgitt.
Jeg tror det at kostholdsdebatten i framtiden vil få en helt annen vinkling nå som ernæringsmyndighetene mister det ene kortet etter det andre. Sist ut er poteten :D
Dama er jo kraftig overvektig selv. Husker jeg ble provosert når jeg så henne på tv si:"det er jo så enkelt som å røre litt mere på seg, feks gå en tur om dagen".
Dama ser jo ut som hun ikke har gått 1 meter i hele sitt liv. Hun burde kanskje begynne å lytte til sine gene råd...
Min far pleide alltid å si: GJØR SOM JEG SIER - IKKE SOM JEG GJØR !
Å komme med argumenter som at "men du gjør jo...." eller: "men du gjør jo ikke...." hjalp aldri da jeg var liten, - og det hjalp søren ikke som voksen heller.
[color=purple][/color]
Jeg tar heller i mot råd fra en overvektig person, som vet hvordan det føles, enn en tynn som aldri har vært overvektig sjøl......
[color=purple][/color]
..... men det er ikke dermed sagt at jeg er enig i alt Brustad sier. Det er forøvrig ikke så lenge siden hun var slank og smekker - hva vet vi om årsakene til hennes vektøkning ? Å uttale seg om hennes overvekt syns jeg er å blande sak/person på særs upassende måte (faktisk ganske ufint).
Man sitter jo ikke å gir andre råd om hvordan man skal få bukt med fedmeepidemien hvis man ikke gjør noe med det selv, ihvertfall ikke hvis man er statsråd. For meg blir det ihvertfall for dumt..
Disse kostplanene må ses i sammenheng med regjeringens vedtak om å opprettholdet og styrke norsk landbruk og norsk næringsmiddelindustri. Dersom alle i landet gikk over til lavkarbokosthold ville blant annt snopeindustrien gått til helskike og for ikke å glemme bakeribransjen..
Så jeg tror nok aldri man vil få en ren lavkarbovinkling fra statlig hold. Hva skal så grisebonden gjøre med sin super magre gris som han har brukt millioner av kroner på for å få så mager som mulig. Hva skal alle produsentene av hel og halvfabrikata gjøre når kundene svikter og lager maten fra bunn av? Hva skal Freia gjøre når alle blir antisukkermennesker? Går staten inn for lavkarbokosthold vil protestene stå i kø. Så derfor kommer aldri staten til å gjøre det.
En statsråd skal ikke fremstå som en privatperson med private meninger, men skal representere regjeringens samlede syn. Så å dra privatpersonen Brustad inn i denne debatten er feil. Brustad uttaler seg på vegne av sin regjering og i den regjeringen har vi både tykke og tynne, sunne og usunne folk. Skill sak og person.
Jeg husker hun slanket seg mye og var kjempefin for en tid tilbake. Nå har hun et barn som jeg tror er under året. Noen legger kraftig på seg under svangerskapet.
Det er trist at "gjeldende anbefalinger for kostholdet" skal legges til grunn for tiltakene. Hva tror man grunnene til fedmeepidemien er da? Burde man ikke sett på de "gjeldende anbefalinger" også?
Er det en minister som trenger riktige råd så er det jo Brustad!
Jeg kontaktet de angående Skaldeman boken, men de var ikke interessert i å møte hverken ham, DVP eller meg for en personlig overrekkelse og en 5-minutters samtale.
Nå er det slik at jeg er aktiv i Venstre, og jeg skal om kort tid invitere DVP og medlemmene våre på en lunsj.
Videre skal jeg i dag sende ett eks av Lutz + Skaldeman til samtlige i Helse- og omsorgskomiteen på Stortinget.
Ikke for å være gledesdreper altså, men jeg har jobbet i flere av arkivene i regjeringskvartalet. Dersom du sender "gave" til statsråder og komitemedlemer via jobben dems havner "gavene" som regel i arkivet etter svært kort tid. Har sett det utallige ganger. Vi registerer det inn og sender det inn til vedkommendes kontor. 2 timer senere kommer gaven i retur og blir arkivert og glemt.. Ellers blir slike "gaver" også svært ofte sendt i retur med et bla-bla-bla brev med vide og rundt-om-grøten forklaringer på hvorfor den ikke aksepteres. Svært mange ser på slike "gaver" som smøring og frykter konsekvensene av det.
Du kan selvsagt forsøke, men jeg tror neppe du vil ha noe hell. Bedre da å sende det privat. Det blir en litt annen vinkling.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.