Skal kjøpe inn en sunn og god olje. Har ingen erfaring med olje, har kun hatt en type til bruk i fritygryta :rodme:
Men nå har jeg altså tenkt å kjøpe en som jeg kan bruke til mest mulig. Sånn i starten, hvis jeg må kjøpe ørten oljer som alle skal brukes til forskjellige ting, blir det bare surr for meg og de blir stående og blir ødelagt.
Men hvis noen kan anbefale meg én startolje, som jeg kan bruke først og fremst til steking, og som jeg kan få i meg rett fra flaska for å dekke det daglige behovet for fett, hadde jeg blitt glad!
Olje som tåler oppvarming til steking på lav varme (120-160) er i følgende rekkefølge: Avokadoolje, Olivneolje og rapsolje.
Lindberg anbefaler raps og oliven sammen for de utfyller hverandre sammensetningsmessig.
Raps er ufarlig å steke i så lenge temperaturen holder seg under 160 grader. Årsaken til dette er at raps inneholder omega-3 og omega-6 som ikke tåler noe videre oppvarming. Stekefett i synkende rekkefølge
kokkos
Klaret smør
Smør
Avokadoolje
Olivenolje
Rapsolje
Ikke bruk noen oljer som er rik på flerumettet fett til steking. Uansett hva som står på flaska!
Dyrefett / baconfett / svor er også bra egnet, kommer blant topp 3.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.