Ja, jeg spør fordi det virker som om alle opphavsmenn og kvinner bak dietter kun tenker metabolisme, trening og mat. Svært få omtaler metoder som påvirker den mentale siden av saken. Å endre livsstil er jo ikke bare mekanikk og system. Det er også følelser og tanker. Den eneste jeg vet om som har tatt tak i problemet er Dr Phil. Superkommersielt og amerikanisert, men metoden hans har hjulpet mang mange med å forstå hvorfor de er feite. Det er årsaker til at folk fanges i gale spisemønstre og får spiseforstyrrelser. Og slike problemer kan ikke løses kun ved mekanisk slanking. Den metale slankesiden må også inn. Så vidt jeg vet finnes det ingen slankeeksperter som har fokusert på dette. Jeg savner en Dr Phil-metode som er designet for den trauste norske mann og kvinne. Det er ikke bare kroppen som må heles for å kunne bli sunn. Uten sunne tanker får man ikke en sunn kropp uansett hvor mange kilo en går ned i vekt.
Jeg så faktisk reklame for en bok som handlet om mental slanking i det siste bladet av "magasinet Det Gode Liv" (som forresten er et fantastisk blad!) www.dgl.no - som de selv sier, magasinet for deg med livslyst! Det er kjempemange bra artikler der som går på selvutvikling og det å være tilstede i livet sitt.. Men til poenget ja, nei jeg husker ikke helt hva hun damen het som hadde skrevet boken, men skal sjekke det når jeg kommer hjem senere idag...dvs om du ikke vil løpe til Narvesen og kjøpe bladet selv!
Det har jeg dessverre ikke mulighet til. De har ikke det bladet i Narvesen her på Sola. Har sett etter det overalt, men har ikke fått napp. Fint om du kan få fram boktittel og navn på forfatteren.. :)
Psykolog Sigurd Stubsjøen har akkurat gitt ut boken "Tenk deg slank" på Aschehoug forlag som handler om dette. Han har også erfaring med Hypnose og har også skrevet en bok om Selvhypnose. Sjekk linkene www.tenkslank.no og www.selvhypnose.no
Ja det er jeg overbevist om. Når jeg ellers får tatt meg sammen til å mediterer og lage visualiseringsøvelser, så går det så mye bedre. Les iøvrig en flott repotasje i bladet Tara, nr 3/06 om tankens kraft. "Når kiloene sitter i hodet. Tenk nytt - BLI SKANK".
Jeg sluttet å røyke for 3,5 år siden etter å ha røykt i 30 år. Jeg har ikke tall på alle de ganger jeg har forsøkt uten at det har lykkes. Her sist tok jeg masse visualiserings- og meditasjonsteknikker til hjelp, og da lykkes det endelig.:cool:
Om dette direkte er en mental slankekur vet jeg ikke, men det kan være en stor hjelp å visualisere samtidig med "det riktige" kosthold. Visualiseringen her er på dansk og jeg oversetter hjertens gjerne hvis noen ønsker det.:) www.spiritweb.dk/Artikler/hg0306.htm
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.