< Tilbake til oversikten

Lindberg og frukt

Mambo sa for siden:

Jeg prøver å holde meg i retning av et Lindbergh kosthold, men jeg har ennå et stykke igjen før jeg følger boka. Kan ikke ta for mange og lange skritt, de forskrever jeg meg ;)

Jeg har tatt noen sikre grep, som dere kan lese om i dagboka mi, men jeg lurer litt når det gjelder frukt.

Jeg ble til å begynne med "advart" mot frukt som mellommåltid, da frukt inneholder mye sukker. Men Lindberg sier vel også noe om 2 fruktmåltider pr. dag.

Så jeg er litt usikker; Er det sånn tenkt at frukt inneholder så mye vitaminer at nytteverdien av dem oppveier ulempen med sukker?

Er det i såfall noen frukt som er bedre enn andre, noen som er verre? Har fått med meg at banan har høy GI, så det ligger jeg unna.

Albertine sa for siden:

Eple, pære og appelsin skulle gå helt fint med Lindberg. Men hvorfor vil du ha det som mellommåltid? Ta det etter middag eller lunsj? Hvis du skal ha det som mellommåltid, sørg for å spise noe proteinrikt samtidig. Et egg, mandler, cottage cheese osv.

Mambo sa for siden:

Mellommåltider hos meg må være lettvinte. Første mellommåltid, mellom frokost og lunjs, inntas ved kontorpulten, og bør bestå av noe lett tilgjengelig som kan oppbevares på jobb. Da står fruktkurven rett foran nesa mi, og jeg ville så gjerne bare kunne ta noe derfra.

Andre mellommåltid inntas på vei ut av kontoret eller i bilen på vei hjem..... og det hadde vært greit å kunne nafse med seg en frukt fra kurven...

Men da kjøper jeg meg en stor pose med mandler slik at jeg kan spise det sammen med frukten.

Summer sa for siden:

Ja, det er lurt. Et halvt eple og en neve mandler. :) (Jeg mener å huske at et halvt eple er en porsjon frukt? Men jeg er ikke helt sikker)

Mambo sa for siden:

Ja det hadde jo vært greit å vite, noen som vet?
Det er liksom eple og klementiner som er mest fristende oppi kurven her, også en annen type frukt jeg ikke vet hva heter, den ser ut som tomat medn smaken ligner litt på pære.

Albertine sa for siden:

Jeg har lånt bort boka mi, så jeg aner dessverre ikke. Men hvor mye veier et eple? Hva med å ha 100 gram som utgangspunkt?

David sa for siden:

Da jeg gikk på Lindberg-kurs ble det sagt at en frukt og 10 mandler er et fint mellommåltid.

Summer sa for siden:

Ja, det stemmer, nå har jeg reist meg og hentet boken. :)

1 porsjon frukt er 1 frukt, eller 1 dl bær.

Den frukten er den gul? Da er det nok sharonfrukt. Hvis ikke vet jeg ikke.

David sa for siden:

Men helst ikke banan eller vannmelon om jeg ikke husker feil. Om det var flere frukter man skal holde seg unna husker jeg ikke... Sjøl spiser jeg epler.

Iset sa for siden:

Det er Sharonfrukt. :)

Kristian sa for siden:

Hvor mye karber er det i denne da?

Summer sa for siden:

I boken min står det at man kan spise:
Eple
Pære
Aprikos
Bær (alle typer)
Druer
Melon (ikke vannmelon)
Nektarin
Fersken
Apelsin
Grapefrukt
Plomme

Mambo sa for siden:

Jepp alle mann, det er Sharon. Knallgod!

Men nå føler jeg meg veldig lettet altså, da blir det én frukt og 10 mandler til mellommåltid!

Gompen sa for siden:

jeg tok en kjapp soekerunde paa nettet og dette er all den informasjonen jeg kunne finne.... Gubben var desverre haaploes paa aa fortelle meg noe som helst... "det er en soet frukt... grei som topping paa iskrem...." sa han... Takk kjaere... kjempe hjelpsomt.... :wink:
Frukten er kjempegod i fruktsalat og lignende....

og her er en liste over hva som er regnet som en posjon frukt (ikke GI/lavkarbo men det gir en idee over hva som er internasjonalt ansett som en porsjon):

Gompen sa for siden:

det skulle liksom komme opp i liste form da.....

luringen sa for siden:

pære og valnøtter! Gjerne med en babybelost til! Knal som mellommål...lett å ha i veska.

Summer sa for siden:

Og bytter man pæren ut med noen tørkede aprikoser, så tar det enda mindre plass. (Ja, sånn hvis en har en liten veske. -ikke mobb vesken min- :p). :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.