< Tilbake til oversikten

Kan man overdosere på fettløselige vitaminer gjennom maten vi spiser?

Iset sa for siden:

Jeg blir stadig advart mot å spise for mye animalsk mat fordi jeg da kan overdosere på feks. A-vitamin. Men stemmer dette da? Jeg mener man selvsagt kan overdosere om man spiser for mye, men hva er for mye? Jeg trodde helst det var kjemiske vitaminer man overdoserte på, ikke gjennom maten (inntil en viss grense)? :confused:

Nena sa for siden:

Om du spiser mye isbjørnlever :eek: er det nok en sjanse for at du kan få for mye A-vitamin, ellers er det vel små sjanser for å overdosere via maten!

Albertine sa for siden:

Isbjørnlever - det selges på burgersjappa her. Krydret med pepper og einebær, og en anelse salt.

:p

Iset sa for siden:

Men... Hva om man spiser lever ofte, feks? Svinelever. Et stykke på 85 gram inneholder ca 10.000 mcg A-vitamin, er jeg blitt fortalt. Daglig anbefalt dose er på ca 800 mcg... Jeg skjønner ikke dette helt. Man kan selvsagt gå en hel del over den anbefalte grensen, da den jo er på et monimum av det man trenger, men jeg syns det høres rart ut at man kan spise så mye som 10.000 mcg i en dose.

Kunstige vitaminer en EN ting, de kan man selvsagt overdoseres av, men det må vel være slik at kroppen ikke overdoseres på samme måten av MAT?

Kristian sa for siden:

En bør selvfølgelig sjekke at det ikke er A-vitamin i tilskuddene. Ellers tror jeg det ikke er noen fare.

Iset sa for siden:

Det er selvsagt A-vitamin i tilskuddene mine, men ikke mer enn ADT, og den er organisk, ikke kjemisk.

Summer sa for siden:

:lol:

Jeg kan ikke tenke meg at man kan overdossere ved matinntak. Største faren må vel være at en får et for ensidig kosthold og får for lite vitaminer dersom man bare spiser en ting...

Kristian sa for siden:

Da mener jeg at du bør skifte til en multivitamin uten A-vitamin neste gang. Vi som spiser så mye fett får i oss nok A-vitamin gjennom kosten.

Iset sa for siden:

Men jeg får nok bare tak i kunstige multivitaminer uten A og D-vitamin i, og det vil jeg IKKE ta... Så spørsmålet mitt er altså; vil jeg overdosere siden jeg spiser mye fettrik mat? Kan kroppen får for mye A.-vitamin gjennom KOSTEN?
For jeg vil nødig gå over til kjemisk dritt.

Siljevanilje sa for siden:

iset. har sendt deg pm, d er viktig.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.