< Tilbake til oversikten

Hvordan smørdampes grønnsaker

GINOK sa for siden:

Bruker for lite grønnsaker i kosten min, dette har jeg tenkt å gjøre noe med. Så derfor, hvordan smørdampes grønsaker på best måte. Eksempelsvis broccoli; kokes den mør i vann først og dampes i smør etterpå eller smørdampes den fra rå tilstand. Evt krydder, salt og andre ingredienser? Noen som kan forbarme seg over en analfabet i kokkekunsten.

GINOK

Nille sa for siden:

Fra en ekspert:

Iset sa for siden:

Jeg følger "oppskriften" bak på brokkoliposen. Smelt en stor klatt smør i en gryte, legg i frossen brokkoli og ha lokk på. La dem surre i smøret (middels varme) til de er møre.

På den måten slipper man å tømme ut vitaminrikt vann. :D

Fjonken sa for siden:

Jeg bruker dampkjele og slenger smør på i de siste dampeminuttene. Denne metoden kan også brukes med dampboks i mikroovn.

luringen sa for siden:

jepp, bare å sette igang...min favoritt for tiden; smørdampet fennikkel!!!

Huldr sa for siden:

Eller med fersk broccoli: ha bare litt vann i bunnen av kjelen, 1/2 cm eller så. Ta i salt (og smør) når vannet koker og legg i broccolien. Obs: det tar litt lengre tid, men vitaminene bevares bedre og broccolien forblir grønn, saftig og blir ikke vassen! :) Dette hadde jeg ikke tenkt på! Jeg pleier å ha smør oppå broccolien etter koking, men nå skal jeg begynne å ha det i vannet! Takk, Nille! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.