< Tilbake til oversikten

har et spørsmål til iset

behoeg sa for siden:

:confused: er rimelig forvirret når det gjelder fett. Bruker kun ekstra lettmelk og 0,1% yoghurt til min yngste sønn som har vektproblemer og til meg selv. Etter å ha lest linker som anbefaler helmelk og fete melkeprodukter samt kjøtt med fett er jeg i tvil om hva jeg skal gjøre. Får man melkeprodukter som det er mye fett i men lite sukker? Hva er det riktige å gjøre synes du? :)

Albertine sa for siden:

Er det bare Iset som får lov til å svare?

behoeg sa for siden:

Nei, for all del. Er takknemlig for alles svar :) Virket bare som om iset er ivrig på fett-relaterte innlegg...;)

Iset sa for siden:

Hehe.

Jeg er langt fra eksperten her, det er mange som har utrolig mye mer kunnskaper enn meg. :D
Men uansett - jeg ville IKKE brukt lettprodukter, verken til meg selv eller barna. Iallefall ikke margarin. Dessuten er melkefett gunstig, så jeg ville brukt de feteste variantene. Tror ikke lettmelk og skummet melk er særlig sunt.
Men spiser han mye karbohydrater ved siden av vil det jo kanskje ikke være så gunstig. Det beste, både for vekten og helsa, er jo om han samtidig som han går over til fetere produkter, kutter ned (ikke ut) på karbohydratene, iallefall de raske.
Kanskje noen andre kan svare litt mer utfyllende? :)

behoeg sa for siden:

Takk for svar, det høres logisk ut. Det er vel bedre å se etter sukkerinnholdet på produktene. Dessuten er vel melkeprodukter som is og yoghurt ofte tilsatt mer sukker for å kompansere for tap av smak ved fettreduksjon, har jeg rett?:confused:

themonk sa for siden:

IMHO (in my humble opinion, for de som ikke er hippe nok :p ) så er ekstra lett melk og lett yoghurt noe av det mest næringsfattige som går av å spise. Da kan man like gjerne drikke vann med litt sukker i. :)

Men jeg har heller ikke noen tro på at å gå over til fetere produkter, uten å gjøre noen andre endringer er så gunstig heller. Det er mer nyttig å fokusere på å begrense karbohydratene. Men da krever det at man endrer tankegangen 180 grader, glemmer kaloriene, og heller tenker på kvaliteten av hver enkelt matvare. Siden du befinner deg på lavkarbo.no så har du vel kanskje gjort det allerede... :)

Her er det vanskelig å gi noen fullgode råd annet enn å anbefale å lese en eller annen bok, som tar for seg de ulike næringsstoffenes virkninger i kroppen.

luringen sa for siden:

kosthold og barn er vanskelig. Mine to eldste er tynne spikre og det er like vanskelig nesten...men NÅ er de begynt å ineressere seg for kosthold! Så jeg smir mens jernet er varmt...fyller opp skap og skuffer med bønner, bacon, egg, smoothieingredienser, grøvt brød, youghurt, frukt, grønt....kasta ut vanlig pasta (har fullkorn), nudler, honnicorn (har 4-korn og fedonmusli), loff, sjokopålegg osv sammen med dem! De syntes det var moro! Så nå har det gått litt sport i å finne på moro og sunn mat, lage smoothie etc. Så det er håp...og jeg er helt enig med de andre her; raske karbs og fett og div annet er ikke s bra...må balanseres! Tror det er viktig å snakke kosthold og helse med barn/unge. IKKE vekt og slanking!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.