På søndag hørte jeg et program med Trine Grung, der hun hadde besøk av en ernæringsekspert. Det ble prat om kosthold og trening, og hun spurte ham om han kunne gi et eksempel på en fin dagsmeny for en som trengte å gå ned i vekt. Dette er det han sa:
Frokost: Kornblanding med tørket frukt og lettmelk
Mellom: Et eple
Lunsj: 2-3 brødskiver med godt pålegg
Mellom: En appelsin
Middag: Ris, pasta eller 2-3 poteter og litt kjøtt eller fisk. Litt grønnsaker
Kvelds: En skive med noe godt pålegg
Jeg la inn denne menyen i fitday, med pasta, fisk og rå gulrot til middag, pluss at jeg la til margarin på alle brødmåltidene. Da fikk jeg følgende fordeling: 25% fett, 19 % protein og 57% karbohydrater, 1472 kalorier.
Blodsukkeret mitt hadde flaksa som ei kråke med denne maten. Ikke rart heller at man mister muskler med noe sånt!
Hvordan kan folk kalle seg eksperter og anbefale dette?
Fordi det er faktisk noen som opplever vektnedgang på denne kosten. Enten vi syns det er bra eller ikke. Hvis det ikke hadde funka for NOEN så hadde nok ikke disse anbefalingene blitt gitt.
En blir ekspert som følge av noe en har gjort eller lært. For eksempel tatt en doktorgrad, tatt av mange kilo selv, eller noe annet media finner passende. Ekspert er ikke det samme som kunnskapsrik eller oppdatert.
Ja, kalorirestriksjon fungerer for noen. Men langt i fra alle, - for mangen er jo genetisk disponert for å forbli overvektige må vite... :rolleyes:
Synes du har god peil jeg. Snart kan du også kalle deg ekspert ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.