< Tilbake til oversikten

Hjelp, jeg trenger noen kyndige til å hjelpe meg mot en kritiker!

Iset sa for siden:

Hva svarer man på noe slikt? Jeg har jo ikke peiling på akkurat denne biten!

Her er tråden:

www.nybaktmamma.com/plassen/showthread.php?t=380014

HP sa for siden:

Faller på sin egen urimelighet. Hjertet bruker ikke glukose som energi.

Iset sa for siden:

Nei det stemmer jo, jeg leste visst i Lutz-boka at hjertet bruker mettet fett som energikilde, stemmer ikke det?

Albertine sa for siden:

Ketoner, så vidt jeg husker.

Iset sa for siden:

Flott at du slengte deg med på NM, Albertine. :D
Jeg elsker å diskutere dette, men av og til kommer jeg rett og slett til kort, føler jeg.

Albertine sa for siden:

Det lille jeg kan bidra med...

HP sa for siden:

[b][/b]

Fra Wikipedia.

Iset sa for siden:

Takk. :D

silje sa for siden:

ok, men det er vel ikke hvilken energi hjertet bruker som er spørsmålet her? jeg har ikke peil, men det kan virke som kroppen trenger mer oksygen for å omdanne fett og proteiner til energi enn det den gjør for å omdanne karbohydrater til energi. er vel noen kjemiske ligninger for dette sikkert. og viss det er slik så må vel kroppen ta opp mer oksygen for å nyttegjøre seg av energien i fett og proteiner.. dvs at man må puste mer(høyere puls?).. viss man må puste flere ganger får man høyere puls, og hjertet må jobbe mer.. ikke sant? slik det virker logisk på meg iallfall.. hvilken energi hjertet bruker kan jeg ikke helt se har noe å si, bare det at denne personen tydeligvis mener at hjertet må jobber MER.

silje

Albertine sa for siden:

Det vet vi jo fra før, at karbohydrater mye lettere tas opp av kroppen. Det er ikke uten grunn at det blir forbrent først, fordi det kreves så mye mindre av kroppens funksjoner. Dårlig argument, Iset.

HP sa for siden:

Silje:
Kjemien her blir vel omtrent som med kalorimodellen tenker jeg. Bombekalorimetert (forbrenningsovnen) må nok ha mer oksygen for å forbrenne fett. Men kroppen er som kjent ikke en forbrenningsovn - den er en levende organisme - og mange av musklene foretrekker fett. Hjeretet og glatt muskulatur benytter utelukkende frie fettsyrer til energi. Det at fett er foretrukket indikerer ikke akurat at det er vanskeligere å benytte.

Men så var det tilgangen på frie fettsyrer da. Glukagon er det hormonet som slipper fri de frie fettsyrene i blodet, og glukagon virker i balanse med insulin. Så ved mye insulin (mye glukose), har blodet lite glukagon, derav dårlig tilgang på frie fettsyrer - og de musklene som kan må ta til takke med "rask" energi fra glukose.

En ubalanse i insulinnivåene kan ta veldig lang tid å rette opp, opp til mange måneder - så da vil det antagelig for en voksen kunne ta lang tid før en får direkte nytte av de frie fettsyrene som brennsel.

Summer sa for siden:

Å, nå hadde jeg skrevet et langt innlegg der inne, også fik koblingen tidsavbrudd og innlegget forsvant når jeg skulle forhåndsvise. :hylgrine:

Summer sa for siden:

Så det vil si at for en som har skikkelig utslitt bukspyttkjertel, så vil det kansje ta en veldig god stund før de begynner å gå ned selv om de er i ketose?

(Da tenker jeg når de er over toppen og insulinproduskjonen er på vei ned kurven og på vei til å slutte å produsere og en får diabetes?)
For det vil jo si at det er kjempeviktig at de som har ubalanse ikke gir opp selv om de er i ketose og ikke går ned, og at de samtidig får testet de rette blodprøvene hos legen underveis for å se at det faktisk gir progresjon på sykdommen selv om det ikke synes på vekten enda..)

Albertine sa for siden:

Jeg kommer ikke inn engang jeg, Lise...

Summer sa for siden:

Ikke jeg heller, men det er jo ikke noe nytt. :rolleyes:

Nille sa for siden:

Den skjønte jeg ikke....... utslitt bukspyttkjertel ????? :wacko:

Iset sa for siden:

Åååh!! :(

luringen sa for siden:

hihi...flere som er på NM ja...

themonk sa for siden:

Hehe... jeg er ikke nybakt mamma, men jeg måtte bare lese litt.

Likte kommentaren om at "når så du sist en tykk maratonløper"? Jeg lurer mer på når hun sist så en maratonløper som så frisk og sunn ut. :p Hvis noen prøver å leve opp til en som er skrapa for muskelmasse, og dør av hjertefeil på målstreken så værsågod.

Kristian sa for siden:

Hvis denne påstanden stemmer så beviser jo dette at vi ikke får like mye energi ut av hver kalori vi spiser;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.