< Tilbake til oversikten

Vekt?

#1

Mokia sa for siden:

'***


#2

MHM sa for siden:

Jeg bruker aldri vekt på grønnsaker, og sjelden på noe annet eller.... Stort sett så står det på pakka hvor mye det er, og så bare teller jeg meg fram til hvor mye jeg har spist. Og så vet jeg at ett egg har 8 gram protein, og en kyllingfilet ca. 20-25 gram protein osv. Og fett måler jeg i spiseskjeer hvis jeg i det hele tatt måler. Nå blir sikkert Nille bestyrtet.... :p ;)


#3

MHM sa for siden:

Joda, klart man kan veie til man får litt trening og kommer inn i det. Men jeg vet at en skive ost veier ca. 10 gram, og derfor gidder jeg liksom ikke veie den for å se om det er 8 eller 12 gram...
Bruk kjøkkenvekt i starten du, til du blir tryggere! Jeg mener at kjøkkenvekta kan virke litt stressende, men det er jo på den annen side ganske stressende å være usikker på om man gjør det riktig også! :)


#4

Kristian sa for siden:

Jeg har aldri veid maten, jeg bare holder meg til den maten som inneholder minst karbohydrater av den som er tilgjengelig. Derfor vet jeg heller ikke nøyaktig hvor mye karbohydrater jeg spiser. Jeg er overbevist om at spiser en riktig mat så går en ned i vekt. Jeg har merket meg at det er en del matvarer blir jeg mer sulten av enn andre og da prøver jeg å unngå de. Stangselleri metter utrolig mye og derfor så blir det mye selleri på meg.

Jeg skjønner ikke poenget med å regne osten ivertfall som inneholder mindre enn 1g per 100g. Hvem er det som spiser flere hundre gram i slengen da?

Det er heller ikke alle matvarer som en vet hvor mye karbohydrater det inneholder. Jeg kjøper fisk og fiskemat hos fiskebilen og der er aldri næringsinnhold dekladert men jeg foretrekker alikevel fiskebilen fremfor frysedisken på rema for på fiskebilen er det mye mer fisk i fiskematen. Det kjenner jeg på smaken og hvordan den metter.

Så hos meg er det ingen telling og jeg spiser meg alltid mett.


#5

Nille sa for siden:

Neeeeida, jeg blir ikke "bestyrtet" !! :D

Akspeterer greitt at forskjellige ting fungerer for forskjellige folk. Det er jo klart bevist her inne ! Min måte er "Atkins etter boka".

Jeg veie maten fordi jeg ikke er en av de som tar av 10 kilo de to førte ukene på induksjon. Det andre klarer på 3 mnd er jeg heldig om jeg klarer på et år eller to. Jeg har bl.a. lavt stoffskifte og en forbrenning som må "lures" hele tiden for å fungere. Jeg har tatt av i underkant av 10 kilo siden 28. juli 2003, - og jeg HAR levd etter boka. Har nå gått på re-induksjon de siste to ukene, har tatt av 0.7 kg den første uka - ikkeno' den siste. Jeg har ikke drukket en dråpe brus med kunstig søtstoff, har ikke spist noen Atkins produkter eller sukkerfri sjokolade/drops. Det meste jeg har spist av sjokolade er 10 gram (1 rute) Lindt Excellence 85 % som er uten søtstoff og har 1,5 karber ! Jeg tåler ikke Aspartame eller sukkeralkoholer. Jeg har brukt Natreen som søtsoff og det har fungert, - men jeg bruker det skjelden.

Jeg må følge boka 100% for å lykkes. Dvs at jeg må veie for å spise nok mat eller for ikke å spise for mye. (Slik det står i boka at man bør). Jeg trodde jeg kunne beregne med øyemål, men det har jeg fått bevist flere ganger at jeg IKKE kan. (Flere som har gått i den fella). Vekta mi stopper om jeg spiser over 25 karber til dagen. Jeg legger ikke på meg på 35, men jeg tar ikke av heller. Jeg er også en av de som må telle kalorier. (Derfor må jeg veie osten også !! Selv om den har lite karbo har den en del kalorier) Jeg må holde meg rundt 1500, - ikke for mye over og ihvertfall ikke for mye under.
Alt dette er umulig om jeg ikke veier det jeg spiser.

Jeg har fra før av et avslappet forhold til mat, - jeg har ikke søtsug og er ikke karbojunkie. Jeg har stort sett spist Atkins, - sunn mat og lavkarbo de siste 20 årene, - men ikke lavt nok ! (og pastaen måtte uuuut !) Det var da jeg begynte å veie jeg fikk "a-ha" øyeblikkene. For mye av det gode kan også være galt...:(

Noen her syns det er hysterisk å veie maten, andre syns det blir stress, - men som sagt - det er hva Atkins anbefaler, iallefall i starten (i boka står det forklart hvorfor det er viktig). Får man det til uten er der jo flott. Hvis man IKKE tar av etter de to førte ukene kan det jo være en ide å se nærmere på matinntaket....

I Canada/USA's desidert største forum www.lowcarb.ca - veier de fleste maten og bruker Fitday som meg. Om noen har problem og ikke tar av/legger på seg, er de første spørsmålene de får: "Har du lest boka ?", "Veier du maten ?" og "Bruker du Fitday" ?

Nei nå kommer jeg helt ut på viddene !! Sorry !! :p
Uansett, vei eller ikke vei, - gjør det du føler deg komfortabel med ! :)

Lykke til videre !!


#6

Albertine sa for siden:

Forskjellige ting funker for forskjellige ting, helt klart. Det ser ut til at jeg kan gå ned i vekt på betydelig mer karbo enn man skulle tro, så jeg veier ikke maten. Jeg har et noenlunde klart bilde av hvor mye hver matvare inneholder av hvert, og prøver å bruke fornuften. Med min store overvekt er det uansett en radikal forandring av kostholdet, så kiloene kommer nok til å ramle av om jeg fortsetter på min slappmedveingvei.


#7

Nille sa for siden:

Heldige Albertine !!! :)

Kan jeg få låne forbrenningen din litt ?? :p


#8

Albertine sa for siden:

Okei, men da må jeg få den tilbake ganske raskt. Jeg trenger den nemlig selv. ;)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.