ei skikkeli :sikle: konfektkake :) og den er enkel å lage.. til og med jeef greide det...Skal legge ved bilde. Jeg har forsøkt å finne GI på kokosmasse, men det var vanskelig...
Bunn:
130 gr smør
søtningsstoff tilsvarende 60 gr sukker
5ss kakao
1 egg
150 gr hakkede mandler (skal egentlig være digestivekjeks)
1 dl hakkede mandler
2,5 dl kokosmasse
smelt smør, sukker og kakao i vannbad. Pisk i egg, varm til massen tykner. vend i nøtter og kokosmasse, press i form (20x20 cm) avkjøl i kjøleskap mens du lager midterste krem.
midterste krem:
100 gr smør
2 ss fløte
5 dråper vaniljeessens (skal egentlig være vaniljesukker)
5 dl melis (jeg lagde av fruktose da)
Pisk smør, fløte og vaniljedråper mykt. ha i melis og pisk til det blir luftig. smør utover bunnen og sett en time i kjøleskap
øverste lag:
120 gr mørk sjokolade
20 gr smør
smelt sjokolade og smør i vannbad og smør på kaka. Sett kaka i kjøleskap til sjokoladen er hard, skjær i terninger og server :)
:ja: man kan lage melis av både Splenda og Natreen. Kjør i hurtigmikser. Jeg gjorde det da jeg lagde marsipan. Har en sånn liten snerten sak fra Braun som jeg bruker til alt mulig slikt.
jeg bruker den hakke-tingen på stavmixeren min jeg... men jeg har bare prøvd av fruktose da (men det kan sikkert være littgreit å tenke på mengden da.... det er jo mye-mye søtere enn "vanlig" melis)
:ja: det er den nede til venstre, sant ? Bruker den til smoothie, til stapper, kutting av urter, og til å lage melis med.....:)
En enkelt måte å beregne Splenda eller Natreen er å flytte kommaet en plass. Dvs. om det står tilsvarende 60 gram sukker betyr det 6 gram Natreen/Splenda. Det er 0.5 gram pr ts - så da blir det 12 ts ..... mener jeg å huske....
:ja: akkurat den er det jeg har :ja:
tror det er det lureste jeg noen gang har kjøpt... kan bruke den til så og si alt på kjøkkenet (bortsett fra å koke ris, for det gjorde jeg i vannkokeren)
Denne kaken var veldig god!!!! :D
Jeg brukte 1 dl natreen i den midterste kremen, og synes det var litt i meste laget. (var veldig usikker på omregning når det er oppgitt i dl og ikke i gram så det var helt tilfeldig at det ble denne mengden) Ble også litt usikker på mengden nøtter som skulle være i bunnen ettersom mandler sto nevnt to ganger. Erstattet noe av mandlene med hasselnøtter for å få lavere karbinnhold. NAM NAM, kan anbefales!!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.