< Tilbake til oversikten

Er det noen som vet...

Aadi sa for siden:

....hvordan nikotin påvirker insulinaktiviteten i kroppen? Jeg røyker.... og det er en livsstil jeg ikke er klar for å gi opp ennå.
Det holder at jeg som den kaffe-latte elskeren må holde meg unna den for tiden :-)

Summer sa for siden:

Heisann. :)
Nå vet jeg ikke svaret på spørsmålet ditt, men jeg ville bare innom og støtte deg i at du ikke trenger å slutte å røyke enda. (Enda så ivrig røykemotstander jeg er.:p) Jeg ser i dagboken din at du tenker å bruke litt tid på å gå ned kiloene dine og er i gang med å snu tankegangen din. Og om det, så tenker jeg at det er lurt å ta tak i en ting om gangen, det kan være overveldende nok. Så får det andre komme etterpå.

Nena sa for siden:

Siden du spør - når det gjelder røyking og insulin, er det en klar sammenheng, her er en av nokså mange referanser fra PubMed (stor gratis medisinsk database på nettet):

"Smoking also contributes to the development of insulin resistance and hence type 2 diabetes mellitus"

D. Kapoor and TH Jones, Smoking and hormones in health and endocrine disorders.Eur J Endocrinol. 2005 Apr;152(4):491-9.

Fritt tilgjengelig fulltekst for den interesserte:
eje-online.org/cgi/content/full/152/4/491

Men jeg tror nok at Lise har rett - ta en ting om gangen, da er det nok lettere å lykkes..... Så kan du heller kutte røyken når de andre vanene er godt innarbeidet. Lykke til med ditt prosjekt :klem:!

Skorpia sa for siden:

har bare lyst til å si at en jeg jobber sammen med klappa årene sammen totalt mannnen hadde diabetes 1 og hadde slutta å røyke et år tidligere. En masse blodårer ble skifta ut(pga diabetesen) men legen sa til hanm i etterhånd at dette hadde ikke skjedd så tidlig dersom han ikke hadde slutta å røyke

Nille sa for siden:

For optimalt resultat og best mulig helse bør du absolutt slutte å røyke først. Men det viktigste er jo at du kommer i gang. Klarer du ikke (eller er ikke villig til) å kutte røyken enda, er det bedre at du tar tak i kostholdet først istede for å vente med alt. Ta tak i det du er motivert til. Uten motivasjon kommer ikke langt ! :)
[color=purple][/color]

Aadi sa for siden:

Huff det er nesten fælt å si det... altså jeg "gamle" dama har bare røyka sigaretter i 7 år.... det skjedde noe i livet mitt...... men nok om den saken.
Jeg er nok ikke lei nok som røyker, men... kommer vel dit etterhvert...

Summer sa for siden:

Vi får ta t skritt om gangen, og la veien lage seg mens vi går. :)

Aadi sa for siden:

Er det andre som er røykere her, og tør å innrømme det ?

Trolljenta sa for siden:

Aner ikke, vet bare at det virker inn på hormonene..
Jeg sluttet å røyke for 4 mnd siden, et par dager før jeg begynte på lavkarbo..
Og det var langt ifra så vanskelig som jeg egentlig trodde.. Verst de første dagene og så mindre og mindre sug i noen uker. Hender fortsatt at jeg kjenner et snev av røykesug innimellom ,men veldig sjelden, og nå er jeg så glad for å endelig være kvitt røyken at det kunne ikke falt meg inn å begynne igjen..

Det som virket for meg var å bestemme en dato noen uker frem i tid (ca 2 uker ca), så brukte jeg tiden frem til den datoen på å skikkelig motivere meg selv og bli innstilt på et røykfritt liv. Brukte nicorette tyggis i noen uker.. Har faktisk ikke hatt noen glipper denne gangen, men tidligere når jeg har prøvd å slutte sprakk jeg alltid innen 1-2 uker.. Skulle det skje er det viktig å tenke som med lavkarbo at det er på an igjen neste dag og ikke gi opp og tenke at nå har man ødelagt alt.. En glipp er bare en glipp, da fortsetter man neste dag.. Sprekk er katastrofen, da gir man opp.. Ikke la en glipp bli en sprekk.

Nille sa for siden:

Jeg slutta 17. april 2003, 46 år gammel, etter å ha røyka i allefall 30 år. Slutta på dagen, på timen - (takk Allan Carr) og har ikke smakt eller savna en røyk siden............ Hadde jeg vært smart hadde jeg tatt en Atkins Induksjon samtidig. Jeg måtte legge på med noen kilo først :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.