< Tilbake til oversikten

Sjokoladeiskake

Helene sa for siden:

Bunn:
sukkererstatning tilsvarende 125g sukker
150g malte mandler
4 stivpiskede eggehviter

blandes samen og tømmes i en 24cm springform.

steken på 150 grader i ca 40 minutter på nederste rille i ovnen.

Krem:
2 eggeplommer
1dl sukkererstattning (90g) (tilsvarende sukker) (står i minn oppskrift at dette skal bli eggedosis.. men jeg fikk ikke det helt til.. så jeg bare blanda det godt)
3,3dl fløte (en putt)
100g mørk sjokolade.

bland stivpisket fløte og eggedisisen lett, Grovhakk sjokoladen og rør det inn i kremen.

ha kremblandingen over bunnen og sett kaken minst 2 timer i frysen før servering.

vist kaken står lenge i frysen hjelper det å ta den ut 1/2 time før den skal serveres.

HIMMELSK!

(eller jeg har ikke smakt den med sukkererstattning enda.. resultatet kommer om ca 2 time :p) men kremen var himmelsk god før den ble satt i frysen.

spurte eiger av oppskrift om man måtte røre i isen for at det ikke skulle bli iskrystaller.. hun gjorde det aldri, og det er aldri iskrystaller i den..

Aadi sa for siden:

Den hørtes sinnsykt god ut.... få høre om resultatet? Når jeg har fått bort sukkeravhenigheten skal jeg lage den. Kroppen min skal avvenne seg med endel søtt først ;-))

Helene sa for siden:

ble veldig god!! kan sikkert bruke hva som helst.. frukt, bær, bringebærsjokolade, appelsinsjokolade.. det er jo egentlig en daim kake.

Helene sa for siden:

Nå har jeg lagt til et bilde av denne gode kaken, bare for å friste dere LITT mer ;)

Amagetha sa for siden:

Huff, den så god ut :D Hvor mange karbs er det i denne, a?

Helene sa for siden:

hakke peiling :p regner ikke lenger.. har gitt opp :p

Helene sa for siden:

ca 16 i bunnen og 10 i fløten, og 34 i sjokoladen, og så kommer det anpå hva type sukkererstattning man bruker. kutter man ut sjokoladen og bruker lit tbringbær eller noe sånt istedenfor minker jo innholdet en del.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.