< Tilbake til oversikten

Jeg er så frustrert

jankph sa for siden:

Nå er jeg snart lei...for etter en fantastisk start med Skaldeman har jeg nå stått dønn stille i tre uker...grrrrrrrrrr!

OK, jeg vet at jeg ikke skal veie meg hver dag, men jeg synes det er helt ok sålenge jeg kan se at kurven nedadgående på ukesbasis.

Jeg tar en halvtimes mosjonstur i rask gange hver morgen og trener litt vekter hjemme, det det kan jo f... være slik at jeg erstatter tapt fettvekt med akkurat like mye nyvunnet muskelvekt...

Etter to uker uten fremgang gikk jeg over på en lavkalori (1000 kcal/dag) men høyfett versjon uten at det ser ut til å hjelpe. Tenkte jeg skal prøve med en skikkelig høykalori (3000 kcal/dag) og høyfett variant neste uke form å se om det kan sette fart i sakene.

Jeg drikker bøttevis med vann, men mesteparten renner rett gjennom, og ketostixen har hele tiden vist utslag, så det ser jo ut til å fungere, men det er så frustrerende likevel.

I tillegg kommer også dette merkelige utslettet, som når jeg tenker meg om begynte omtrent samtidig med at vektnedgangen stoppet opp, uten at jeg kan se noen direkte sammenheng der...

Jaja, litt trøst er det jo å finne her:
www.lowcarbiseasy.com/whattoexpect.htm
"When your cells lose some of their fat content, they usually want to fill up with something else and so they inflate themselves with water. Even though you have lost fat it may take your body some time, possibly a month or two, to adjust and release this water."

Sukk, nei, jeg får bare vente og se...uansett så er det godt å få luftet frustrasjonen litt, og jeg vet at jeg ikke er alene om det her inne. Tusen takk for et kjempebra forum, for det er utrolig mye inspirasjon å hente her, og jeg hadde nok ikke holdt ut uten min daglige dose lavkarbo.no :):)

Jan.

Summer sa for siden:

Vet du, jeg tror faktisk jeg ville begynt å spise litt mer grøntfor om jeg var deg. Mange kropper trenger å få i seg lit grnnsaker, og kan ikke spise mest fett og grønnsaker.
Det er som jeg har sagt til flere her inne: Alle kropper er forskjellige, og krever sin individuelle behandlig og løsning. Når kroppen din sier i fra med et slikt utslett samtidig som den slutter å tape vekt. Så ville jeg absolutt satt det i sammenheng med kostholdet ditt.

Du er jo ikke akkurat så veldig stor, jeg ser du bare veier 88kg, og da tenker jeg at kansje kroppen din ikke trenger eller setter pris på en så drastisk fremgangsmåte som dette. Fordi den trenger det ikke, ubalansen er ikke så stor i kroppen tenker jeg.

Så mitt råd er å trappe opp på grønnsakene, sørg for å fortsette med vanndrikkingen, prøv å få i deg litt sunne oljer (kaldpresset olivenolje feks), og smør aloe vera gele på ryggen. ;)

Caxa sa for siden:

Jeg har levd på rundt 1000 kcal når jeg brukte VK sitt opplegg, la på meg 5 kilo.... Nå lever jeg på mellom 2500 og 3200, nå går jeg ned jevnt....

Det å ha kommet på en sånn hylle tror jeg er kroppens reaksjon på at du ligger lavt i kcal, men også dens måte å sjekke om det faktisk er riktig at den skal få leve på fett....

Nå vet ikke jeg hva du spiser, og har ikke peiling på de prikkene, men jeg har tro på at det er en form for kroppen å rense slagprodukter på....
Vet ikke hvor mye melk o.l du får i deg, men de prikkene kan se litt ut som melkeintoleranse....

Tror jeg ville prøvd olivenbladtabeletter så du får renset tarmystemet, sammen med flytende aloe vera, det har hatt en utrolig effekt på meg og huden er finere og slettere enn før jeg begynte på skaldeman....

Jeg startet med å ta en tur til Karin hos www.naeringsvett.no og fikk denne listen av henne med hva jeg skulle ha i tillegg til å legge om kosten...

Lykke til!!!!

jankph sa for siden:

Lise og Tone, takk for gode råd. Aloe Vera ja...det burde jeg jo ha tenkt på for lenge siden.

Haha...jeg ikke stor? Med bare 173 på strømpelesten er 88 nok endel for mye, og jeg skulle gjerne bli kvitt det.

Ok, jeg får bruke salatbaren i kantina hver dag fra nå av. Litt dyrt kanskje, men jeg er rett og slett for lat til å lage salaten selv.
Og desusten skal jeg øke kaloriinntaket...må bare omprogrammere hjernen, det tar litt tid å overbevise seg selv om at kalorier ut over det såkalte dagsbehovet ikke er farlig når mesteparten kommer fra fett.

Kommer tilbake med ny rapport etterhvert.

Albertine sa for siden:

Jeg skjønner frustrasjonen din så uendelig godt, fordi jeg har det sånn selv. Men vekta mi går i tillegg oppover, og DET skjønner jeg ikke så mye av. Gransker nå menyene mine for å se hva som kan gjøres annerledes.

Fjonken sa for siden:

Jeg har det sånn jeg og.. Går opp i steden for ned. Men jeg vet jeg har gjort ting feil og nå justerer jeg det. Jeg tror neppe det er muskler som har erstattet fettet. Det skal mye trening til og mye styrketrening til får å øke i muskelmasse så fort. Det tar ca 1 år å få 1 kilo muskler for kvinner i allefall. Sikkert noe mindre for menn, men vektoppgangen din er for stor til å si at det er muskelmasse alt sammen.

Utslettet ditt behøver ikke å ha noe med dietten din å gjøre. Du bør oppsøke lege og få det undersøkt. Det er mange årsaker til at ting slår ut som eksem. Det kan være alt fra virus, kjønnssykdom, arvelige eksemer og stress. Kun en lege kan gi deg riktig diagnose. Siden du ikke aner hva dette utslettet er bør du oppsøke lege umiddelbart. Du kan ha noe som er smittsomt, eller utslettet kan indikere alvorligere ting. Så løp til legen.

En ting til.. gå aldri for lavt kcal-messig. Det kvele forbrenningen din og gjør at kroppen vil spare på fettet framfor å frigjøre det. Du kommer da i sparemodus og det er ikke bra. Kroppen tror da det er hungersnød og setter inn forsvarssystemene sine. Den gjør alt for at du skal overleve og da gjelder det å spare på overskuddsfettet.

Summer sa for siden:

Akkurat det er vel litt avhengig av hvilket kosthold en har og hvor mye en trener.

Med lavkarbokost, så kan man faktisk oppleve å legge på seg i muskler uten å trene, bare ved å begynne å tilføre nok proteiner til kroppen (særlig dersom en har hatt et veldig dårlig kosthold fra før), og informasjon som sier at man mister ca 25% muskler når en slanker seg, det gjelder ikke når en slanker seg med lavkarbokost, så lenge en spiser riktig og får i seg nok proteiner vel og merke.

Ellers er jeg enig. Kan være lurt om du får sjekket utslettet ditt hos en lege. :)

Fjonken sa for siden:

Joda, jeg vet det at lavkarboer kan gå opp i muskelmasse uten trening, men her var det snakk om ganske mye oppgang på kort tid og det kan neppe tilskrives moderat trening og proteinrik kost. Det skal ganske hard trening til for å få stor muskelmasse fort.

Summer sa for siden:

Jeg er helt enig i det. :)

jankph sa for siden:

Waaaa...det er jo den lille trøsten jeg har da, at det ihvertfall ikke går oppover. Da hadde ihvertfall jeg vært nær ved å gi opp. Stå på Albertine!

jankph sa for siden:

Har vært hos legen med utslettet...det ble diagnostisert som typisk kontakteksem...noe i klærne mine jeg ikke tåler, vaskemiddel o.l.
At jeg gikk på lavkarbo ville han ikke høre på engang.

Fjonken sa for siden:

Prøv noe annet en skolemedisinen. Vanlige leger er for opphengt i konvensjonell tenking. De ser ikke lengre enn nesa rekker på enkelte områder.

114-&gt;92-95 sa for siden:

Synd at det ikke går som du hadde håpet på aå langt. Hva spiser du om dagen?

Caxa sa for siden:

Jeg er heldig som har en lege som vil teste lavkarbo selv, hun syns det er så spennende siden jeg er hos henne og sjekker vekten 1 gang i uken....

De legene jeg har vært hos før dette er på Balderklinikken, den som Rognlien driver... Nå kom jeg på hva han het :D

De er flinke med matintoleranse og driver endel med homeopati, selv om alle legene der er "vanlige" leger er de også alternativt utdannet.....

Nå vet jo ikke jeg hvor du bor, men de holder til i Oslo :rolleyes:

Caxa sa for siden:

Og der fant jeg det ut :p Der du bor er jeg født :)

Legene der kjenner jeg bare de du skal ligge langt unna, så der kan jeg ikke hjelpe.... Kanskje på Medi3, endel der jeg har litt tro på, de har faktisk en av Norges dyktigste plastik kirurger der, han som satte sammen ansiktet mitt etter ulykken, Steinar Dahl, i dag kan nesten ingen se det en gang :D

jankph sa for siden:

Hei Tone og takk for råd igjen. Jeg får se hvordan det går med eksemen etterhvert. Den er jo ikke plagsom, bare irriterende.

Og til deg som spør etter hva jeg spiser, så ser en typisk dagsmeny slik ut (før jeg reduserte den denne uken, og slik den skal bli igjen neste uke):

Frokost
-svine- el. nakke- eller lammekotelett, eller lakseskiver surret i rømme/creme fraiche, brokkoli el paprika til, el.

• egg og bacon, også det med grønnsaker, el.
  • stekt kylling (restemat, se middag)

Lunsj
-1 skive Lindbergbrød smurt med majones og tykt med ridderost el brie, el.

• en håndfull paranøtter el valnøtter, el.
  • salat fra salatbaren i kantina, el.
  • stekt kylling (restemat, se middag)

Middag (Sjelden sulten før utpå kvelden)

• ferdigstekt kylling fra butikken, sparer bryststykkene til neste dag, el.
  • blandet tallerken, utvalget kan variere, men for det meste: div. fete oster, leverpostei, sardiner i olje, makrell i tomat (minst mulig av sausen), etpartre nøtter, hardkokte egg, pillede reker, majones, litt smågrønt

Drikke
4+ l vann
Maks 2 store krus kaffe per dag (+ 1/4 Bocca til hver kaffe av og til)

Helgekos
1 pose baconsvor fordelt på 2 dager

Caxa sa for siden:

Hei igjen

Siden jeg sprer denne oljen ut over alt ellers legger jeg den inn her også.....

Jeg ville ha stukket innom på apoteket i Storgata, de har den eller kan skaffe den fra Norsk Medicinal depot.

Da kommer du mer opp i fett uten å endre så mye på det du spiser....

MCT heter den, kan brukes til nesten alt siden den er smak og luktfri, bare ikke varm den siden den ikke tåler mer enn 150 grader...

Den gjør at jeg ligger veldig høyt på ketosen ihvertfall....

jankph sa for siden:

Takker...får ta meg en tur ned i byen i dag og se hva som skjer...spent som f.. nå!

Caxa sa for siden:

Siden jeg ikke klarer å lese de forskjellige prosentene av det du spiser, det er sånt Nille er ekspert på, så skal jeg ikke uttale meg om det, men jeg tror du spiser endel mer grønnsaker enn meg. Jeg ligger høyere på kcal nettopp på grunn av oljen, dessuten spiser ikke jeg NOEN form av brødmat, ikke en liten skive en gang...:p

Jeg har med det jeg tråkket på vekten i går gått ned nesten 9 kilo på litt under 5 uker, har helgen igjen :D

jankph sa for siden:

Hvor mye olje heller du i deg pr dag sånn ca?

Ang. brødet, så har jeg det kun mtp andelen karboer, siden det liksom er "sunne" karboer med lav GI. Spiser ikke annet brød enn Fedon sitt.

Albertine sa for siden:

Jeg ville ha kuttet ut brødet jeg. Det er jo korn!

Caxa sa for siden:

Jeg spiser ca 4-6 ss olje om dagen... Istedet for brød tar jeg en tomat de dagene jeg må opp i karber noe jeg sjelden må. Om du tenker deg en rund ring med 3 farver hvor farve rød er fett, lilla proteiner og gul karber ser kaken sånn ut... [ATTACH]1992[/ATTACH]

Det er ca sånn mine fordelinger ser ut prosent messig, og jeg spiser sjelden mer enn 20 karber om dagen

Caxa sa for siden:

Du presidenten, den der masken kledde deg ikke, tror neppe du gjør deg med sigar :D ;)

jankph sa for siden:

Tja, jeg teller ikke så nøye, men er neppe særlig over 20 karboer, helst under. Prøver å holde meg ganske striks til sånn omtrent 75%F 20%P og 5%K og maks 20g K. Pøser heller på med litt ekstra F hvis jeg er i tvil om det er for mye K.

Sonja73 sa for siden:

Hei du. tror nok du må være tålmodig, selv om jeg vet hvor vanskelig det er. Sto stille i 2 uker jeg også,men hadde tatt en kilo nå. Tror ikke det er så lurt å sjonglere så mye med de ulike typene fordi kroppen ikke klarer å stabilisere seg så raskt. feks hvis kroppen den ene uka bare får 1000 kcal, vil den begynne å spare (senke forbrenninga), det gjør den med en gang. Neste uke får den 3000 kcal, men det tar lang tid før den skjønner at den ikke trenger spare lenger(øke forbrenninga). det betyr at du vil legge på deg fordi kroppen din forbrenner lite.
Tror det er smart å være trofast til en diet.
Et tips: mål deg, det holdt motivasjonen min oppe. :-)

Skorpia sa for siden:

Hvis det er din rygg vi ser bilde av tror jeg virkelig jeg ville tatt en tur til legen.
Har du forresten tenkt over hva du spiser nå som du ikke spiste før???
Alle ting som blir overdrevet kan føre til reaksjoner.
Den vanligste er inntak av kunstige søtningsmidler ,som noen kan reagere kraftig på. Og selvfølgelig en del e-stoffer.
Men jeg antar at du har slutta med sukkerholdige produkter og istedet inntar lettbrus og diverse andre varer med søtningsmiddel. SLUTT MED DET ;SÅ KANSKJE UTSLETTET FORSVINNER.???

jankph sa for siden:

Som sagt, så har jeg allerede vært hos legen, og med mindre det blir verre ser jeg ingen grunn til å legge ut felere genandeler og betale for kremer som ikke hjelper.

Ang. det andre...ikke drakk jeg lettbrus før og ikke drikker jeg det nå heller og kunstige søtningsstoffer finnes ikke på kjøkkenet mitt eller i den maten jeg spiser.

Det eneste jeg spiser mer nå er fett, og det eneste jeg spsier minder nå er karbohydrater.

Skorpia sa for siden:

Sorry,men så ikke i akkurat dette innlegget om du bruker kunstig søtstoff eller ei,(tok bare en spansk en) for det er så mange her som er evig opptatt av sukkererstatninger,men jeg var en gang til allergispesialist og han sa bare at jeg skulle slutte å spise syltetøy(litt overdrevent) og jeg har aldri spist syltetøy. Det var i forbindelse med ekstrem elveblest,men det er 20 år siden og legen ga meg atarax som slo meg helt ut,men da fikk jeg i det minste sove litt:) Har selv hatt utslett på leggene siden jeg var 6 år(kun om vinteren) men det forsvant med et sukkerfritt kosthold.

Til ettertanke. Det sies at man ikke kan være allergisk mot sukker.
Men hvorfor fører det da til :
Fedme!!
Diabetes 2!!
Hyperaktivitet!!!
Høyt blodtrykk!!
og sikker flere ting jeg ikke kan huske i farta.

Rettelse jeg er enig,det er ikke allergi ,men åhh hva heter det,hmm jeg kaller det overfølsomhet,ordet har hoppet ut av hjernen.
Men det kommer nok igjen i morgen;)

jankph sa for siden:

Sorry tilbake...det var ikke meningen å være så kvass, f

jankph sa for siden:

or du kunne jo hatt rett.

Vel, nå har jeg i alle fall vært på helsekosten og fåt tak i Udos choice, og 1-2 ss av det før hvert måltid eller over salaten bør kanskje gjøre susen og få fart på fettbålet...håper det. Men for en pris!

Jaja, kjøpte litt Cocosa med det samme også, ikke noe billig det heller, men ok, skal prøve å steke i det, bare for å endre litt på typen fett jeg får i meg.

Som sagt, rapport om fremgangen, både vektmessig og hudmessig vil bli postet her etterhvert....

Skorpia sa for siden:

var du kvaSS???:) Det er bare det at noen ganger er det kanskje 25 innlegg her (eller mer)så har jeg lest 1 og henger meg opp i det) da har jeg ikke fått med meg hva som skjer videre før jeg svarer. Den har jeg brent meg på flere ganger,men lykke til med utslettet,selv om jeg tror hverken udos choice,cocosa,el hjelper mot akkurat det. Selv sverger jeg til selolje og det vet jeg funker på dårlige (slitte) ledd vaffal:D

jankph sa for siden:

Vel, jeg har en gryende mistanke om at det kan ha vært for mye melkefett som er årsaken til problemene, har nemlig spist enormt med fete oster, brukt godt med smør til å steke med og lesset på med creme fraiche og rømme i steke"sjyen", så det det kan hende at Udos og Cocosa likevel hjelper. Til sommeren skal jeg ta opp igjen syklingen min, og da kan det kanskje være bra med litt selolje...skal tenke på det.Takk for tipset.

Skorpia sa for siden:

det er jo mulig du ikke tåler melkeproduktene i så store mengder, så hvorfor ikke prøve å spise maten i rapsolje ,kotelettrand,olivenolje og andre feite saker i stedet. Kan du bruke dyrefett er jo Bibringe tingen,selv om jeg synes det er discusting. Fetaost er laget på geitemelk.
Tofu på soyabønner.Mozarella husker jeg ikke,men prøv oster som ikke er laget på Norsk rødt storfe.Eller andre fe for den saks skyld.:p

Fjonken sa for siden:

Bare en liten fotnote her. Mozerella, den ekte vel og merke, er laget av bøffelmelk.

HildePåSlankern sa for siden:

Hei!

Jeg ville absolutt kutte ut brødet, Jan! Kan du se hvordan det går om du kutter ut brødet og ostene, men holder deg på et normalt til høyt kalorinivå? Jeg synes det ser ut som om du spiser nok grønnsaker. Jeg har begynt å ha soyamelk i kaffen istedenfor fløte. Du kan faktisk få soyafløte også, som det kan lages krem av! Sunkost har endel soyaprodukter, jeg har kjøpt melk og fløte der og tofu også. Tofu er en kjøtterstatning som er laget av soya. Det er ganske nøytralt på smak. Jeg har prøvd å få tak i soyarømme, men de har litt problemer med å skaffe det akkurat nå. Jeg har smakt det i USA, og synes utrolig nok at det smaker bedre enn vanlig rømme.

Håper du blir kvitt utslettet. Glem ikke å fortelle hvordan du blir kvitt det!

jankph sa for siden:

Jeg har aldri reagert på hverken brød eller ost/mel før, men det kan jo hende at lavkarbo-kostholdet gjør meg mer følsom overfor visse matvarer. Brødet har jeg ikke lyst til å kutte ut, først og fremst for å få i meg noen karber, og Lindberg-brød har jo tross alt lav GI og lite karber. Men, jeg skal ihvertfall kutte ut melk og ost en uke og se hva som skjer med utslettet. Kan hende det hjelper på vekten også. Tror jeg leste om det et sted, men husker ikke hvor.

Og se her: Jeg vet at man ikke skal være så opphengt i noen gram til eller fra fra dag til dag, men i min situasjon mottas alle positive signaler med stor begeistring haha. OK, så jeg veiet meg da jeg kom hjem fra jobb i går (88.8), så en tur i butikken for å kjøpe UDOs choice og Cocosa, vel hjem spiste jeg 3ss UDOs olje, en halv ferdigstekt kylling fra butikken og en passe porsjon salat med ganske godt med extra virgin olivenolje (og litt balsamico eddik for smakens skyld), drakk godt med vann hele kvelden og natta, og i dag tidlig var jeg faktisk 400g lettere enn i går (88.4)..tre uker siden sist jeg var så lett om morgenen. Så kanskje Skaldeman virkelig har rett, fettbålet trenger (masse) fett for å brenne. Vel vi får se i morgen, etter at jeg har helt i meg mer fett i dag uten å tenke på kaloriene eller vekta eller noesomhelst.

Aloe-kremen hjelper i alle fall mot kløen, men det er foreløpig umulig å se om utslettet er blitt bedre, men heller ikke verre. Det var jo en periode tidligere da det ble bedre, men jeg husker ikke hva jeg gjorde (spiste) da, desverre. Vi får se hur det går nå. Og du verden så fort den trekker inn i huden, lukter ikke så ille heller, selv om jeg føler meg litt femi nå :)

Jan.

Caxa sa for siden:

3 ss med MCT fett gir nesten 400kcal, så vondt skal vondt fordrive har jeg en stor tro på når man heller til skaldeman....

Jeg står mer stille når jeg bruker mye melkeprodukter, seterrømme går greit fløte ikke så greit.... Har visst noe med melk og myse eller noe lignende....

MCT'n gir ihvertfall en enorm kroppsvarme, nå var jeg tom i går og pga all snøen orket jeg ikke kjøre helt til apoteket... Merket faktisk forskjell allerede på noen av leddene mine, men nå er jo de ekstremt ødelagt etter bilulykken så kanskje derfor...

Har tatt 2 ss av den men merker ingen voldsom forbedring annet enn at varmen i kroppen kom tilbake ca 20 -30 min etter inntaket... :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.