< Tilbake til oversikten

Atkins Orange Sensation

AnnaV sa for siden:

Det har kommet en ny adkins advantage-bar - orange sensation. Fant den på rimi på måseskjæret i bergen. SNADDERGOD! Om du liker appelsinsjokolade er denne et MUST! Som å spise sjokolade med solskinn i! mmmm....

Iset sa for siden:

ÅÅÅÅH den har jeg sett de har hatt i utenlandske netbutikker og har siklet åå den siden. Jippi endelig!!

Det er kommet en ny Morning shine og (mixed berries), så nå kommer det jo bare mer og mer. :D

Aadi sa for siden:

Den kjøpte jeg et par av i dag oxo... (på Ultra), men har ikke smakt den ennå..... Jeg bruker Atkins div. barer soml måltidserstattere... eller som mellommål. Har de stående i en fin stålbeholder på kjøkkenbenken. De er da lettere å hive seg over enn å "trykke" inn noe annet usunt på ren impuls.....

Nille sa for siden:

Anbefaler absolutt ikke å bruke Atkins barer som måltidserstattere. I så tilfelle er det faktisk bedre å ikke spise noe enn å bruke dem som erstatning for vanlig mat. Mellom måltid er OK, men Atkins barer er å betrakte som snop/godteri og om vekttapet ditt går treigt eller stopper opp er det iallefall det første du bør kutte ut !! De er kjent som "partystoppere" som hemmer vekttap hos mange. Om du tåler dem er det jo greitt, men anbefale dem.... nei det ville jeg aldri gjøre ! Her er det profitt som gjelder og ikke hensyn til kunden..........
[color=purple][/color]
[color=purple][/color]
Et lite unntak er Morning Shine barene, som til nødsfall kan brukes som frokost !
[color=#800080][/color]

Nille sa for siden:

Med fare for å virke surmaga her, - men jeg syns det er litt trist jeg, at vi MÅ ha disse lavkarbo produktene som erstatning for snopet som gjorde oss feite fra starten av. Det er SÅ mange som ikke tåler dem, og jeg liker absolutt IKKE at de gir seg ut for å kunne erstatte skikkelig mat.
[color=purple][/color]
Gamle Atkins ville vært i full spinn om han hadde visst hvordan dette har utviklet seg !
[color=#800080][/color]
:(

snoopygirl sa for siden:

åhhh det hørtes jommen snadder ut.....men jeg skal ikke kjøpe en eneste atkinsbar eller noe anna sånt føre jeg er i mål...DA skal jeg unne meg en innimellom :) :)
[color=#ff00ff][/color]
er så lett å bli avhengig av de :mad: :mad:

Nille sa for siden:

:ja: akkurat !! Det har du jammen rett i !!

themonk sa for siden:

Det tror jeg nok. Produktene gjør at hele kostholdsfilosofien til Atkin's blir satt i skyggen.

De er gode, de er vanedannende og de er dyre. Jeg har sluttet å bruke penger på sånt. Tenk det: én advantage bar koster like mye som 30 gårdsegg!! :eek:

Bolla Piggsvin sa for siden:

Joda, men de kan være gode å ha når andre sitter rundt en og spiser kake, for eksempel. Vanligvis bryr jeg meg ikke om at ungene hiver innpå godteri, men skal jeg i selskap kan det være hardt å se andre kose seg med sjokoladekake (nam-nam) til kaffen. Pleier å ta med en bar og forklare at dette er min "kakekos", og det godtar de fleste. :)

Iset sa for siden:

Ja, jeg skjønner jo at dere tenker sånn - jeg er jo enig! Jeg kommer ikke på at ikke alle vet like mye om Atkins som oss, og at noen tror disse produktene = Atkins...
Jeg er glad det kommer endel erstattere for feks. pasta, brød og Maizenna og slikt, det er vel ikke så gale? Men alle slags sjokolader, barer, iskremer og slikt er jo noe annet - men jeg er jo på en måte glad det er TILGJENGELIG slik at jeg vet hva jeg skal spise dersom jeg først har lyst på noe. Jeg spiser det jo helst ikke i hverdagen.

Karin sa for siden:

Tenker på den TV-reklamen Celina kjører jeg... Først masse om hvor mye sukker nordmenn får i seg, og så kommer løsningen liksom: Atkins-barer...!?! Som om noen som er vant til sukker ville erstatte det med disse da?? SÅ gode er de heller ikke - det er vel mest oss som har et psykologisk behov for noe med sjokoladesmak. Skjønt der fins det andre, bedre alternativer, f eks 85% sjokolade (eller 70%, men da blir "lovlig" mengde mindre.)

Men til sitt bruk, sånn i nødsfall - hvis det går ekstra lenge før man kan få i seg mat f eks, kanskje på reise og sånt - kan de være greie å ha. Men der syns jeg nøtter kan være like greit.

Den eneste Atkins-baren jeg har smakt som jeg liker, var den med havregreier i, som jeg ikke husker navnet på lenger... Fant den en gang på Kinsarvik (Bergen sentrum), men så har jeg ikke vært der siden. Det er uansett ikke noe jeg ville stappet i meg i utide.

themonk sa for siden:

At det er null sukker i Atkins-barene er jo i tillegg en sannhet med modifikasjoner. Det er ingen som vet helt hvordan og i hvilken grad maltitolen brytes ned i kroppen. Så om det står 3 gram carbs bør man kanskje heller telle 10. Jeg merker i alle fall at jeg får mye mer cravings når jeg spiser de greiene... det kan jo selvsagt bare være psykisk men...

Aadi sa for siden:

Hmm... mulig jeg har misforstått helt, men de inneholder bare 2 gr netcarb... altså de frokostbarene som jeg spiser mest av. Spiser de ofte når jeg ikke er så sulten. Sulten er ikke alltid der om morgenen.

Spiser de oxo ved akutt sult. Det er tross alt bedre å spise en sånn enn å hive seg over sjokoladen til sambo eller potetløvposen i skapet...

Når jeg har brukt proteindietten litt lenger nå, så forsvinner vel all sult snart...

themonk sa for siden:

Greia med sukkeralkoholer er at de til en viss grad omdannes til sukker. Ulike sukkeralkoholer gir ulik mengde sukker. Ingen vet nøyaktik hvor mye sukker man får fra de ulike sukkeralkoholene. Når det gjelder merking er det lov å trekke fra sukkeralkoholene på det totale karbohydratinnholdet. Så dersom det står 2 gram "net carbs" på en low-carb bar, kan det godt hende at det i realiteten er 10 gram. Det er litt vanskelig å vite. Jeg ville i alle fall regnet mer enn 2 gram for en Decadence bar. Er dumt å bli lurt. Særlig når så mange melder om stagnasjon i vekttapet når de spiser sånne barer.

AnnaV sa for siden:

Jeg spiser dem som godteri og når jeg er desperat sulten og ikke har tilgang på noe annet, som når jeg er i transit og det er kun sandwich å få fatt i. Har alltid en på lur i vesken, og det har fungert strålende for meg. Det er ikke noe problem for meg at noen stopper opp i vekktap ved bruk av disse, jeg er ferdig med å "slanke" meg og skal være stabil her jeg er nå.
Har spist disse i et par år, og kan ikke se at de har vært ugunstige på noen tydelig måte, liksom.

Nille sa for siden:

Noen tåler dem, noen tåler dem ikke.

Erfaringer andre har gjort kan en kanskje lære noe av, men det betyr ikke at det er fasiten !

Alle er forskjellige og må finne ut selv hva som trigger/ikke trigger søtsug, hva som stanser/ikke stanser vekttap, hva som gjør en får mageknip/ikke får mageknip.....osv osv osv. Det er litt av det en kostomlegging handler om. Å lære å kjenne sin egen kropp.

...vanskeligere enn det er det ikke.......

:)

[color=purple][/color]

Helene sa for siden:

jeg er ikke så bevist at jeg vet hva som trigger søtsug og ikke trigger det.. men jeg vet at det å spise lavkarbo funka mye bedre når jeg trodde man la på seg av sukkeralkoholer.. når jeg lærte at jeg kunne spise de gikk alt til pises.. for nå spiser jeg det hele tiden spise en sukkerfri mentos

Karin sa for siden:

Nei, men Nille har veldig rett i det hun sier - det fins ingen fasit, man må lære egen kropp å kjenne. Det har jo rast en forferdelig debatt om man skal telle sukkeralkoholer eller ikke, noen sier de ikke har noen virkning på blodsukkeret, andre sier at det vet man ikke, og dermed bør man telle med dem, atter andre sier de teller. Det er kanskje sannsynlig at de har innvirkning for noen mennesker, men ikke for alle??

I alle fall må man bare finne ut hva som trigger ting hos en selv. Noen tåler f eks ikke koffein i forhold til vekttap, andre reagerer ikke på det. Søtstoff er en annen greie. Noen kan ikke spise så mye fett som det vi vanligvis anbefaler. Og så videre...

Man må prøve seg frem og finne ut hvordan egen kropp reagerer. Det er jo derfor det er så bra at det fins mange ulike lavkarbodietter, for vi er ikke like - men da har alle mulighet til å finne noe som passer.

Aadi sa for siden:

Hvor lite karbo skal man egentlig spise før man går i ketose? Jeg spiste et par frokostbarer i går, og gikk likevel inn i lav ketose. Sjekket det med ketosticks. Er det riktig å måle ketosen på kvelden?
Jeg tror iallefall at jeg tåler en frokostbar innimellom. Frokostbarene smaker nå bedre enn de andre syns nå jeg :) .

Albertine sa for siden:

Hvor lite karber man trenger før man går i ketose er også veldig individuelt, men går man ned til ca. 20 gram daglig går de fleste i ketose. Noen gjør det med 30, 40, ja sågar 50 gram. Torkil mener at man bør måle ketosen på kvelden, i og med at den lange hvileperioden på natta kan gi utslag.
Tåler du frokostbarene så spiser du dem, men hvis du får problemer med nedgangen kan du jo kutte dem ut.

Nena sa for siden:

For min del går det helt greit med en bar i ny og ne, bare jeg ikke overdriver og hengir meg til daglig inntak.. synes det er greit når jeg har det veldig travelt og vet at jeg ikke får spist når jeg skal (skjer ikke ofte, når sant skal sies - er flink til å passe måltidene jeg:p ). Den nye Orange Sensation synes jeg er god - kjøpte den på Boots i England i sommer første gang, men som med alle Atkins-sakene synes jeg den er ALTFOR søt! De kunne med fordel kuttet ned på søtningsstoffene...

Helt enig i at Atkins-sjokoladene kunne vært mindre søte, selv om mange av dem er gode. Og akkurat denne Orange-greia likte jeg slett ikke, syntes det smakte mugg, jeg! Den hadde ikke gått over datoen, og jeg kjøpte en ny i an annen butikk for å sjekke, fordi jeg liker appelsin-sjokolade. Men fortsatt et snev av muggsmak, synes jeg... :p

Nille sa for siden:

Den skriver jeg under på. Min kjære hadde funnet denne "nye" Atkins sjokolade og kjøpte med en til meg.... snille mannen. Jeg måtte iallefall smake på den. Tok en bit som smakte muggent - og en til fordi jeg måtte teste om den virkelig var muggen - og den også smakte muggent.
Den var ikke utgått på dato heller..........yuck

Trolljenta sa for siden:

Jeg synes den er knallgod.. Virkelig en sensation.. heh

Siljevanilje sa for siden:

jaja hver sin smak sier jeg
smaken er som baken, delt.

Fjonken sa for siden:

Det må ha skjedd ett eller annet med meg. For før synes jeg Atkinsbarene var digg, men ikke nå lenger. Etter en periode med null barer på programmet skulle jeg ta meg en som lørdagssnop. Ble forskrekka for det smakte jo helt j.....lig. Måtte bare kaste baren, greide ikke å spise den. Har jeg kommet i en antisukker/søtningsmiddel-fase eller? Noen flere som har opplevd dette?

Huldr sa for siden:

JA!!! Jeg brukte det som snacks/nødproviant en stund, men så var det plutselig full stopp. Dvs. jeg ikke bare ikke likte den mer, men jeg ble direkte kvalm... :eek: Siste gang jeg spiste det var for over et år siden, jeg spiste ca 1/5 av en bar før jeg skulle på besøk til ny potensiell kjæreste. Han bød på middag og jeg måtte bare takke nei, var så dårlig! Ikke gøy (men det var koselig likevel da :) ). Skal aldri spise det mer, blir fortsatt kvalm bare ved tanken :nei:

Fjonken sa for siden:

Merkelig greie det der. Noen som vet hva som skjer ved slike tilfeller?

themonk sa for siden:

Jeg har opplevd det samme med andre ting som jeg har spist mye av. Min egen teori er at det er en slags sikkerhetsmekanisme som kroppen har. Vi har en naturlig innebygget sensor på mat som inneholder ting vi ikke har godt av. Når man spiser mye av en matvare har man lett for å utvikle en slags allergi, og jeg tror det er det som gjør at man får brekningsfornemmelser av enkelte matvarer. Det er kroppens måte å sikre seg mot at den ikke får i seg ting den ikke tåler.

Matindustrien gjør sitt beste for å lure denne mekanismen, ved å tilsette søtstoffer, raffinere maten osv. En gjennomsnittlig voksen person har ikke en naturlig sikkerhetsmekanisme lenger, fordi vi spiser så mye raffinert mat. Denne sansen blir forsterket etter en tid med naturlig mat.

Jeg tror dette også er årsaken til at enkelte barn blir veldig kresne. Selv var jeg ekstremt kresen som liten, og det var ikke en psykisk ting, det var rett og slett det at veldig mye mat ga meg brekninger. I sånne tilfeller tror jeg det er riktig å ikke tvinge barn til å spise all mat de får servert. Jeg er evig takknemmelig for at foreldrene mine aldri tvang meg til å spise noe.

...dette er bare de tankene jeg selv har gjort altså. :o

BobBob sa for siden:

Tror det er viktig å holde disse til et minimum. Jeg merket også at jeg fikk crawings etter å ha spist atkinsbars og lignende. Holde seg til en i helgen eller noe slikt. Det er vel heller ikke bra å venne seg til å spise noe "snacks" hver dag. Det bør jo være noe man unner seg i spesielle anledninger.

Ja, smak og behag kan ikke diskuteres. Kos deg med bar'en din, du. Jeg tror vi må unne oss noe godt innimellom! :)

Fjonken sa for siden:

Crawings..???? Beklager, men Fjonken er fremdeles i molboland.. I allefall når det gjelder sånne ukjente uttrykk. Hva i alle dager betyr Crawings/Carving?

Nille sa for siden:

:p Det er sannsynligvis "cravings" de mener. Amerikansk/engelsk uttrykk. Det er f.eks. søtsug, eller noe du MÅ, noe kropoen din MÅ ha. Slankere får det når de spiser sukker, noen får det av søtstoff. Gravide får det av hormoner....
[color=#800080][/color]
:D

Trolljenta sa for siden:

Ja, jeg koser meg med dem med god samvittighet.
Vel, må innrømme det har tatt litt av i perioder, men det er mye bedre enn alternativet.

Fjonken sa for siden:

Carvings.. jammen da har jeg det.. Etter år med uforsvarlig stort inntak av sukker og sukkerholdige saker.. Hmmmm kan man vokse seg ut av sukkercarvings tro?

Nille sa for siden:

:p Ikke carvings, - det tror jeg er noe ski greier, men cravings (som i krav). Tror ikke du kan vokse deg ut av det eller fra deg. Har du en kropp som krever det kan det sikkert være et slit. Men jeg tror mange kan venne kroppen sin av med det.

Siljevanilje sa for siden:

jeg har tidligere vendt meg av med sjokolade. spiste ikke en bit på et halvt år. ganske stolt

nå satser jeg på litt sjoko i dann å vann.

og nå skal jeg vende meg av yoghurten. hvertfall den med tilsatt smak/frukt.

Huldr sa for siden:

For min del har sukkersug med lavt blodsukker å gjøre, tror jeg. Hvis jeg har gått for lenge uten mat hjelper det ikke å spise vanlig mat, da MÅ jeg ha sukker.

Krom hjelper mot søtsug - det er med og regulerer blodsukkeret, og kromlagrene tømmes når vi spiser mye søtt, slik at vi trenger ekstra påfyll. Men det er ofte ikke nok med en tablett pr dag slik det står på boksen, man må kanskje opp i to-tre i begynnelsen for å få effekt på søtsuget.

Kjøpte krom i går jeg :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.