Er det noen som kan svare meg på et spørsmål angående honning? :confused:
Jeg har alltid hatt honning i huset, det er fantastisk på sårbehadling, om ungene brenner seg eller får stikk av noe slag som svir.
Men nå til spørsmål om honning i mat. Jeg ser veldig mange her inne velger søtstfoff som er fabrikkfremstilt noe jeg ikke er så glad i.
Honning er noe av det reneste sukker man kan få tak i om man gjør som meg og kjøper det av en birøkter. Og siden jeg må ha litt søtt innimellom til ungene i den maten vi alle spiser undrer jeg om det er like ille med honning som vanlig farin?
Personlig mener jeg at honning er mye bedre å bruke enn rent sukker, siden det er et naturprodukt. Takk for tipset, det hadde jeg ikke tenkt på. Kanskje ungene vil foretrekke det?
Mine gjør ihvertfall, etter en skitur er det varm melk med honning, er de forkjølet drikker de varmt vann med en teskje honning, drikker te med honning.
Har også følelsen av at det trengs mindre av honningen enn noe annet søtstoff.
Det å komme opp i 100 gr honning i noe har jeg aldri greid, men klarer meg som regel med 1 teskje, nå hadde jeg sikkert klart meg med 1/4 også....
Klarer ikke finne ut hvor mye det gir men skal teste fitday....
1 ss honning = 64 kalorier og 17 karber :sikle:
1 ts sukker = 17 kalorier og 4 karber
[color=#800080][/color]
Honning blir jo på en måte "konsentrert" sukker.....og er ikke bedre enn sukker nei, - mener nå jeg
Honning hever blodsukkernivaaet noe saktere enn sukker, med en GI paa 55 mot en GI paa 68 for hvitt sukker. Etter min forstaaelse er ren honning ikke paa langt naer like sunn som mange 'naturelskere' tror, da honning setter igang akkurat de samme prosessene i kroppen som sukker gjor. Det kunstige sotningsprodukter Splenda har vist veldig faa bivirkninger (hvis noen hos mennesker) og iforhold til sukker eller honning er det sansynligvis mye, mye sunnere - for sukker i alle former er noe av det mest skadelige for kroppen.
Det som er synd er at bier får sukker som næringsmiddel (det har jeg ihvertfall hørt - stemmer det, Guro?) og dermed får honningen en ugunstig sammensetning. Honning av bier som samler nektar selv er bedre (vet ikke om det er forskjell på lyng/blomsternektar sånn sett).
Vi mennesker har jo brukt honning veldig lenge - det er altså ikke helt kroppsfremmed. Jeg mener det er bedre enn kunstige/ kunstig fremstilte søtningsmidler som er kroppsfremmede stoffer/ varianter som vi ikke vet hvilke konsekvenser vil ha på sikt... :)
Bier får sukker som vinterfor, fordi man tar fra dem honningen som de egentlig hadde samlet til vinterfor. Ser ikke helt at det skal ha den helt store innvirkningen på honningen likevel, for honningen er laget at den nektar de samler inn om sommeren. Men det er helt sikkert lurest for bienes helse å la biene få beholde litt av honningen til vinterfor, det er gjerne nok i lange baner til både mennesker og bier ...
Nei, har dobbelsjekket. Det er forresten ca 2 ts i en ss..... Det kan virkeforvirrende p.g.a. vektforskjellen. Honning er tyngre enn sukker. 1 ss honning veier mer enn tilsvarende sukker. Har ikke målt, siden jeg hverken har sukker eller honning i huset !
[color=purple][/color]
Fra Matvaretabellen pr 100 gram:
Men så er ikkje alle einige om at fruktose er bedre enn glukose,fruktose er ein belastning for kroppen å fordøye.
Honning er eit naturprodukt,det er ikkje splenda eller sukker:)
Hei ale sammen
Honning er ikke bare sukker, Honning inneholder:
ca 1 - 2 % rørsukker (dvs vanlig sukker)
ca 28-35%Druesukker
ca 34-45% Frukt sukker
Det er påvist 12 forskjellige vitaminer, 30 ulike mineraler, organiske (19) og uorganiske syrer, enzymer, frie aminosyrer og amider (22), protein, fettlignende stoffer, farge, smak, aroma. pH-verdien varierer mellom 2,7-6,4 (gj.sn. 4,0).
beklager dårlig skrift mot slutten men dere kan lese mer om bienes produkter på Norges birøkterlag...www.norges-birokterlag.no
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.