< Tilbake til oversikten

Nydelig tykk blåbærpannekake!

Iset sa for siden:

Egentlig er det jo Nilles Mock Danish da, men jeg hadde oppi blåbær så det ble mer blåbærpannekake-aktig. Smakte bedre enn forventet, nesten som ekte blåbærmuffins! Toåringen ble overlykkelig og hun som ellers er ganske småspist, spiste over halve greia. Må lage en hel til henne alene neste gang. :p

50 gram Philadelphiaost
2 egg
15 gram vanilje-proteinpulver (eller nøytralt pulver + 0,5 ts vaniljeekstrakt)
1 pakke Splenda (jeg brukte to pk, ble altfor søtt)
ca 0,5 ts kanel
10 gram frosne blåbær

20 gram frosne blåbær

Ha alt utenom 20 gram blåbær i en bolle og kjør det til en masse med stavmikser. Rør inn hele frosne blåbær og ha det i en mikroform.
Mikre på full styrke i 2 minutter.

Ha pannekaken på en tallerken og nyyyt. :sikle:

I morgen prøver jeg en annen variant, uten bær men med "glasur" av smør, kanel og splenda. Som kanelbolle. :D

Nille sa for siden:

Jeg har ca. 30 gram frosne bringebær oppi. Drysser dem over før jeg setter de i mikroen 2min 20 sek. Knallgodt ! :sikle:

Albertine sa for siden:

...og for oss som ikke ser hensikten i å ha mikro...?

Iset sa for siden:

Nei, dere får vel bare ha det så godt! :p

Iset sa for siden:

Neida min kjære snuppeslankebabe:

Fant noe til deg her:

www.rumela.com/atkins/atk_mock_danish1.htm

Sikkert ikke heeelt det samme, men sikkert godt allikevel. Du får prøve. :D

Nå skal jeg gå og lage Nilles orange sourcream muffins. :sikle:

Karin sa for siden:

Den så deilig ut!

Men jeg lurer på en ting jeg, og kan egentlig like gjerne spørre her som noe annet sted.

Det står ofte "en pakke Splenda" - men jeg har ikke sånne småpakker, bare store med granular Splenda - som man måler på samme måte som sukker. (hulmål altså, ikke vekt)

Hvor mye tilsvarer da en pakke? Noen omregningstabell?

Nille sa for siden:

1 pakke er 1 gram, dvs. 2 teskjeer:D

Iset sa for siden:

Nå er det slutt på Splendaen her... Krise. :( :(

Karin sa for siden:

Takk skal du ha!

Albertine sa for siden:

Jeg har akkurat åpnet den siste eska mi, og er sjeleglad for at jeg skal til London om to måneder. Håper bare den holder så lenge....:p Tror jeg skal kjøpe både pakker og granular der borte.

Tjorven sa for siden:

heisann:D de pannekakene hørtes da veeeldig gode ut.... hvor kan jeg kjøpe vanilje protein pulver og splenda, eller er det andre ting jeg kan bruke? noen som hvet hvor mange karber det er i disse pannekakene??

Nille sa for siden:

Min Mock Danish med 30 gram bringebær inneholder:
[color=purple][/color]
Total: 370 Fat:24 216 61% Sat:3 27 8% Poly:1 9 3% Mono:4 36 10%Carbs:9 20 6% Fiber:4 0 0%Protein:30 120 34%Alcohol:0 0 0%
[color=purple][/color]
370 kalorier,
24 gram fett (61%)
5 netto karber (6%)
30 ram protein (34 %)
[color=purple][/color]
30 gram bringebær har 13 kalorier og 2 netto karber, så tar du den "plain" må du trekke fra det.

Nett sa for siden:

Kan den lages uten protein-pulver eller mister den konsistenen da??
Skal prøve å holde meg unna melkeprodukter, og soya reagerer jeg på - derfor ikke proteinpulver!! (det finnes vel ikke prot.pulver uten soya og melkeprot.?)

Nille sa for siden:

Uten pulver ?? Tror det blir feil konsistens- og feil smak. Men med kremost og egg burde det iallefall bli en pannekakelignende ting:)

Uten soya- eller myseprotein... hm... nei da er det ikke mange valgene. Du kan prøve bokhvete om du tåler det....det er jo ikke store mengden som skal til.

Karin sa for siden:

Eller kanskje havre? Noen store havregryn som kjøres i food processor til mel? Eventuelt blandet med havrekli? Halvt om halvt? Eller blir det fullstendig totalt på feil jorde??? Har altså ikke prøvd det - bare slo meg, siden MHM har litt havregryn i frokostpannekaken sin.

Nett sa for siden:

Tåler nok litt bokhvete (i følge blodtypedietten), skal kjøpe det i morgen for da må jeg vel på helsekost??

Bolla Piggsvin sa for siden:

Det finnes et 100% eggeprotein-pulver med jordbær eller sjokoladesmak. Men det inneholder kunstig søtstoff. Husker ikke hva det heter, men de selger det på Smart Club. Ellers kan du kanskje bruke Atkins Bake Mix i stedet for proteinpulver? Det får du i de fleste dagligvarehandler nå, eller helsekost.

bluVelvet sa for siden:

Når en skal steke det i micro steker en hele røra på en gang i en skål eller på et fat eller steker en lapper? Gjelder det forresten også hvis en skal steke i stekepanne?

Iset sa for siden:

Du steker hele på en gang. Dette blir EN god litt tjukk pannekake. Jeg bruker en rund mikrosikker form.

Dolly sa for siden:

Den var fantastisk god!!!!!

Men såg alt annet enn lekker ut:fnis:
mannen holdt på å spy når han såg den... den var jo blågrå på fargen...

Luska sa for siden:

Kan man bruke Ketolyse bakemix i stedet for proteinpulver?

R0SA sa for siden:

Noen som har prøvd dette med hell? :)

4me sa for siden:

Denne lagte jeg og stekte i ovnen. Smakte rett og slett nydelig!

Kitt sa for siden:

Det brukes om hverandre i mange andre oppskrifter, så det går sikkert helt fint!:)

Karboholiker sa for siden:

Nyyyydelig ja...

Lagde uten bær, men med et "lag av smør, kanel og splenda. Dessuten hadde jeg CC ved siden av....

:ja:

For meg som er nybegynner, så virker det helt utrolig at man klarer å gå ned på slik nydelig mat :)

Minni1 sa for siden:

Jeg har laget blåbæpannekake i dag og den smakte kjempe godt.

Var veldig skeptisk da jeg så røra og når den var ferdig micra. Men det ble en stor positiv overaskelse.

Denne blir nok prøvd med litt ulike varianter av smak ja.

:)

Yonah sa for siden:

Jeg synes denne oppskriften fortjener å bli dyttet opp jeg.

Moogie sa for siden:

Ser ut som noe jeg må prøve meg på

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.