< Tilbake til oversikten

Skadelig med rå frossen rosenkål?

Iset sa for siden:

Toåringen min har fått dilla på frossen RÅ rosenkål!! :eek:
Jeg skulle hente noe i fryseren i morges, og da så hun den "spennende" grønne pakken der inne og ville på død og liv smake! Jeg regnet med hun kom til å spytte det ut igjen med en gang hehe, og hun fikk smake en. Men neida, hun spiste den helt opp og ville ha en ny. Hun spiste 3 stykker og ville ha flere, men da sa jeg stopp, for jeg er redd hun skal få vondt i magen av det.

Er det bedre å koke rosenkålen og fryse den ned? Hun spiser ikke vanlig kokt rosenkål, bare frossen. Er den lettere fordøyelig når den er kokt eller er den sunnest rå?

Albertine sa for siden:

En unge som spiser rosenkål rå eller kokt burde hatt medalje. Noe så grusomt! Kan ikke tenke meg at det er noe å si på at hun spiser den rå, men pass på tennene!

Iset sa for siden:

:fnis:

Hehe ja, iallefall frossen. Jeg elsker rosenkål, men da skal den selvsagt være kokt. :D

Ja, skal passe på tennene, kanskje tine dem en smule først.

Uansett - :eek: :eek:

Tjorven sa for siden:

:rolleyes: tror kanskje jeg hadde fulgt litt med på hva som kom ut bak... ellers er vel kål sundt både for store og små??

Nille sa for siden:

Rå rosenkål er ikke farligere enn andre råe grønnsaker. Tungt fordøyelig og kan forårsake mageknip... verre er det ikke :D

Iset sa for siden:

Flott, ja var helst det med mageknipen jeg tenkte på - er ikke alltid så enkelt med disse ungene. :p
Men det blir lettere fordøyelig om jeg koker dem, sant? Så kan jeg heller fryse dem ned kokte? For det er FROSNE hun vil ha, av en eller annen grunn. :rolleyes:

Nille sa for siden:

Hvis du fryser dem etter at de er kokte tor jeg nok at det blir er sørgelig masse med "grønn snørr" når de tiner. Prøv deg frem og se hvordan det blir !

Men om du bare forveller dem går det sikkert greitt....:)

Fjonken sa for siden:

Gid det var det vesla mi stappa i munnen. Ittno søl. Men nei, hu har dilla på kesam av alle ting og smør. Stapper i seg stooore digre smørklatter og stjeler kesambokser ut av kjøleskapet. Så raser hu rundt i stua med det og setter kesamflekker og fettflekker på alt fra tv til gardiner. Men nå er jo sunt det hu har dilla på. Men tranflaska har hu mor satt høyt og utilgjengelig. Den får hu ikke selv om hu hyler seg blå. Hu kan tømme en sånn flaske på null niks. Tror jeg har en naturlig lavkarbounge i huset jeg.. Bare jeg hadde sluppet unna alt sølet da!!

Iset sa for siden:

Hjelp, jeg kokte opp en hel pose jeg nå. Men hun spiser dem jo veldig raskt opp, så om jeg bare tar ut en og en fra fryseren, så spiser hun dem jo før de blir en "sørgelig masse". :D

Fjonken: hehe mi og er sånn. Hun elsker rent smør og kan trykke i seg flere hundre gram på en gang. Elsker egg, kremfløte, rømme, oliven (noe av det beste hun vet, spesielt de grønne), ost, pølser, diverse kjøttpålegg, bær, nøtter osv. Men hun elsker jo søtt også da hehe, men jeg pleier å lage alternativt godt til henne, som feks mock danish med bær, bær med krem, smoothies, frosne smoothies på pinne osv. :)

Fjonken sa for siden:

Her går det i kjøpegodt enn så lenge. Har ikke helt kommet inn i dette med alternative matretter ennå. Men det kommer nok. Til helgen håper jeg å få tid til å surre litt på kjøkkenet. Tenkte jeg skulle forsøke å lage proteinberika og fettholdig is, samt en fromasj med ekstra fett og prot i.
Har et og annet jeg skal teste ut. Sånn som alternativ pizzabunn og ikke minst brød.. Savner brød så inni granskaugen at nå må jeg bare få til noen gode alternativer. Tenkte på ketolysegrovbrødet. Skal prøve det dersom jeg får tak i de tinga det krever. Pluss at jeg har noen ideer jeg skal prøver ut sjøl.

Iset sa for siden:

Nam nam, iskrem lager jeg ofte. Både fløteis med mange forskjellige smaker (sitron og "cookies" av advantage-bars er mine favoritter, vesla elsker bær eller banan/sjokolade) og saftis, feks av smoothie som jeg heller i ispinneformer. MEGET populært hos små prinsesser. :D

For en rask grov pizzavariant (for ungene feks, de teller jo ikke karbo på den måten) går det an å bruke grove polarbrød som du legger på stekeplate og smører med pizzasaus og har på ost og fyll. Pitabrød er best å bruke som bunn, men det finnes jo ikke grove varianter av det lenger. :sur:

Fjonken sa for siden:

Joda.. Iset.. Her på Coop Mega selger de grove pitas. Men spørs om du har tilgang til en slik butikk da.. og vareutvalget varierer jo fra butikk til butikk, selv innenfor samme kjede. Har du sjekka på helsekosten? Kan være de har grove pitabrød. Takk for tips forresten. ;)

Iset sa for siden:

Åh jeg har lett og lett etter grove pitabrød, har ikke sett det på flere år!! Såklart jeg har tilgang til Mega, vi er jo nesten naboer, Fjonken. ;)
Pleier titt og ofte å handle på Mega på Forus, bla.

:jippi:

Fjonken sa for siden:

Ja, det er vi jo søtten meg! Naboer altså.. Hadde helt glemt det jeg .. lol!

Prøv Megaen i Solakrossen, vel og merke når de er ferdige med utbyggingen da. Nå er det kaos der borte og vareutvalget begrenset. Noe av det som forsvant var de grove pitabrødene. Men håper de kommer tilbake når butikken er ferdig med oppussingen sin.

Iset sa for siden:

Tusen takk. :D:D

Kristian sa for siden:

Jeg spiser ofte rå kål. det er jo kjempegodt. Jeg vet faktisk om noen som spiser rå kål til middag, bare rå kål altså til hele familien. Mageknip har jeg ikke fått.:)

Fjonken sa for siden:

Lever man i et familieforhold og skal spise kål, er det best at alle i familien gjør det ja. Når alle gasser er det ingen som reagerer. Når bare en gasser, reagerer alle. Så kålspising bør være sosialt og i fellskap:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.