< Tilbake til oversikten

Noe som erstatter hvetemel og maisenamel?

Nett sa for siden:

Har smakt en nyyyyydelig sjokoladefondant, men den inneholder 1 ss hvetemel og ca 1/2 dl maisenamel (totalt til 6 pors) - noen som vet om erstatninger for hvetemel og maisenamel??

Summer sa for siden:

Jeg bruker sammalt bokhvete.
Den er uten gluten, hvis ikke du trenger holde deg unna gluten, så kan du jo bruke sammalt spelt hvis du har det? (Det blir jo litt sånn prøve og feile prosjekt da.. :))

Nett sa for siden:

Så bokkhvete er ok når man går på lavkarbo?? Har den de samme egenskapene som hvetemel?? Vet egentlig ikke hva slags egenskaper maisenamelet har, men tenkte kanskje at jeg kunne bytte ut noe av det med litt malte nøtter? Legger ut hele oppskriften her:

Sjokoladefondant:
140 g smør
140 g mørk sjokolade - sukkerfri??
1 dl sukker - stevia??
3 egg
3 eggepl.
1/2 dl maisenamel - finmalte nøtter??
1 ss hvetemel - bokhvete??

Smør og sjokolade smeltes og avkjøles. Stivpisk egg og eggepl.+sukker. Ha sjokoladebl. over i eggedosisen og tilsett melet. Stekes i 6 små former: 180 grader ca 10 min -til de har fått skorpe, men skal vær rennende inni.

Siljevanilje sa for siden:

mmmmmmmmmmmmmmm dette så veldig lovende ut. og ikke minst veldig veldig godt.. en eller annen dag skal jeg lage dette...

mmmmmmmmmm chokolate mmmmmmmmmm

Fjonken sa for siden:

Maisennamel og hvetemel har begge den egenskapen at de binder de andre igrediensene sammen. Derfor disse melsortene er foretrukket som jevningsmiddel og som mel i bakverk.

AnnaV sa for siden:

Jeg har kjøpt "Stivelse" fra Expert foods på www.netrition.com, og jeg må si at dette er GENIALE ting! Sitter nå og KOSER meg med "grøt" (ThickenThin not/cereal - NYYYYDELIG!) - disse tingene er v i r k e l i g en lavkarbers drøm. Kan brukes til UTROLIG mange ting - jeg kan ikke - VIL ikke- kokkelere uten lengre... Dramatisk, javel... Men jeg KAN ikke få anbefalt det nok!!! Til supper, sauser, desserter, baking, graut, sjokoladepudding, is, ALSKENS. Kjøkkenet mitt er NAKENT uten! Lyst å bestille, men i tvil? Seriøst. Om du noensinne skulle ta noen på ordet, er det nå du bør gjøre det. Du vil få en HELT nytt syn på ting!

Nena sa for siden:

ThickenThin not/cereal bruker jeg blant annet i sauser - kjempebra :ja:. Jeg kjøpte min på LowCarb Megastore i England sist sommer, nå begynner det å bli lite igjen i pakken dessverre....

Fjonken sa for siden:

Så det finnes altså jevningsmiddel som er lavkarbo! Jippi. Det der skal jeg jaggu skaffe meg sporenstreks. Er så lei av syltynne supper og vaskevannssauser. Gudene skal vite at jeg har savna konsistens.. Tusen takk AnnaV! Du er en engel sendt fra himmelriket!

AnnaV sa for siden:

Nettopp det samme var min greie, Fjonken - var LUTA lei! Prøv ThickenThin i ALT som er flytende - alt som kan bakes og stekes, marinader og dressinger og sauser og namnamnam - det er en HELT annen hverdag, jeg kan ikke få anbefalt det nok! Sjekk oppskriftene på linken over - utenom dette kan man improvisere i det UENDELIGE!
(skulle tro jeg fikk prosenter av salget, hehe)

Fjonken sa for siden:

Jeg hyller deg!!! You make my day!:D

Fjonken sa for siden:

Hmmm her var det mange utgaver av den jevningsgreia. Hva er forskjellen på dem? Ser du har den cereal. Kan den brukes til alt?

Kristian sa for siden:

I så fall så må jo glutenmel være perfekt som erstatning for de som tåler det.

Men en spiseskje med mel er da ikke all verden når den er fordelt på seks porsjoner. 1dl sukker derimot, er langt viktigere å finne erstatning for.

AnnaV sa for siden:

Jeg har tre forskjellige - not/Cereal, not/Sugar og not/Starch.
Om jeg skulle velge en, ville jeg tatt starch - av den enkle grunn at den er mye drøyere i bruk. Cereal og Sugar skal man bruke 1 spiseskje av (i de fleste oppskrifter), Starch en teskje. Alle kan brukes om hverandre, men når starch-posen inneholder 85 servings og de andre to 22 servings, sier det seg litt om hva prisen blir etterhvert. Den posen holder da også leeeenge....

Fjonken sa for siden:

Men brukermessig er de altså like? Ingen forskjell på smak eller jevningsevne?

AnnaV sa for siden:

forskjellen er at det er eggehvitepulver i noen av dem. De smaker ikke noenting, noen av dem, så sånn sett er det det samme. Vil tro at Starch er itt sterkere enn de andre, på en måte, siden man trenger mindre? Jeg har iallefall brukt den til sauser og desserter om hverandre, og er veldig fornøyd. Sugar og Cereal har jeg kun brukt til det oppskriftene har beskrevet, mens starch er litt mer versatilt og brukervennling sånn sett, kan man vel si.

Fjonken sa for siden:

Ok, takk for infoen.. Da går jeg for starch

AnnaV sa for siden:

Høres bra ut - du kommer ikke til å angre, det lover jeg! Sjekk pris på www.lowcarbmegastore.com også, der selger de en del av Expert foods sine produkter, og jeg mener å huske at shippingen derfra koster mindre.

Fjonken sa for siden:

Og kanskje enklere shoppingcart også da? Jeg sliter med sånne utenlandske webshopper. Mulig jeg er litt lavmåls, men de er ikke så enkle å få til alltid.

AnnaV sa for siden:

Skjønner det. Jeg har handlet fra bege netshoppene, og jeg mener de er ca like lett/vanskelig å ha med å gjøre.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.