luringen sa for siden:
sjekk denne :
www.mamut.com/controls/shop/shops/5/default.asp?wwwalias=medurt
er jo mulig å kjøpe stevia her jo...(se på venstresiden, under produkter)
lurt..;)
luringen sa for siden:
sjekk denne :
www.mamut.com/controls/shop/shops/5/default.asp?wwwalias=medurt
er jo mulig å kjøpe stevia her jo...(se på venstresiden, under produkter)
lurt..;)
Vigdinil sa for siden:
Så bra! hva synes du om prisen? Har aldri brukt stevia, så jeg er ikke sikker på hvor lenge en slik pakning varer- men det kan virke som det skal lite til av gangen?:)
luringen sa for siden:
Grisedyrt selvsagt...men skulle du importert det (er det lov??) så hadde det vel også blitt dyrt.. Har aldri prøvd det nei. Men kjekt det kommer alternativer. Får kanskje bestille noe til "hunden min"?:D
themonk sa for siden:
Hehe. Jeg kjøpte en kilo. Det er mye penger, men har brukt det hver dag siden jeg fikk det... ser ut som det kan vare noen år, for å si det sånn. :) Jeg har uansett aldri sett noe billigere Stevia. Heller ikke før det ble forbudt.
Jeg vil anbefale å kjøpe "Sweet Stevia". Altså ikke helt ren stevia. Er enklere å bruke, fordi det ikke er så sykt søtt. I tillegg inneholder det F.O.S. som er mat for de gode tarmbakteriene.
Vigdinil sa for siden:
Og dette er bedre enn alle andre sukkererstatninger, og mindre karbo?:confused: :)
themonk sa for siden:
Hmm... Vanskelig spørsmål. Det er helt naturlig. Det er kun planteekstrakt. Det inneholder kun vannløselig fiber, altså null karbohydrater. I mine øyne er det rett og slett sunt. Stevia er unikt som søtstoff, og jeg ville ikke vurdert å bruke noe annet. Klarer ikke å komme med noe mer objektivt om det, dessverre. :o
Fjonken sa for siden:
Her nevnes det at det er forbudt. Hvorfor? Og er det forbudt i Norge så kan man vel heller ikke innføre det fra utlandet? Forøvrig fungerte ikke linken på min nettleser.
luringen sa for siden:
det er ikke forbudt for dyr...så de selger det "til hunden din". Står adresse/henvisning/annonse i siste mat & helsebladet.
Prøv denne da, og trykk på nettbutikk:
www.probiotika.no/
AnnaV sa for siden:
Sikkert et dumt spørsmål for den som kjenner Stevia, men det gjør ikke jeg -
er dette i pulver eller veskeform?
500 gram tyder vel på at det er pulver... Noen som vet?
Fjonken sa for siden:
Men hvorfor er det forbudt som menneskeføde? Jeg vil vite hva jeg stapper i meg så derfor spør jeg.
themonk sa for siden:
"EU-kommisjonen har bestemt at Urten Stevia skal være forbudt å omsette i EU og i Norge. Deres påstand er at man ved vitenskapelig anerkjente metoder ikke har klart å bevise at Stevia er ufarlig. Forbudet kommer tiltross for at det er mange land som har benyttet Stevia i utstrakt grad i flere tiår uten at det har blitt rapportert om bivirkninger."
De fant visst også noe forandringer i forplantningsorganer hos mus som ble foret ekstreme doser Stevia. Det du trenger å vite om det står inne på den linken under "Gourmetprodukter". :)
Ellers er Poleszynski's uttallelse veldig fin:
"- Forskning viser klart at steviosid kan regnes som sikkert i bruk som søtningsmiddel og er velegnet for diabetikere, pasienter med Føllings sykdom (også kalt PKU fenylketonuri), og overvektige som ønsker å redusere vekten ved bruk av ikke kaloriske søtningsmidler. Det er heller ikke påvist noen allergireaksjoner ved bruk av stevia eller steviosider. Vi kan derfor ikke se at mattilsynets forbudslinje kan begrunnes faglig, særlig sett i lys av at dagens forbruk av hvitt sukker uansett er langt mer helseskadelig. Skulle noe forbys, måtte det vel være sistnevnte."
Ernæringsfysiolog professor Dag V. Polezynski."
Fjonken sa for siden:
Sånn ja.. da ble jeg litt klokere. Men ikke klokere på detta landes rare restriksjoner. Må da være lov å bruke huet før man forbyr noe..:cool:
Kristian sa for siden:
Sukker burde kun selges i små kvanta som for eksempel i krydderbokser. :)
luringen sa for siden:
da har jeg bestillt. Spent...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.