STAVANGER (VG) Flere av barnas favoritter lanseres med redusert sukkerinnhold. Nå har til og med gode gamle Nugatti slanket seg.
Av LINN K. YTTERVIK
Men ekspertene advarer: Det er ikke i pålegget at sukkerbombene lurer.
Det er bra at det fokuseres på reduksjon av sukker, men det er fettet som er den store skurken. Og når det gjelder sukker, så er det gjennom saft og brus at barn får i seg absolutt mest, sier professor Svein Olav Kolset ved Avdeling for ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo.
Ja, det er en trend. Har sett frosties Cornflakes med mindre sukker, men det er jo ikke det som er problemet. Flott at det blir mindre sukker i matvarene. Men når skal produsentene forstå at det hjelper så lite når sukker kombineres med andre stivelser og fett. Det er en lang vei fram mot rene varer dere, men dette er i allefall en start. Glad på vegne av mine unger, som overhodet ikke tåler store sukkermengder. Men ennå kan de ikke spise disse forsøta produktene fordi sukkermengden fortsatt er for stor. Nugatti kommer aldri inn i huset hos oss dersom ikke sukkeret i boksen forsvinner helt.
De snakket om dette på p4 idag... Jeg måtte skru av radioen,jeg :eek:
At de ikke kan skjønne det snart? Ok, la dem få mase om at fett er farlig.... men ikke si at det er verre enn sukkeret, da.... dobbeltstønn
glemmer ikke diskusjoenen jeg hadde med min kjære der han mente kneip var sundt.. :nei: lurer litt på når folk kommer til å skjønne det jeg og.. jeg vet godt hva som er sundt..jeg klarer bare ikke å spise sundt.
Jeg er faktisk redd det kommer et påbud om å senke fettinnholdet enda mer i maten... Nå er det jo faktisk FORBUDT i Norge å selge kjøtt med så og så mye fett, Lidl ble jo advart fordi de hadde helfete pølser og pålegg, de overskred grensen for hvor mye fett det er lov å selge i norske produkter. :eek: :eek:
he,he jeg leter alltid etter den kjøttdeigen med mest fett, billigst er de også. Det er jo posetivt at man senker sukker nivået i mange varer.Da gjør det mindre skade for de som vil leve karbobasert. Det har ingen hensikt å iritere seg over at mange ikke har skjønt at for noen (oss) vil det være bedre å leve på et fettbasert kosthold.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.