< Tilbake til oversikten

Eskimoer

114-&gt;92-95 sa for siden:

Debatterer høyfett-kosthold på et annet forum: Jeg lurer på om det er noen som vet hvor lenge en gjennomsnittlig eskimo levde før vårt vestlige kosthold gjorde vårt inntog? Når de først døde, hva døde de av?

Man får jo inntrykk av eskimoer var verdens sunneste folkeslag, men var de det?

Fjonken sa for siden:

Jeg er ingen eskimoekspert, men mener å ha lest at ureskimoene led av endel mangelsykdommer pga liten tilgang på annet enn kjøtt og fisk. C-vitamin mangel var utbredt og derfor var blant annet tannstellet dårlig. Skjørbuk vet dere. Men det er også en av grunnene til at naturfolk som eskimoer utnytter absolutt alt på dyret. Noen deler av dyret er rikere på vitaminer og mineraler enn andre. Men uten tilstrekkelige vegetariske resursser vil de likevel ikke få dekket alt de trenger.
En annen ting en bør merke seg er at tilgangen på resursser varierer med årstid og jaktlykke. I en diskusjon om høyfett/lavkarb, ureskimoer og moderne kosthold bør man ha i bakhodet at dagens tilgang på matressursser er helt anderledes. Vi lider ikke sultedøden. Det kunne de gamle eskimoene.

Kristian sa for siden:

Hvor har du det fra at Eskimoene hadde dårlige tenner?:confused: dette er første gangen jeg har lest det. Eskimoene er jo først og fremst kjent for sine gode tenner på grunn av sin sukkerfrie kosthold. Eskimoene og samene fikk tak i de næringstoffene de trengte ved å spise innmat og bær.

flap sa for siden:

Tja, gode tenner er mer enn kariesfrie tenner. Eskiomene har/hadde svært liten forekomst av karies, samme som vi hadde i Norge for 100 år siden (før farinet kom). Men de har likevel hatt dårlige tenner på andre felt, spesielt gingivitt, tannkjøttbetennelse som fører til at tennene etterhvert faller ut. Så alt er relativt....

For øvrig en meget bra link Albertine.

Kristian sa for siden:

Hva er det som kan være årsaken til tannkjøttbetennelse da? Infeksjon?

205gti16v sa for siden:

C-vitaminet fekk dei frå binyrer frå byttedyra dei nedla:)

Kristian sa for siden:

Nå har jeg omsider lest hele rapporten og levealderen var intill 100 år. det må en jo si er veldig høyt for en befolkning uten helsevesen.
Kluet med eskimodiett er at de hadde for mye Omega3 i forhold til Omega6.3:1 Altså motsatt problem som i Norge 1:12. 1:1-1:4 er ideelt. Dette førte til at eskimoene var plaget av blødninger.
Smittsomme sykdommer var hyppige når det var skipsanløp.

Ellers stod det i rapporten at rapsolje hadde bedre forholdstall mellom O3 og O6 enn olivenolje. så jeg holder meg til rapsoljen;)
Det stod også i rapporten at margariner ikke lengre inneholder transfett. Transfett er blitt byttet ut med palmeolje eller kokosolje. Bør vi friskmelde margarinen nå eller er det noe galt med palmeoljen?

Kristian sa for siden:

Hvor får vi kjøpt binyrer og hvordan tilbreder man det:confused:

Nille sa for siden:

Litt utenfor tema her, griper bare tak i dette med oljen......

Margarin inneholder vegetabilske oljer og vegetabilsk fett. MHM hadde spurt de som produserer Melange om de kunne bekrefte at margarinen deres ikke inneholder transfett. Det kunne de IKKE bekrefte gitt ! Det er en grunn til at margarinene ikke er merket med "uten transfett". Oljene de bruker er varmpressede, og i en slik prosess har man ingen kontroll på hvor mye transfett som blir dannet. Om de så skulle fjerne det meste av transfettet etterpå, så fins det mange andre grunner til å ikke spise margarin, så velg SMØR. :)
[font=Comic Sans MS][/font]

205gti16v sa for siden:

Eskimoane åt det sikkert rått:D Kvite folk som ikkje tok i mot binyrene dei blei bydd fekk konsekvent skjørbuk.

Nille sa for siden:

Tviler på at du får kjøpt binyrer noe sted nå til dags. Tror det går rett i avfallet. Du kan jo snakke med slakteren/slakteriet om du vil prøve....

114-&gt;92-95 sa for siden:

Takk for hjelpsomme og fine innlegg:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.