< Tilbake til oversikten

Jeg skal opereres, kan jeg da være på ketolysekur?

Eva sa for siden:

Hei Torkil og dere andre kloke hoder her!;)

Om ca 4-5 uker skal jeg opereres for diskusprolaps i korsryggen. Kan man da være på ketolysekur? Jeg tenker her på oppbygning av benstruktur, sårhealing mm.

Har noen erfaring i hvordan man spiser på et sykehus når man er på lavkarbo? Vet ikke om det er så populært å si man er i ketose, eller...
Skal på Martine Hansens hospital. Noen som kjenner det i forhold til kostrutiner?

Kjempeglad for svar på dette!:klem:

Caxa sa for siden:

Hei Eva.

Tror jeg ville sagt ifra. Jeg var på forskjellige sykehus i 6 mnd og gikk opp 25 kilo. Det er brødmat, poteter, ferdig supper og alt sånn i mengder. Selv fikk jeg leve på melkeprodukter i 7 uker, pga at jeg hadde knust halve ansiktet, så her serveres ikke risengrynsgrøt kan man si :p

Jeg vet ikke helt hvordan men de er egentlig flink til å tilpasse om du bare selv sier ifra, de passer jo på diabetikere og allergikere også.

Så si ifra du, eller så springer sikkert noen kilo på i full fart.

Torkil er vel kanskje bedre rustet for å gi et endelig svar, men med min opplevelse med sykehusmaten kan jeg ikke se noe positivt i den når man har valgt lavkarbo...

Eva sa for siden:

Åh skrekk og gru Tone, la så mye på. Nå gruer jeg meg allerede.:eek: Nei, så du sir, så er det vel bare å si fra. Vil bare sikre meg at det ikke er "farlig for helsen", altså at det evt. har innvirkning på sårhealingen. Men det er dr Torkil nok best til å svare på:D

HP sa for siden:

Det er ikke noe stort problem å spise ketolyse på sykehus. Du må selvsagt si ifra, i tilfelle de eventuellt trenger å endre litt på sine prosedyrer i forbindelse med behandlingen/operasjonen.

Jeg vet at de på sykehuset i Førde for noen år siden hadde meny tilpasset Atkins. Og leger selv har ofte et helt annet kosthold enn det de er offentlig forpliktet til å videreformidle som "folkeopplysning".

Gi beskjed,- så går det bra :) Det blir vel omtrent som å gå ut og spise. Ingen potet - ekstra grønnsaker, ekstra pålegg, ekstra egg og ingen brødskive / kansje et fiberknekkebrød i stedet. Salat er også bra.

Eva sa for siden:

Takk for svar HP. Ja hvis man sir man er "på Atkins" (uansett hva/hvem man går etter) forstår de fleste sikkert hva det handler om. Synes bare det blir så kravstort å skulle si; "Jeg vil gjerne ha egg og bacon til frokost":D i disse sparetidene på sykehusene. Nå som du sir, så er det sikkert ikke et ukjent begrep og jeg er sikkert ikke den første som spør om en slik meny.:cool:

nøtta sa for siden:

jeg ble operert for jul, og da fikk jeg tips her inne om og ikke vaere i ketose ..... skal prove og finne den traaden jeg masse bra tips :cool:

Eva sa for siden:

Hei Nøtta.:)

Har prøvd å lete, men finner ikke det du skriver om. Men alletiders hvis du finner det!:D

Torkil sa for siden:

Hei
Jeg anbefaler deg å spise "normalt" altså karbohydrater 3 dager før du skal opereres. En operasjon (selv mikrokirurgi) er en stresssituasjon for kroppen, ditto sårheling. Spis lite stivelse, men frukt og grønnsaker etter operasjonen og etter en ukestid kan du starte på ketolysekuren på nytt.
En av grunnene er også at du sannsynligvis vil få glukosedropp i forbindelse med operasjonen og det kan oppstå fluktuasjoner i elektrolyttbalansen (Salt og mineralbalansen),. Legene klarer normalt dette med glans, men veldig få leger kjenner til forholdene ved kostindusert ketose ( ketolysekuren)
Lykke til med operasjonen, det går sikkert veldig bra.
Vennlig Hilsen
Torkil Andersen
Lege

Eva sa for siden:

Kjære Torkil.:)

Tusen hjertelig takk for svar! Da er det bare så greit så greit. Dermed slipper jeg akkurat der og da å tenke på det å "spise riktig". Selvom jeg da inntar karbohydrater trenger jeg jo ikke å overdrive men heller sørge for å ta av de langsomme, dem som gir lav GI.

Det er nå også litt OK å skulle slippe å overbevise sykehuspersonalet om ketolysens velsignelser samtidig som de vifter med deres ekle sprøyter og kniver!:eek: ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.