Bunn: 200 gr. mandler (finmalt)
25 gr 70% sjokolade(plate)
3 middels store egg
Søtningsmiddel tilsvarende 50 gr sukker (eller fruktose eller halvt om halvt)
1 ss toppet ss kakao
1 ts bakepulver
Glasur: 20 gr smør
100 gr 70% sjokolade(plate)
2 ss vann
2 ts kaffepulver
1 ts vanlijesukker ( eller vaniljedråper )
Sånn gjør du:
Kjør mandler og sjokolade i food processor til finmalt
Pisk egg og søtningsmiddel til eggedosis
Bland inn mandler/sjokolade, kakao og bakepulver
Smør en rund form med smør og dekk bunnen med bakepapir.
Hell i røren og stek på 160 gr; nederste rille i 8 minutter (10 min i varmluftsovn)
Ta ut og skjær løs, avkjøl noe
Bland alt til glasuren i en kjele og varm til smeltet.
Avkjøl glasuren til den begynner å tykne
Hell over kaken og sett kaken til avkjøling i kjøleskapetMmmm..... :sikle: :sikle: :sikle:
Denne er suuupergod, og ekstra yummy med litt pisket krem til!
Og hvis du ikke har samvittighet til å spise hele kaka så kan den fryses ;)
:eek: 50 gram Natreen eller Splenda tilsvarer 1/2 kg sukker. Er du sikker på at det skal være så mye ?
1 ts Natreen veier 0.5 gram. 1 ts sukker veier 5 gram.......
Førte det inn i Fitday nå jeg :D
[color=purple][/color]
Total: 2224 Fat:184 1656 75% Sat:43 391 18% Poly:28 251 11% Mono:87 782 36%Carbs:96 259 12% Fiber:31 0 0%Protein:69 277 13%Alcohol:1 10 0%
Hele kaka har altså:
[color=purple][/color]
2224 kalorier
184 gram fett (75%)
65 netto karber (12 %)
69 gram protein (13 %)
[color=#800080][/color]
Mesteparten av kaloriene OG karbene kommer fra mandlene og sjokoladen....
Vet ikke om jeg ville spist hele kaka på en gang nei. Ville iallefall delt den i 10 eller 12 stk. Men så vet jeg jo ikke vor stor form som brukes. Med 24 eller 26 cm går det fint å dele i 12 .
hmm...jeg laget den jeg også...men min ble ikke helt velykka...tror jeg må ha den i større form, og ha i litt mer søtstoff og litt mindre sjokolade. Ble bitter, og litt for soggy...uff, verden gikk ikke glipp av none baker med meg nei. Fikk ikke til gulerotkaken som står her et sted heller..
Jeg har holdt på med ketolysekuren en god stund, men aldri dristet meg til å bake noe som helst. Er litt redd for å få dilla.... Men nå har vi en rekke bursdager i familien, og det hadde vært så artig å ha en kake som også mamma kan smake på!
Men altså, kan jeg bake denne når jeg er på ketolysekuren?
Og hvilket søtningsmiddel kan jeg bruke? Og evt. hvor mye?
Var i butikken å kikka i går, men det er jo haugevis av karber i alle sortene så jeg feiga ut, jeg. Har kikket litt rundt her inne når det gjelder søtningsstoff, og ble enda mer forvirret for å være ærlig.
Trenger noen gode råd fra dere!
Nå har jeg endelig kommet så lagnt at jeg har lagd denne kaka for første gang.
[color=purple][/color]
Jeg har ikke smakt den enda, - men det er et par ting jeg lurer på.
[color=purple][/color]
Skal deigen/røren være fast ? Jeg fulgte oppskriften til punkt & prikke og jeg kunne ikke "helle" den ut i formen slik det står i oppskrift. Måtte stryke den utover.
Den hever ikke spesielt mye heller. Er max 1.5 -2 cm høy.
I glasuren...oppskrift sier 2 ts kaffepulver. Da regner jeg med at det er instant pulver ?? Den står i kjøleskapet til avkjøling nå. Glasuren ser flott ut.....
Har smakt et stykke. (1/12 del). Knallgod. Kraftig fin smak, flott konsistens og glasuren var bare helt namme. For meg som ikke liker kaffe ble nok kaffesmaken litt overveldende, vil ta litt minde kaffepulver i neste gang. Sambo syns det var det beste han hadde smakt siden jeg lagde brownies etter min amerikanske svigerinnes bestemors oppskrift !! Lagde ikke krem i dag, men med pisket krem til blir dette en slager - uten tvil !! Den erstatter Atkins Dekadente - lett !!
Med sånne kakeoppskrifter i omløp er det en smule surt å være på induksjon altså.. Men får henge kaka som en gulrot forand meg og løpe alt jeg kan til målvekta og .... kaka!
En ting.. min mann har bursdag i mars. Og vi er begge på induksjon. Kan det skade om vi tar en sånn browniebit på bursdagen hans og så fortsetter induksjonen etterpå?
I dag var kaka litt tørr syns jeg... bedre i går da den var fersk. Men fremdeles veldig god med pisket krem til. Gjestene likte den, unntatt hun som ikke drikker kaffe, (men mannen hennes spiste hennes stykke) og den yngste ungen.
[color=purple][/color]
Hvis det ER riktig med 2 ts pulverkaffe pulver i glasuren tror jeg at jeg kutter ut det neste gang.....:p
Nå har jeg akkurat bakt den og spist et lite stykke med krem til. Den var nydelig! Men jeg tror kanskje også jeg skjærer lite granne ned på kaffen neste gang.
Jeg brukte 24 cm form. Måtte også stryke den utover. Derimot var glasuren veldig lettsmurt. Jeg kjølte den ikke alt for mye, smeltet den på såpass lav varme at den var relativt tykk likevel.
Men da min hadde stekt i 8 min, syns jeg den fremdeles var litt for fuktig inni, så jeg gav den 3 min til. Det ble veldig bra - myk og saftig og fin.
Hvis den blir tørr til neste dag, er det kanskje greit å dele den i porsjonsstykker og fryse den. Tenker jeg prøver på det, jeg.
Du nevner Splenda... hvor får du tak i det, på helsekost eller Meny kanskje? Smaker det ok? Må jo prøve denne kaken! Er ikke veldig glad i søtningsstoff, men hvis Splenda er bra, så...:o
Eller reise til UK og handle... Ellers kan man jo bruke natreen. Skulle tro det går, det også.
Det endte med at jeg ikke frøs ned kaken - bare spiser en bit om dagen. Min ble ikke tørr i det hele tatt! Oppbevarer den i plast i kjøleskap. I dag var det den ultimate formiddagskosen- brownie, friske jordbær(jada, de er utenlandske, hvite i toppen og smakløse, og i tillegg himla dyre - men de funker!) og krem. DET er noe av det beste jeg har spist noensinne. Sjokoladen og jordbærene.. og kremen... Mmmm....
Fremdeles er det igjen litt mer enn 1/3 av kaken, tror jeg... Jeg spiser og koser meg! (ett stk per dag)Dette var et eksperiment, og jeg kan garantere at jeg kommer til å lage den om og om igjen. For denne var helt fantastisk, og veldig enkel å lage.
ANBEFALES. Har vi ikke en sånn greie på vurdering eller at man kan gi terningkast eller noe lignende, da? I så fall skulle denne ha fått terningkast 6. Garantert.
Bakte denne i går, jeg brukte 2 dl natreena og det var vel akkurat passe :) Men jeg brukte paiform, cirka 24 cm, kledd med bakepapir og det fungerte utmerket :)
Men i glasuren brukte jeg 2 ss vanlig kokt kaffe og det var passe med kaffesmak :)
Og jeg knuste mandlene i en blender så deigen ble helt som vanlig kakedeig, kan ikke kjenne at det bare består av mandler :)
Jeg tror jeg brukte 1,5 dl Natreen. Eggedosisen ble fluffy, men alt det falt sammen når jeg blandet i malte mandler ( som jeg hadde malt i min multihakker).
Ja er det det??? Jeg har så innmari lyst å bestille en fra tv-shop, ser jo helt fantastisk ut! Er den virkelig det? Er den alt den later til å være fra reklamen???
Du får den til halve prisen på Ellos. Helt lik,men uten "Magic Bullet" merke på.
Alt fra salsa,sauser, kaffekvern til espressoen min, skumme melken til latte, smoothies, krempisking til f.eks Irish coffee.... løkhakking, omelett,sorbè-laging....
Den er faktisk alt de lover på TV-shopen...
Jeg maler nøtter, mandler ol til kake og annet, maler ost... husker ikke alt jeg har brukt den til nå..... men mye er det...
Tok 4 egg i stedet for 3.
Byttet ut halve søtningsmiddelet med fruktose.
Byttet ut halvparten av mandlene med valnøtter og en neve peanøtter.
Hadde 70% bringebærsjokolade som glasur med friske halve jordbær på toppen.
Kaken stekte jeg i en mindre form (22cm) Den ble høyere, og mer som en vanlig sjokoladekake.
Hadde jente-klubb i går, og de er ikke lavkarbo, men kaken var en suksess. mmmmmm
hmmm...tror jeg skal ta med denne i neste komfirmasjon....
I gårsdagens komfirmasjon spiste jeg et par små kakestykker med sukker i.... var kvalm og dårlig i hele natt.....:mad:
Hmmmm.... Det der har jeg merket også... Og det er ikke no kult! :mad: Prøvde meg på å spise noe sukkerfritt gotteri fra Sverige her om dagen, og det var en slitsom natt.......:eek:
Og hvorfor finner jeg aldri slike oppskrifter før ETTER at jeg er ferdig å bake ? Har nå bakt til et helt selskap....og jeg kan ikke spise noe av det.
Må nok sette meg ned og lese oppskrifter til neste fødselsdag
Svarer for Nille jeg. Gå inn på wwwfitday.com , registrer deg. Her fkan du legge inn matvarene du spiser og finne nøyaktig innhold av karber, proteiner, fett mm. Legge inn plan for vektnedgang, trim mm. Spennende saker.
Skal bake denne kaken i morgen tidlig - men blir litt usikker på søtningsmengden. I følge oppskriften er det 0.5 dl Natreen, men ser at noen har brukt 1.5 dl og opp til 2.0 dl natreen - hva er best??
Åh må dra denne opp igjen da den høres så goood ut! :sikle:
Og så noen spørsmål da, er det bake- eller drikkekakao dere bruker? Det første er vel natulig å tenke, men så syns jeg har lest noe om drikkekakao?
Og hva er best å bruke som søtningsmiddel til en sånn her kake, natreen eller splenda?
Og hva er oppskriften på pisket krem? :o Kremfløte og..?
Bakekakao mener jeg har minst karber, arrester meg om jeg tar feil. Sjekk uansett innholdet på pakka. Som søtemiddel er kanskje Splenda bedre enn Natreen, ettersom natreen ofte mister smak ved oppvarming. Selv bruker jeg Stevia og/eller sukrin.
Oppskrift på pisket krem er: kremfløte + luft ;) (du bare pisker den)
Så kan du evt søte en med littegranne søtestoff og vanilje.
Denne kaka kunne jeg godt tenkt meg å lage!! Men jeg tør ikke, fordi jeg VET at jeg ikke greier å holde meg til bare et stykke eller to. Kommer sikkert til å spise opp hele kaka, he he;-)
Hvor lang tid brukte du på å ta av 30 kilo? Jeg har nettopp begynt:-) Marit
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.