Her i lendet får jeg bare tak i Hansa Ultra...har forsøkt å finne ut hvor mye karber det er i den, men på boksen står det jo bare at det er 60% lavere karboinnhold enn vanlig øl. Det hjelper meg ikke særlig, for på de vanlige ølboksene står det jo heller ingen ting. Det står ingen ting på Hansa sine hjemmesider heller. Er det noen som kan svare på dette?
Lysholmer Pure er et lavkabo øl fra Ringnes. Vet ikke hvor mange karb det er i er 0,5 l. prøvde å sjekke på Ringnes sine sider men fant ikke noe der.
Hadde den på ICA.;)
I følge Lutz' sin tabell i Bedre uten brød, er 1 øl (0,33) det samme som 12 gram karbohydrat. Ergo cirka 20 gram karbo i en halvliter. Reduseres det med 60 % er jo det veldig bra ... Jeg synes faktisk Hansa Ultra smaker ganske digg!
Hei
Jeg anbefaler dere å prøve Redlight beer, de er tilbake i 600 butikker over hele landet i denne måned i følge mine opplysninger ( har dog ikke sett dem i min Menybutikk ennå :mad: )
0,5 gram KH / 100 gram altså 2,5 gram pr halvliter.
Det er jo noen mil til nærmeste Meny-butikk herfra...men neste gang jeg er innom en skal jeg jammen få med meg en six-pack, men det skal visst komme en Meny-butikk i denne byen også i løpet av året...ser fram til det.
Sjekk ut Grans sin øl, den er faktisk veldig god. Bedre en vanlig Grans øl. Ellers er vel øl flytende loff, og jeg prøver å holde meg unna. Men nå kommer jo sommeren.!
Øl er en særs uheldig blanding av sprit og maltose (med GI over 100.) Alkoholen opptar leverens funksjoner inntil den er nedbrutt, imens sørger maltosen ( to sammenkoblede glukosemolekyler) for å holde blodsukkeret høyt og stimulerer insulinproduksjonen. Spiser man samtidig blir det verre. Resultatet er at alkoholen forbrennes mens fett lagres, fettforbrenning reduseres og sukker omdannes til fett ( en enveiskjøring- sukker som er blitt til fett, kan ikke bli til sukker igjenn, men må forbrennes som fett- en viktig årsak til at det er lettere å legge på seg enn det motsatte )
Ølmage har en god vitenskaplig forklaring. Har noen hørt om vinmage ?
I USA utgjør lavkarboøl 40% av markedet, dessverre lages de fleste ved å tynne ut vanlig øl , og smaken blir deretter. I Norge har vi gode alternativer. De med allerlavest karbohydratinnhold (redlight) kan sammenliknes med halvtørr rødvin.
Hansa Ultra har etter mine beregninger 7,5 g karber per halvliter. Jeg beregnet det ut fra at 0,33 l vanlig har 12 g. Det vil si at 3 Red Light tilsvarer 1 Hansa Ultra i karboinnhold.
Dessverre syns jeg ikke Red Light smaker like bra... Jeg pleide ta en nå og da, men jeg gikk litt lei av det. Men det er såpass sjelden at jeg drikker øl nå for tiden. Til pinnekjøttet julaften valgte jeg derfor Hansa Ultra.
Til sommerdrikke syns jeg egentlig Farris kan være like greit, men om jeg "må" ha øl, er det greit at det fins noe å velge på. Best smak eller lavest mulig karber? Se det... Får vel bli dagsformen det tenker jeg...
Hei
Endelig kom redlight til Meny i Arendal, men 10 stk six-pack forsvant som dugg for solen:mad: . Jeg har snakket med butikksjefen, han lovte å kjøpe EN PALL , på bakgrunn av meget bra salg siste år ( ikke bare de som er på ketolysekur, men diabetikere, lavkarboer og andre fornuftige mennesker)
Takker og bukker. Får ta meg en tur innom Stadionparken og sjekke, hvis jeg finner dit haha, det er tross alt snart 10 år siden sist jeg kjørte bil i Stavanger.
Ok, til alle som måtte lure hvor man kan få Redlight i Stavanger, jeg fant det på Joker på Røyneberg på veg til/fra flyplassen. Det finnes sikkert andre steder også, men det gadd jeg ikke sjekke etter at jeg fant det her. Smaker ikke så verst, faktisk ganske bra.
Herre Gud.. så nære meg.. ! :eek: Bor rett borti svingen jeg, også har jeg ikke tenkt på å se etter Redlight der.. Gubben vil ha nemlig og vi har leita land og strand rundt, men så var det altså nesten på dørstokken hjemme..
Ja, det er gjerne slik at det man søker etter som mest, som oftest faktisk er nærmest. Haha, jeg kunne jo nesten ha stukket innom deg på veien da..jaja, det får bli en annen gang, da kunne vi jo hatt et aldri så lite Stavanger-treff?
Den eneste jeg har sett til nå er Tuborg Lite. Tror den har 1 karb per dl, så det blir jo 5 karb per boks. Har ikke smakt den ennå, så kan verken anbefale eller fraråde.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.