< Tilbake til oversikten

forskning

nøtta sa for siden:

Dr.Atkins-studie forbløffer forskerne. Skrevet av Nils H Opsahl
Publisert 23.05-03 03:37 [RIGHT] [/RIGHT]

En studie av den omstridte Atkins-dietten er nylig gjennomført. Og resultatet forbløffer forskerne.
63 overvektige menn og kvinner deltok i et kontrollert studie som er utført ved University of Pennsylvania, og publisert i det anerkjente tidsskriftet New England Journal of Medicine.
Resultatet av studien viser at dietten faktisk kan vise seg å forebygge hjertesykdom. Slankere som fulgte Atkins-dietten økte det gode HDL-kolestrolet og reduserte mengden av triglyserider ( skadelige fettstoffer i blodet ). Resultatene fra en gruppe slankere som gikk på en konvensjonell diett, med lavt fettinnhold og høyt karbohydratinnhold, var ikke så positive som Atkins-gruppen.
Nivåene med HDL-kolesterol, som er bra for deg, økte med 11 prosent i Atkins-gruppen, sammenliknet med bare 1,6 prosent i den konvensjonelle slankegruppen. Fettstoffene (triglyserider) var etter et år redusert med 17 prosent i Atkins-gruppen mens det ikke var noen store endring hos de vanlige slankerne.
Atkins-dietten ga også vekttap
Atkins-dietten ga også et mer vekttap en den konvensjonelle dietten. Men forskjellene var ikke statistisk store nok etter kun ett år.
Forskningsteamet skal nå i gang med en fem år lang studie rundt dietten, noe som vil gi et mye bedre svar på dette.
Overraskende
"Resultatene var overraskende. Dette var den første kontrollerte studien av dietten, og sunn fornuft tilsier at dietten skulle gi økning i dårlig kolesterol", sier forskningsleder Gary Foster, ved Weight and Eating Disorders Program ved University of Pennsylvania, til New Scientist.
Man vet foreløpig ikke hvorfor eller hvordan Atkins-dietten ga så gode resultater. Men en årsak kan være at mat med høyt proteininnhold oppleves som mer mettende, og derfor ikke spiser så mye.
" Det gjør det lettere for folk å spise færre kalorier. Selv når du forteller folk at de kan spise alt de vil, så orker de ikke", sier Foster.
Anbefales likevel ikke
Forskerne ved University of Pennsylvania vil ennå ikke anbefale Atkins-dietten. Men de tror at en videre forskning kan vise seg å være et godt alternativ for de som vil ned i vekt.

Haaper det er lov og klippe og lime paa denne maaten hvis ikke maa dere slette det :o

nøtta sa for siden:

Denne laa inne paa slankenett.no, hvor jeg ramla innom via sol.no :D jeg kunne lese den selv om jeg ikke er medlem :)

Nille sa for siden:

Du kan godt klippe & lime, men det er jo gammalt nytt da. Den er over 3 år gammel denne rapporten ;)

nøtta sa for siden:

:o oj ikke saa interesant da :o jajaj men NESTE gang da :D:p

Kristian sa for siden:

Flott at vi blir påmint denne undersøkelsen for den er veldig god.:)

Iset sa for siden:

Hehe jeg la denne ut på pratekompaniet i 2004. Men den er knallbra, og slike artikler er knallbra å ha i bakhånd til skeptikerne. :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.