< Tilbake til oversikten

Lavfett bidrar ikke til redusert kreftfare!

HP sa for siden:

Jeg gleder meg egentlig litt til å se Vektklubb.no bortforklare denne 8 års intervensjonstudien som inkluderte nesten 50.000 mennesker! :D

jama.ama-assn.org/cgi/content/full/295/6/629

Hva er testet? Om en omlegging til lavfett diett (ala vektklubb.no) reduserer faren for å utvikle brystkreft. Og hva ble konklusjonen?

De fant - etter 8 år - at der var ingen signifikant forskjell mellom lavfett-gruppen og en kontrollgruppe som spiste et "sunt" nord-amerikansk kosthold! :D

Bortforklaringene har allerede begynnt - men uansett hvordan en vrir og vender på det:[INDENT]En lav-fett diett reduserer ikke faren for å utvikle kreft.
[/INDENT]Det er vel lov å være litt hoverende nå? Bare litt? :D

Iset sa for siden:

Fjonken sa for siden:

Alltid lov å hovere når man vet at man har rett.....:D :D

Caxa sa for siden:

Om du leser det siste i min dagbok vil du finne MANGE kommentarer, og de som er skrevet der er kommentert med at man legger ikke sin tillit til det som er skrevet på internett, og forskere kan komme frem til hva som helst bare de er betalt av riktig side.

Men det gjelder tydeligvis IKKE de forskerne som sier at fett ER helsefarlig

HP sa for siden:

En studie som involverer totalt 150.000 mennesker, og som har gått over 8 år, publisert i Journal of American Medical Association (JAMA) er ikke som andre studier på internett. :p Den er i aller høyste grad veldig seriøs, og forskerne selv er overrasket / misfornøyd med resultatet. Noen ganger vinner statistikken! :D

Nille sa for siden:

Hah !! To tråder med motsatt fortegn !! Kult...:p
Svarer det samme her og jeg :)
[color=purple][/color]
Jeg terper hele tiden på at det ikke finnes en løsning som passer for alle eller funker for alle ! Hva som er sunt eller ikke er relativt. Som flere her inne har påpekt - meg selv inkludert - så finnes det alltid en rapport som støtter ditt syn. Uansett hva slags syn du har !

....that's my story and I'm sticking to it !! :)

HP sa for siden:

Nille: Det studien viser er at hvis målet er å holde helsa så kommer du like langt ved å spise vanlig norsk (pizza inkludert), som å spise vektklubb.no eller grete rohde.

Individuelle variasjoner vil der jo alltid være - spesielt når det kommer til vekttap, men slanking var ikke tema for denne studien.

flap sa for siden:

Hvilke tråder er det du tenker på og hvordan motsatt fortegn??

JEHAGEN sa for siden:

Det var morsomt å høre forskeren forklare det på BBC World Service:

• Kommer dere til å utføre grundigere studier ettersom dere ikke fant noen sammenheng mellom fett og brystkreft?

• Nei, dette er den definitive studien. Det er vanskelig å gjøre det grundigere.

Ja da så. :)

Kristian sa for siden:

Bergens tidene konkluderer med at det hjelper ikke passe kostholdet, akkurat dette strider jeg imot. Mener jo at lavkarbodiettene er løsningene på alle sykdommer untatt de smittsomme. selv ikke karbohydratene fikk skylden for diabetes. spørsmålet er da om de testet dette mot en lavkarbogruppe ala atkins. Det var sikkert 60% karbo mot 80% karboh.

DVP anbefaler bare 15% protein, jeg syns det var lite. jeg tror jeg har ligget langt over det i de siste fire årene, skulle gjerne visst hvorfor en ikke bør over 15% Protein.

Men for all del det er jo positivt at fett ikke har skylden lengre:) Kanskje det er noe i den dietten som sier en kan spise hva en vil bare det er til faste tider. Ingen diett, dietten.

HP sa for siden:

Denne undersøkelsen har sett på det som er det normale vs det som er det offisiellt anbefalte. Om Atkins hadde blitt inkludert som en tredje side så ville det vært fantastisk! :D Men ikke noe videre sansynlig med det første...

Når jeg leste endel av kommentarene til selve studien så pekte den egentlig i retning av et kosthold ala Lindberg, Atkins vedlikehold, South beach. :) pekte ;)

tbear sa for siden:

Undersøkelsen omfatter også hjerte- og karsykdommer i tillegg til kreft. Hovedkonklusjonen er faktisk at kostholdet ikke har noen stor betydning for helsen! Vi kan nok derfor ikke tolke resultatet som entydig støtte til et kosthold med mye fett og lite karbo, men det slår ihjel myten om at det å redusere fettinntaket har helsemessig gevinst. Undersøkelsen viser heller ingen sammenheng mellom fiber i kosten og kreft, karbohydrater og diabetes - og heller ikke generelt mellom vitamintilskudd og helse. Jeg legger ved linken til artikkelen i The New York Times.

www.nytimes.com/2006/02/08/health/08fat.html?incamp=article_popular

HP sa for siden:

Jeg har ikke funnet noe på vg.no - leter sånn med gjevne mellomrom :)

Iset sa for siden:

www.bt.no/forbruker/helse/article242418.ece

Nei, så klart ikke kostholdet har NOEN effekt på helsa. :rolleyes:

Jaha?

Danioh sa for siden:

Haha, det er til å grine av. De finner alltid en måte å vinkle det på, men dette er noe av det dummeste jeg har hørt.

Lynx Lynx sa for siden:

Kverulant som jeg er må jeg si at jeg ventet å finne en forklaring på at lav-fett ikke er sunt (altså at lavfett var usunt) , da jeg fulgte linken til overskriften fremst på forumet. ;)

Men så var det bare en diskusjon om at lavfett ikke var sunnere enn fett...

LL

HP sa for siden:

Jeg gleder meg til der kommer store studier som konkluderer med HVORFOR lav-fett ikke er sunt. Men i denne omgangen så var det jo greit å få bekreftet at den sannheten som ledende eksperter forfekter ikke er noen sannhet - også objektivt sett. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.