< Tilbake til oversikten

Frosne grønnsaker og karbo-innhold

#1

Anne sa for siden:

Det var en diett for en mannsalder siden som ble kalt "Astronautenes diett" .(Slutten av 60-tallet)
Den gikk også ut på å begrense karbo-inntaket, som ikke skulle over 60 pr dag. Antar det var det samme som 60 gr. En potet var ca 12, og det samme var en brødskive...bare for å illustrere...

Jeg mener å huske at det var betydelig mer karbohydrater i frosne grønnsaker enn friske, så det skulle man ikke spise. Kan det stemme?:eek:


#2

HP sa for siden:

Det er forskjell på friske og frossne... Lurt å sjekke i en matvaretabell, også står der gjerne på pakken?

Frossne fryses umiddelbart etter innhøsting, også bruker de i noen tilfeller andre varianter tror jeg? :)


#3

Nille sa for siden:

Har ikke hørt noe om at det er forskjell i karbo innholdet på rå og frosne grønnsaker....... det høres rart ut, men det skal jeg jammen sjekke opp.
Før i tiden var vel kanskje innfrysingsprosessen noe annerledes enn den er idag... kanskje det er derfor ??

I henhold til Fitday sin tabell er det IKKE forskjell.... 1 kopp frossen og 1 kopp rå var begge 5 gram - 3 gram fiber = 2 gram net

Skal prøve å finne ut av dette...........


#4

Maz sa for siden:

Næringsinnholdet er ofte høyere og bedre i frossne grønnsaker. De har modnet på jordet og ikke i CA lager.

Det jeg har fått med meg i det sste er at man med fordel bruker frossne grønnsaker.


#5

Nille sa for siden:

Tok en telefon jeg...... til Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker (OFG). De lurte på om jeg var riktig vel bevart (fikk jeg bestemt inntrykk av) men svarte at

  • når det gjelder karbohydrat innhold er det ikke noen forskjell på frosne og råe grønnsaker. Andre næringsstoffer kan bli bedre bevart ved frysing enn vanlig lagring. Dette er forskjellig fra grønnsak til grønnsak og hvordan de er dyrket.

  • grønnsakene som blir frosset blir som regel forvellet på forhånd. Det er både næringsinnhold, konsistens, smak og farge vi bevarer ved denne behandlingen. Varmebehandlingen må til for å stoppe enzymenes virksomhet og hindre forskjellige kjemiske forandringer under lagring og opptining.
    Vi må bare hive innpå !! :)

[font=Arial][/font]

  • [font=Arial][/font]

#6

Fedonisten sa for siden:

ler høyt

Du er bare så fantastisk grom! :) Dette ble jo en OK dag allikevel; Carbokiller får meg til å gråte og du får meg til å le. Kan ikke klage da. Ikke så høyt i hvert fall......

Værsågod :blomster: fra Fedonisten


#7

Anne sa for siden:

:detektiv: Se det. Så smart å ringe til Opplysningskontoret.
Jeg husker sikkert feil....eee det er jo noen år siden jeg trodde jeg hadde lest det,og har tenkt litt på det nå som jeg er litt opptatt av karbohydrater..på en måte:cool:


#8

Maz sa for siden:

Burde ha tenkt på å ta den telefonen selv.

Må bare tilføye en ting. Selv om karbohydratinnholdet ikke endres så kan koking/ forvelling endre den glykemiske indeksen til enkelte matvarer. Dette gjelder spesielt rotgrønnsaker. Gulrot er ok rå men har høy GI kokt. Nå er det ikke så mye karbohydrater i dem at det utgjør det helt store i glykemisk belastning men verd å påpeke i denne diskusjonen


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.