< Tilbake til oversikten

Appelsinfromasj (eller den smaken du vil, dette er nydelig)

Iset sa for siden:

Jeg syns det er greit å alltid ha en porsjon av denne i kjøleskapet, da den inneholder mye fett og ikke så mye søtningsstoff. Er vel rundt 10 karbohydrater i hele porsjonen.

1/3 liter kremfløte
4 plater gelatin
2 store egg (skill plommen og hvitten)
Fun Light-saft i ønsket smak, jeg anbefaler appelsin!

Legg gelatinplatene i kaldt vann i 5 minutters tid. Løs dem opp i ca 1 dl kokende vann. La det avkjøles uten å stivne.
Pisk kremfløten helt stiv. Sett tilside. Pisk eggehvitter og eggeplommer hver for seg. Hvittene skal være stive.
Hell den lunkne gelatinblandingen i eggeplommene mens mikseren går. Hell i ca 0,5 dl ren Fun light-saft.
Bland forsiktig inn kremen og eggehvittene og rør det godt sammen. Smak til med mer saft om nødvendig.

Ha fromasjen i en serveringsbolle/porsjonsformer og sett den i kjøleskapet. Stivner på ca en time.

Jeg syns dette blir søtt nok, men for to uker siden måtte jeg ha i 2 poser Splenda i tillegg. Nå syns jeg det er så søtt at jeg måtte kaste den forrige fromasjen jeg laget slik. :eek:

luringen sa for siden:

Hmm...har ikke fun light...kan jeg bruke ren sitronsaft?? Må kanskje ha litt søtstoff da..

Nille sa for siden:

Har laget denne i kveld, - og syns at den smakte litt for lite med 0.5 dl Fun Light Appelsin. Jeg brukte 1 dl + 1/2 ts appelsin extract. Det ble knallgodt !! Klarte ikke å vente til den stivna helt, - men det ble 6 porsjoner totalt så det er litt igjen ! :D
[color=purple][/color]
Hele oppskriften inneholder:
[color=#800080][/color]
Total: 1292 Fat:124 1116 87% Sat:3 28 2% Poly:1 12 1% Mono:4 34 3%Carbs:13 52 4% Fiber:0 0 0%Protein:31 123 9%Alcohol:0 0 0%

Kalorier: 1292
Fett: 124 gram - 87%
Karber: 13 - 4 %
Protein: 31 gram - 9 %
[color=purple][/color]
Jeg fikk 6 porsjoner av dette, og det blir pr porsjon:
[color=#800080][/color]
Total: 215 Fat:21 186 86% Sat:1 5 2% Poly:0 2 1% Mono:1 6 3%Carbs:2 9 4% Fiber:0 0 0%Protein:5 21 10%Alcohol:0 0 0%

Kalorier: 215
Fett: 21 gram - 86%
Karber: 2 - 4 %
Protein: 5 gram - 10 %
[color=#000080][/color]
Og ikke vet jeg hvorfor prosentene endret seg. Jeg er IKKE matematiker :p
[color=#000080][/color]
[font=Comic Sans MS][/font]

dingpot sa for siden:

Jeg har laget denne til dessert i dag :D Smakte på "røra", og det lover godt! Men jeg måtte ha i mer funsaft (brukte wild berries), for smaken forsvant litt. Hadde oppi noendråper med tutti-frutti også. Gleder meg til å spise den! :p

Nille sa for siden:

Lagde med appelsin i dag. Og du har rett Dingpot. Smaken forsvant litt. Men det kan godt hende de blir sterkere når den er stivna. Jeg hadde oppi mer funlight saft + 1 ts appelsin extract + noen skvettet med sitronsaft..... Tester ut en liten porsjon (rest) i frysern også..... :sikle:

dingpot sa for siden:

jaaaa vi er gourmeter viiii synge:p

Nille sa for siden:

Fryser ? Ingen god ide, det ble knallhardt og krystallisert ..... :mad:

Fjonken sa for siden:

Kan en kjøre en sjokoladevariant av denne her eller? Helst med kakao da, siden det er det jeg som regel har i huset. Noen som har prøvd? Eller hva med vanlijefromasj..

dingpot sa for siden:

Ja det er ingenting i veien for å lage sjokoladefromasj på denne måten. Da har du bare i kakao eller smeltet sjokolade og litt søtestoff.

snoopygirl sa for siden:

åh my good,,,,,detta hørtes fristende ut altså......
[color=#ff00ff][/color]
men tutti-frutti...og appelsin ekstrakt,,,,,hvor får man kjøpt det henne da??????????????????????

Fjonken sa for siden:

Er det 2 eller 9 karber pr porsjon her.. ? Jeg blir forvirra av alle talla. Røde grønne og blå..

Fjonken sa for siden:

Har lagd med wild berries. Har smakt og er hekta. Dette blir det nok mye av framover.. Digg!!

Nille sa for siden:

Hvilke røde , grønne og blåe ? Jeg spesifiserte jo nedenfor jo Fjonken ! Gjentar: pr. prosjon (6 porsjoner i oppskrifta);

Fjonken sa for siden:

åja.. Fjonken leste langsetter talllista. Den med fargekartet.. Så ikke spesifikasjonen din i farta. Hadde en urolig grinebiter på fanget da jeg skulle henta oppskriften til Iset skjønner du. Man blir litt desorientert da. Tilgitt?

Nille sa for siden:

Kan skjønne det kjære Fjonken :klem:

Yonah sa for siden:

Hvor lenge holder denne porsjonen seg? Sånn hvis jeg lager halvparten og spiser bare en annenhver dag(da må den siste stå 5 dager). Går det bra?

Fjonken sa for siden:

En dag i kjøleskap. Ikke særlig mer. Er tross alt fløte og egg som er kjent som bakteriefabrikker..

Iset sa for siden:

Du kan bruke 0,5 dl vodka i fromasjen for å få den mykere, siden vodka ikke fryser. :D
Ellers må man alltid røre ofte i ismasser for å slippe at de krystalliserer seg og blir knallharde. ønsker seg ismaskin

bikini sa for siden:

nam, nam...dette høres fantastisk ut! jeg vet ikke hva som skjer med meg, men jeg er helt vill :D etter søtsaker nå etter sommeren (slapper sikert litt av nå som man ikke lenger trenger å vise fram så mye av seg, uffuff...), og trenger noen alternativer til å prøve å holde meg til biiitebiiittesmå biter av 70% sjokkis med apelsinsmak. Det er jo nesten umulig, så nå må kjeg inn eksperimentere her.

Men,altså, hvor får man tak i apelsin ekstrakt??? Jeg liker litt sterk sitrussmak, jeg, nemlig.

LilleVille sa for siden:

Jeg bestilte appelsinekstrakt, vaniljeekstrakt og et vanvittig godt krydder de kaller "mural of flavor" fra www.penzeys.com/cgi-bin/penzeys/shophome.html

Veldig bra butikk, bra varer, rask levering. Men de var ganske dyre på frakt, så det vil lønne seg å bestille litt mer enn bare 2-3 ting...

Yonah sa for siden:

Dytter opp denne. Jeg kom på denne da jeg bladde gjennom oppskriftsboka mi( der jeg skriver ned alle vellykede lavkarbo-oppskrifter). Og tråden har ikke vært oppe på mange år. Dette er den beste måten å lage fromasj på, med egg. Jeg bruker funlight med limesmak.

Lich sa for siden:

Jeg synes dette høres veldig godt ut,men tror jeg skal prøve med revet skal av lime og appelsin og saften av et par lime og litt chilli og litt søtstoff.Bursdag i februar og vil lage noe godt.:)

Chamomilla sa for siden:

Skal testes - prøver å få mer gelatin inn i kostholdet! :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.