Jeg syns det er greit å alltid ha en porsjon av denne i kjøleskapet, da den inneholder mye fett og ikke så mye søtningsstoff. Er vel rundt 10 karbohydrater i hele porsjonen.
1/3 liter kremfløte
4 plater gelatin
2 store egg (skill plommen og hvitten)
Fun Light-saft i ønsket smak, jeg anbefaler appelsin!
Legg gelatinplatene i kaldt vann i 5 minutters tid. Løs dem opp i ca 1 dl kokende vann. La det avkjøles uten å stivne.
Pisk kremfløten helt stiv. Sett tilside. Pisk eggehvitter og eggeplommer hver for seg. Hvittene skal være stive.
Hell den lunkne gelatinblandingen i eggeplommene mens mikseren går. Hell i ca 0,5 dl ren Fun light-saft.
Bland forsiktig inn kremen og eggehvittene og rør det godt sammen. Smak til med mer saft om nødvendig.
Ha fromasjen i en serveringsbolle/porsjonsformer og sett den i kjøleskapet. Stivner på ca en time.
Jeg syns dette blir søtt nok, men for to uker siden måtte jeg ha i 2 poser Splenda i tillegg. Nå syns jeg det er så søtt at jeg måtte kaste den forrige fromasjen jeg laget slik. :eek:
Har laget denne i kveld, - og syns at den smakte litt for lite med 0.5 dl Fun Light Appelsin. Jeg brukte 1 dl + 1/2 ts appelsin extract. Det ble knallgodt !! Klarte ikke å vente til den stivna helt, - men det ble 6 porsjoner totalt så det er litt igjen ! :D
[color=purple][/color] Hele oppskriften inneholder:
[color=#800080][/color]
Total: 1292 Fat:124 1116 87% Sat:3 28 2% Poly:1 12 1% Mono:4 34 3%Carbs:13 52 4% Fiber:0 0 0%Protein:31 123 9%Alcohol:0 0 0%
Jeg har laget denne til dessert i dag :D Smakte på "røra", og det lover godt! Men jeg måtte ha i mer funsaft (brukte wild berries), for smaken forsvant litt. Hadde oppi noendråper med tutti-frutti også. Gleder meg til å spise den! :p
Lagde med appelsin i dag. Og du har rett Dingpot. Smaken forsvant litt. Men det kan godt hende de blir sterkere når den er stivna. Jeg hadde oppi mer funlight saft + 1 ts appelsin extract + noen skvettet med sitronsaft..... Tester ut en liten porsjon (rest) i frysern også..... :sikle:
Kan en kjøre en sjokoladevariant av denne her eller? Helst med kakao da, siden det er det jeg som regel har i huset. Noen som har prøvd? Eller hva med vanlijefromasj..
åh my good,,,,,detta hørtes fristende ut altså......
[color=#ff00ff][/color]
men tutti-frutti...og appelsin ekstrakt,,,,,hvor får man kjøpt det henne da??????????????????????
åja.. Fjonken leste langsetter talllista. Den med fargekartet.. Så ikke spesifikasjonen din i farta. Hadde en urolig grinebiter på fanget da jeg skulle henta oppskriften til Iset skjønner du. Man blir litt desorientert da. Tilgitt?
Du kan bruke 0,5 dl vodka i fromasjen for å få den mykere, siden vodka ikke fryser. :D
Ellers må man alltid røre ofte i ismasser for å slippe at de krystalliserer seg og blir knallharde. ønsker seg ismaskin
nam, nam...dette høres fantastisk ut! jeg vet ikke hva som skjer med meg, men jeg er helt vill :D etter søtsaker nå etter sommeren (slapper sikert litt av nå som man ikke lenger trenger å vise fram så mye av seg, uffuff...), og trenger noen alternativer til å prøve å holde meg til biiitebiiittesmå biter av 70% sjokkis med apelsinsmak. Det er jo nesten umulig, så nå må kjeg inn eksperimentere her.
Men,altså, hvor får man tak i apelsin ekstrakt??? Jeg liker litt sterk sitrussmak, jeg, nemlig.
Dytter opp denne. Jeg kom på denne da jeg bladde gjennom oppskriftsboka mi( der jeg skriver ned alle vellykede lavkarbo-oppskrifter). Og tråden har ikke vært oppe på mange år. Dette er den beste måten å lage fromasj på, med egg. Jeg bruker funlight med limesmak.
Jeg synes dette høres veldig godt ut,men tror jeg skal prøve med revet skal av lime og appelsin og saften av et par lime og litt chilli og litt søtstoff.Bursdag i februar og vil lage noe godt.:)
Skal testes - prøver å få mer gelatin inn i kostholdet! :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.