< Tilbake til oversikten

Tilbehør til koteletter

Iset sa for siden:

Bruker du pose-bearnaise? Jeg lager hjemmelaget, og den har nesten ingen karber. Den består jo kun av fløte, smør, eggeplommer og essens, samt urter, og den smaker enda bedre enn posesausen! :D

Jeg pleier å steke dem godt, så tar jeg dem ut av panna, har litt mer smør i og surrer en skivet løk og kanskje noen andre grønnsaker (mengde er jo avhengig av hvor høyt du kan gå på karbene), så heller jeg i endel creme fraiche og lar det surre godt sammen med grønnsakene og ta opp stekesjyen godt. Så serverer jeg dette til kotelettene.

Det som også er godt, er å surre hakket bacon og skivet sopp i masse smør til det er gyldent, så heller du over litt fløte og lar det koke inn. Dette er nyyydelig tilbehør til kjøtt! Du kan ha skivet løk oppi også, eller hva med en håndfull kokte rosenkål? :sikle:

"Potetstappe" av blomkål er også digg. Kok et blomkålhode til det er mørt. Kjør det i mikser (eller bruk stavmikser etc) sammen med 50 gram smør (etter smak), hvit pepper, salt, 1-2 ss fløte (vent med fløten til slutten så du kan regulere tykkelsen med den) og evt. 1/3 pakke Arla fetaost (de grønne firkanta pakkene).
Varianten med fetaost er noe av det beste jeg har smakt og jeg har fått mye skryt for den oppskriften! Smaker nesten som potetmos, bare enda bedre.

Eva sa for siden:

I kveld har jeg spist kotelett med broccolimos til (3 karb/100 g). Ellers spiser jeg spinat, spinat og atter spinat. Det er grønt, meget grønt og med kun 1 karb/100 g.

Hva angår saus. Smeltet smør, litt fløte i pannen eller creme fraiche eller en klatt fløte-smøre-ost. Eller Isets deilige b.saus. Den skal jeg prøve.:D

Nille sa for siden:

Stek sopp, kanskje med løk eller annet oppi, hell over fløte og la det koke inn til passe tykkelse. Du kan gjøre det samme med løk. Sist lagde jeg med løk og paprika i tynne strimler. Knallgodt ! :D

Spungeworthy sa for siden:

Takk for gode innspill. Skal prøve både løk-sopp-fløte-saken, og den hjemmelagde bearnaisen. (Takk, Iset, fant oppskrifta, bare jeg søkte litt)
Bearnaise er DIGG! :D

En annen ting: Jeg har brukt remulade (7%karb, 65%fett) til kjøttkakene mine.
Jeg får jo opp fettmengden i måltidet, men er det verdt det, mht. de 7 karbene? Det går sikkert an å lage remulade hjemme, men den fra butikken er liksom så lettvint.. :o

guro sa for siden:

Fløtegratinert blomkål er digg til svinekjøtt.

Vekt 76 sa for siden:

Blomkålmos! Kok blomkål, renn av vannet, (ta vare på litt av kraften) Mos blomkålen, tilsett litt kraft, smør, salt og pepper og fjerne litt fløte. Kjempegodt til alt av kjøttretter. Enda bedre blir det med stekt sopp og løk til!

Fjonken sa for siden:

Fjordlands ferdige sauser er ikke så gælie karbomessige.. Og rosenkål til kottisene er ganske godt..

Eplemannen sa for siden:

Hei Spungeworthy, regner med at du er Seinfeld fan utifra nicket ditt. ?
Jeg synes det er spesielt godt med brokkoli og blomkål i en ildfast form. Klask over en del fløte, legg ost over deretter et lag med bacon. Dette er digg.....

themonk sa for siden:

Jeg liker best å bare ha en rull med tørkepapir til. :) Back to nature...

Fjonken sa for siden:

2 kottiser på en seng av tørkepapir.. må da bli tørt og ikke minst smake papp.. Nåja.. du får i allefall i deg masse fiber og ingen karber..:p

Melania sa for siden:

Jeg liker også fjorland bernaiseen, tar så lite at de karboene jeg inntar er minimalt. Litt værre blir det nå som jeg etterhvert skal innta mindre fett.

Da blir det nok med blomkålmos og sjysaus

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.