Jeg var på innvandrerbutikk i dag (ved sagene kirke, om noen har vært der), og var i sikkert 20 minutter. Kom ut med noe confecta kakao, confecta sjokolade og en karibisk te. De har MASSE varer, lokalet er sikker.. minst 100 kvm?
De har en haug med grønnsaker, masse pasta, ris, og sauser. Og krydder i haugevis. Ikke noe særlig ferskmat, type kjøtt og sånt, men alt av meieriprodukter, norske sådanne.
Om noen vet om noen produkter som egner seg på lavkarbo? Som er typisk for de fleste invandrerbutikker å ha? Sauser på flaske? Krydder som er fantastiske til fisk, kylling, kjøtt? What not, egentlig.
I mitt nærmiljø finnes det en liten innvandrerbutikk, hvor jeg kjøper deilige oliven i løsvekt, små paprikaer fylt med fetaost, i olje i løsvekt, kilos spann tyrkisk jogurt med 10 % fett (jeg liker merket Yayla best, men det har de sjelden, imorgen kanskje, insch Allah.). Så kjøper jeg der alt av grønnsaker, noen urteteer, pesto, soltørkede tomater i olje, hvitløksfedd i olje, linser (gule og grønne, begge lettkokte). Dessuten nøtter (hassel-, para- og valnøtter) og mandler i ca. 200 g poser. MAsse lavkarbomat, altså!
De har også mørk sjokolade, men det får man så mange andre steder.
Har planlagt lenge å stikke innom noen innvandrerbutikker, men kommer liksom aldri så langt... Eneste jeg vet er at tyrkiske innvandrerbutikker har billige valnøtter.
Det forsåvidt også mitt inntrykk at det er lettere å finne lavkarbo mat i midt-østen innvandrerbutikker enn i rene asiatiske innvandrerbutikker, spesielt, nøtter, fetaost og oliven. Det fleste asiatiske sauser er ganske høykarbo, men her er min egen lille hjemmelagede marinade som kan brukes til alt som skal stekes, fisk, kylling, kjøtt m.m:
En god slump soyasaus
Litt finhakket/raspet hvitløk
Litt finraspet fersk ingefær (oppbevar den i frysen, da er den lettere å raspe)
Bittelitt honning
Blandes etter smak og behag
Elsker vannkastanjer og wokgrønnsaker.. hvordan ligger de ann karbo-messig? Sånt som bønnespirer og minimais, bambusskudd og slikt noe. Har leita i matvaretabellen, men der finner jeg det ikke. Og det står ikke noe på norsk på de pakkene jeg har kjøpt i asiatiske butikker. Noen som vet?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.