Hei, har siden starten av ketolysekuren utviklet endel røde prikker på overkroppen. Først var bare huden rød, men nå er de mere markerte, og man kjenner de når man drar hånda over.
Det startet under armene, og utviklet seg til brystet, magen, litt på ryggen, og nå oppover nakken/sidene av halsen.
Disse har vært helt smertefrie i to uker nå, men de siste to dagene har de blitt mer aggressive, og klør forferdelig.
Jeg har aldri hatt noen allergier, er sjelden/aldri sjuk, og spiser ikke noe som jeg ikke spiste før.
Har alltid levd i troen om at det meste "går vekk av seg selv", men nå tror jeg jaggu jeg må krype til korset og ringe fastlegen min.. Eller er det en mer naturlig årsak til dette?
Er du sikker på at du drikker nok vann? Utslettet trenger heller ikke å ha noe som helst med ketolysekuren å gjøre. Det er for øvrig en hyppig beskrevet bivirkning i forbindelse med lavkarbo-dietter.
Hei, jeg sitter egentlig her og klør jeg og . På bryst, overarmer, nakke , hals og i ansikt. pluss at de to siste dagene har jeg våknet med et ganske hovent ansikt og to smale øyne. Fikk noen allergi piller av legen men de ser ikke ut til å ha noen effekt. Uansett, du har min dypeste medfølelse.
Hm, det var interessant, for jeg har hatt røde prikker under armene noen uker nå, siden litt etter at jeg begynte med "bedre uten brød-kosthold". Inbiller meg at kroppen holder på å kvitte meg med avfalls-stoffer og at det er noe som gir seg. Håper i hvertfall det... Vi har jo noen lymfekjertler under armene. Kanksje det er noe som har hopet seg opp litt?
Noen med litt bedre forklaringer på hva som egentlig skjer????
Jeg har akkurat det samme, røde prikker på overkroppen foran og bak, noe på halsen, men ingenting i ansiktet...det klør noe helt jævlig og startet like etter at jeg begynte med Skaldeman og har vart i tre uker nå. Fikk noe salve av legen, men den hjelper i praksis ingenting. Godt å se at jeg ikke er den eneste, men det hadde vært greitt med noen råd, eller må jeg leve med dette til jeg spiser "feil" mat igjen??
Jeg har alltid hatt eksem. Mer når jeg IKKE gikk på lavkarbo kost. Når jeg spiser lavkarbo og passer på å få i meg nok fett blir utslettene færre og mindre.
[color=purple][/color]
I linken du postet skriver Doreen
Jeg kjenner Doreen godt og hun er dyktig. Hun vet hva hun snakker om og jeg stoler 100 % på henne. Jeg er også helt enig i det hun skriver.....
[color=purple][/color]
Siden det var flere som hadde vært borti/har det samme, tenkte jeg fylle inn litt her.
Jeg var hos legen dagen etter jeg posta det første innlegget i tråden her, og han diagnostiserte meg med psoriasis og jeg fikk et par resepter på hydrokortison og et anti-kløe middel, til tross for at jeg poengterte det endrede kostholdet mitt.
Lot være å handle disse midlene, og etter ca 3 dager begynte det å avta. Nå er de snart borte igjen. Eneste jeg har endret på er vann-inntaket mitt. Tusen takk for tipset:
Haha...ja legen min påsto hardnakket at det måtte være kontakteksem siden det så tydelig så ut som om jeg hadde hatt på meg en t-skjorte jeg ikke tålte. Fikk noe eksemkrem, som forsåvidt hjalp mot kløen men ikke så mye annet. Det så først ut til å forsvinne, men kom så tilbake for fullt. Når er det i ferd med å avta igjen. Jeg har drukket mye hele tiden, så jeg vet ikke om det ligger der, men de siste dagene har jeg spist ketolysetabletter (kromselen og sink), så kanskje det er forklaringen for min del.
Jaja, da er prikkene tilbake igjen for fullt. Har forsøkt å legge merke til om det er noe spesielt jeg spiser/ ikke spiser de dagene utslettet kommer og går, men finner ikke ut av det. Hvordan går det med de andre i tråden her? Utifra ønsket vekttap skal jeg holde på med denne kuren i tre måneder til, men da kommer ikke huden min til å se ut hvis det skal fortsette slik...noen som har råd?
Hei. De prikkene jeg hadde var nøyaktig like som på bildet ditt, men jeg hadde bare bittelitt på ryggen.. foran var det skikkelig ille.
Etter de ble borte igjen, begynte jeg å bli slapp med vann-drikkingen, og da begynte det å komme såvidt tilbake igjen. Nå tvinger jeg i meg enda mere vann enn før, og det avtar på nytt. Virker for meg som om det er en sammenheng her..
Vel, hvis jeg skal drikke enda mer vann kommer jeg til å springe på do hver halvtime og jeg gjør det allerede hver time om dagen, men jeg kan alltids prøve enda mer. Jeg drikker ikke så mye om kvelden/natta, men kanskje jeg skal prøve det, selv om det betyr at jeg må opp ofte. OK, skal se og avlegge rapport her etterhvert.
Niks fremgang, det er heller blitt litt verre siden det siste innlegget mitt, men i går gjorde jeg et nytt forsøk som faktisk ser ut til å virke:
En dag med masse karbo og så godt som null fett og null protein, men ikke mer enn 1500 kalorier. Utslettet var tydelig tydelig tydelig bedre i dag.
Den egentlige grunnen for en dag med høykarbo er at jeg nå har stått dønn stille i fem uker...grrr...og håper på at denne "boosten" kan rette litt på det. Jeg må vel vente noen dager før jeg ser det, men jeg er ihvertfall happy med utslettet nå.
Hm...mulig at jeg faktisk trenger en høyere andel karber for å ta av, dvs at maks 20g er så lite i lengden at det er signal til kroppen om å skru på alle forsvarsmekanismer den har mot å ta av...ihverttfall har huden min tydeligvis vondt av for lite karber, forstå det eller ei.
Hei
Jeg har en pasient som er fotomodell i Milano, hun ringte meg en gang og spurte hvordan hun skulle bli kvitt et utslett hun hadde fått.Jeg måtte forklare at man må se utslettet, et foto er stor hjelp, men stadig ikke det samme som å SE og kjenne på utslettet.
Men det er observert en sjelden gang at folk får et slik utslett som ovenfor når de starter med ketolysekuren.( her var det vel Skaldeman, men det blir det samme, begge kurene bygger på ketose )
Jeg pleier å forklare hvor ekstremt vanskelig det er å diagnostisere matallergier.( uansett om noen mener man kan sende et hårstrå til USA og få et fasitsvar)
I praksis kan det være at man tåler en matvare i liten til moderat mengde men ikke i store mengder.( man kan spise et eple uten besvær men får utslett av epleslang) Så jeg anbefaler å tenke over hva man har spist mye mer av, det kan være fisk eller egg eller ost etc. Så prøver man uten egg en uke, ser om utslettet blekner, deretter introduserer man egg igjen og blir det oppblussen av utslettet styrker det mistanken om egg. Slik kan man prøve seg frem for hver matvare. Dette blir ikke endelig bevis, men en sterk indikator.
Jeg tror ikke så mange leger er gode på utslett, men det er en veldig subjektiv og udokumentert påstand. Selv er jeg ikke spesiellt god, men jeg er så heldig å jobbe på et helsesenter med to hudleger, så der kan pasientene få hjelp.
Zyrtec vil ofte hjelpe på besværene.
Vennlig Hilsen
Torkil
Takk for svar, Torkil. Jo, jeg har forsøkt meg litt frem med ulike matvarer, men utslettet har vært ganske jevnt helt siden det dukket opp, ulik mat ser ikke ut til å påvirke det. Trodde først det kunne være rømme og ost, men det var ikke det. Når det gjelder hva jeg ellers spiser mer av, så er det jo selvsagt mye mer fett nå enn før, og adskillig mindre karber.
Og nettopp fordi Skaldeman begynte å bli vel ensforming, selv om jeg godt kan spise nakkekoteletter og egg og bacon til frokost hver dag og synes det er helt ok, så har jeg nå beveget meg over på Ketolysekuren, mest for variasjonens skyld, og fordi jeg liker å lage mat og eksperimentere med nye ting.
Nå skal jeg holde meg til ketolysekuren en uke og se hva som skjer, og skulle det blusse opp igjen, prøver jeg med en karbedag, og blir det bedre da igjen er jeg ihvertfall noe nærmere forklaringen.
Det som også er litt pussig er at vektnedgangen stoppet opp omtrent samtidig med utslettet, uten det trenger å være noen sammenheng.
Tenkte bare at jeg skule fortelle siste utvikling i denne saken. Etter å ha fulgt med på huden og kosten min et halvt års tid er jeg nå helt overbevist at utslettet kommer av et altfor strengt lavkarbokosthold. Etter at jeg la inn to karbekvelder i uken i tråd med NHE, forvant utslettet sakte men sikkert, selvom det faktisk tok mange uker før det var helt borte. Så reiste jeg på ferie i mai/juni og gav litt f... i lavkarbo, så derfor gikk jeg knallhardt tilbake til lavkarbo da jeg kom tilbake for en måned siden. Etter tre uker med minimalt karboinntak for å være helt sikker på at fettforbrenningen var der den skulle, begynte jeg igjen å få utslettet...men etter å ha karbet litt, er det borte nå. Mystifistisk... Det kan selvfølgelig fremdeles være at det faktisk er noe av maten jeg reagerer på, og ikke lavkarboen, men jeg tror ikke det. Velvel, jeg kommer ikke til å slutte med lavkarbo, for ned i vekt skal jeg, og jeg kjenner at helsen og energien og livslysten er mye bedre nå, men jeg har ihvertfalll lært kroppen min bedre å kjenne, og blitt mer bevisst på hva jeg stapper i meg.
Du har ikke spist mye mer egg enn normalt når du lever strengt lavkarbo da ? Det vet jeg en del reagerer på. Spiser man mye av en bestemt matvare er det mange som opplever å få utslett eller en slags allergi/intoleranse mot de varene.
[color=purple][/color]
Tror det er viktig å finne sin egen grense - finne ut hva ens kropp tåler. Og det er jo akkurat det du har gjort. Så lenge det funker for DEG er det helt riktig det du gjør !
[color=purple][/color]
Hei
Det høres jo ut som pityriasis versicolor? Det går over uanset og dekker T-shirt området. Årsaken er ukjent, sykdomen godartet - bortsett fra kløen da. Kortison hjelper jo på de fleste hudlidelser ( litt grovt sagt ) :p
Er det noe mange allmennleger er svake på er det hud og kosthold.
Vennlig Hilsen
Torkil:)
Takk for svar, og etter å ha søkt på nettet på akkurat det, så ble jeg jo litt klokere, og det kan godt stemme det jeg fant, men det har altså i utgangspunktet ingen direkte sammenheng med kostholdet, greitt nok, bortsett fra at hva du spiser selvfølgelig påvirker huden din. Hvis jeg skjønner det rett så er dette er en gjærsopp som normalt bor ganske uforstyrret på huden uten, men som noen ganger blusser opp litt, gjerne i varme ogfuktige omgivelser, og det stemmer bra med mine observasjoner at det gjerne var ekstra ille der svett vått tøy og hud har gnisset mot hverandre en stund. Ok, det kan jo hende at overgangen til lavkarbo førte til utskillelse av endel (avfalls-)stoffer gjennom huden som var gunstige for denne soppen, kanskje det? Uansett, takk for svar, og blir det ille igjen vet jeg i det minste hva jeg skal si til fastlegen min.
Lenge siden jeg har sagt noe her nå, men jeg er altså fortsatt plaget med dette utslettet i ny og ne. Jeg har ikke funnet en kobling mellom visse matvarer og utslett, bortsett fra at det kommer etter cirka to måneder med lavkarbo. Det går over hvis jeg begynner med karbo igjen. Hvis jeg fortsetter på lavkarbo varer det gjerne i to-tre-fire uker før det går over av seg selv, for så å komme igjen noen måneder senere. Eneste forskjelligen at det er området som angripes blir mindre for hver gang.
Jeg er og plaget med disse røde prikkene, og de klør en del, har noen på brystet og masse på ryggen (helt likt som bildet jankph la ut). Jeg har spist lavkarbo i ca 7 uker før disse dukket opp. Har begynt med zyrtec i dag, håper det hjelper. Matvaren jeg har spist MYE mer av, er egg. Før spiste jeg kanskje 1-2 egg i måneden, nå spiser jeg gjerne 4-6 for dagen, så lurer på om det kan være egg som gjør at jeg har fått utslettet.
Noen andre som er/har vært plagget med dette, og som har blitt kvitt det??
Jeg med har fått utslett klør gjør det med. Husker jeg fikk det for noen år tilbake når jeg gikk på ketolysekuren. Men mener at det gikk vekk etter en stund.
Har ikke så veldig masse utslett litt på brystet men e klør i huden og blir rød.
Men ser her at det anbefales mere vann så da skal jeg prøve det.
Okey, da kan jeg, med trykk på kan, ha funnet ut hva som gjør at jeg har fått røde kløende prikker på rygg og bryst. Etter å ha googlet litt, dukket det opp noe interessant, SPLENDA :mad: kan være den store stygge rød prikkede ulven!!
Flere sider på nettet advarer mot bruk av Splenda, og jeg har spiste det daglig i pannekakene og hjemlaget syltetøy. :eek:
Hei, vekker liv i en gammel tråd jeg... Jeg har de siste tre ukene hatt et prikkete og kløende utslett under høyre bryst. Har spist lavkarbo siden starten av august. Hvis dette er kontakteksem ville jeg vel hatt det under begge brystene? Var nettopp hos hudlege, han sa dette var på grunn av svette. Jeg svetter ikke så veldig mye og har heller ikke så store eller hengende bryst. Er det noen som har opplevd noe liknende?
Ok, da skal jeg prøve med Dermovat som jeg fikk fra hudlegen (men den var litt sterk til å brukes under brystet egentlig... men, men...) :D Takk for svar, jeg håper det er svette som er årsaken!
Oi, gammel tråd. AKKURAT sånn her har jeg det.
Jeg trodde først det var min gamle eksem fra barndommen som hadde dukket opp igjen, men nå er jeg usikker. Jeg er bombesikker på at det er kostholdet mitt som får meg til å bli sånn. Jeg har nå hatt dette et par måneder snart og jeg har behandlet det helt perfekt med tanke på hvordan man behandler eksem. Riktige kremer og har fått forskjellige styrker kortison av hudlege.
Hvis jeg kutter ut lavkarbokostholdet forsvinner det nesten på dagen.
Jeg vet at jeg til en viss grad har eksem, i alle fall sensitiv hud. Så jeg skylder ikke på selve kostholdet, men det bidrar sterkt til at det blusser opp. Bildet som ble lagt ut i 2006 her i denne tråden er identisk til hvordan jeg har det, bare på brystkasse og til dels under armene.
Jeg kan smøre det med sterk kortison 1-2 ganger om dagen, fuktighetskrem flere ganger om dagen og det forsvinner sakte og sikkert i løpet av en uke. Men som regel på slutten kommer det frem et par små og rød prikker andre steder på mage/brystkasse og to dager senere er det et nytt utbrudd på gang. Dette klør til tider hinsides.
Ble faktisk litt lettet når jeg fant denne tråden, stygt å si. Men det ga meg litt forklaring.
Jeg har byttet over til neutral vaskepulver, tatt allergiprøver på grønnsaker hos legen, trener kortere økter for å ikke være svett så lenger, bruker større klær så det ikke skal gnisse mer og ikke noe hjelper.
Hvis det er sopp kn du prøve å lage einerbærbusk-avkok og vaske deg med vannet når det har kokt et par timer. Det skal drepe sopp.Kan hentes i skogen. Jeg ville, om du ikke gjør det allerede, skiftet trøye to ganger i døgnet. Kanskje du finner en spesialsåpe på iherb.com? Det finnes mot eksem og sensitiv hud der ihvertfall. Og så tenker jeg at b vitaminer kanskje er noe du få mer av ved karbo-kosthold enn ved lavkarbo. Jeg ville googlet litt for å finne ut om det er noe du trenger.At soppen skal bryte ut ved lavkarbo og ikke omvendt er rart. Det er sukker som forer soppen.Og selv om det kanskje er nevnt tidligere er det viktig å ikke bruke for mye vaskepulver når du vasker, og helst neutral vaskemiddel. Du vil ikke reagere overalt men nettop der du svetter sannsynligvis.
Da har jeg vært hos hudlegen, han mente det var pityriasis rosea. Iom det ikke responderte på kortison som de fleste andre utslett gjør, dog kortisonet kan lindre kløen min når det er som verst. Han sa at hvis det ikke gikk over i løpet av et par måneder er sjansen der for at det kan være noe annet som het noe med pityriasis også..husker ikke helt hva det var. Hehe. Det finnes ingen behandling, må ta tiden til hjelp.
Jeg spurte om han trodde det kunne ha noe med kosthold å gjøre, men han var skråsikker på at hvis det hadde vært kostholdrelatert skulle sterke kortisonpreparater i det minste behandle utslettet lokalt. Noe det ikke har gjort på meg.
Vet ikke om det er en tilfeldighet at såpass mange som har spist lavkarbo har samme flekker som meg, men jeg får se litt videre da.
Jeg har som sagt vært veldig flink til å smøre med fuktighetskrem mange ganger daglig, så mitt utslett finnes ikke tørt og flasser ikke. Så det ser litt annerledes ut pga det.
Drikker du udos og/eller tar omega3? Jeg har ikke peiling på utslett, men jeg har sånne nupper som forsvant ved innføring av Udo's (tar omega3, og det er ikke det samme i følge kroppen min...Selv om omega3 også hjalp mot tørr hud.)
Får i meg mye omega3 fra både kosthold og tilskudd, men dette er ikke nupper. Det er rett og slett hovene vabler som står ut, kan minne om et mildt elveblest utbrudd. Kan variere alt i fra på størrelse med et kronestykke og tja..en kvise..hehe.
Njaaa, nei. Var jo sånne ting jeg mente at det var først, siden jeg var allergisk mot sitrus og dyr når jeg var yngre, men utslett som kommer av det skal forsvinne gradvis og i det minste lokalt ved behandling av antihistaminer og kortison relativt kjapt. Kortison har null virkning på det whatsoever, bare lindrer kløen bitte litt.
Det virker som at det viruset han beskriver er en logisk konklusjon, men som sagt blir jeg jo litt skeptisk iom det både her og særlig på internasjonale lavkarboforum bekreftes at akkurat likt utslett som jeg får nå er velkjent når man går på en streng lavkarbodiett som meg/oss.
Tror ikke at det er noe jeg spesifikt spiser, men kanskje det blir noe ubalanse i stoffskifte eller noe sånt som ikke kroppen min liker. :o
Nå er jeg desperat. Igjen så det ut som det forsvant, og i dag kom det tilbake i løpet av 30min eller noe og er verre enn noensinne.
Har tenkt over kostholdet, eneste jeg får i meg nå som jeg ikke pleide å få i meg før ketolysekuren er sukkerfri brus. Skal kutte dette helt ut, har hørt det er noe som heter aspartame rash/poisoning og mange andre ting, så jeg får se. Har desverre drukket en del pepsi max. :p
Funker ikke det så gir jeg opp lavkarbo.
Funker det ikke da heller har vel hudlegen rett da og jeg får starte opp igjen senere. Kjipt.
Det finnes noe sopp man kan få i huden som gir sånn spredte røde flekker, og hvis det er sopp vil ikke steroider eller antibakteriellt virke.
Har du samboer? (Og det er en dame, så har hun kanskje ...) Dersom du kan teste med litt Canesten (vanlig soppmiddel for dameproblemer) på ett sted, hver morgen og kveld i noen dager.
Hvis det virker kan du prøve Fungoral (apotek) til å vaske med. I tillegg til hyppiger dusj/vask, ikke med for mye eller sterk såpe og være VELDIG nøye med tørkingen + pluss håndkle-vask på 90 grader og hyppig bytte.
Hadde nesten vært glad om det var sopp, men det er desverre ikke det. Tenkte over det selv og begynte å bytte klær flere ganger om dagen, vasket meg mange ganger. Vaskinga gjorde det verre. Når jeg da kom til hudlegen utelukket han det. Dessuten har jeg tatt en del på utslettet og jeg har ikke klart åsmitte meg selv over andre deler av kroppen.
Har du googlet utslettene dine? Kanskje du kan finne bilder som ser riktig ut og finne noe info derfra?
Jeg ser at om man googler "low carb hives eller rash" så får man en del treff. Kanskje noe av det kan likne ditt. I så fall vil jeg neten tippe på en form for mangel - enten det er et ensym, et mineral eller en vitamin...
Edit: jeg ser det er en del som teoretiserer over candida die-off-reaksjoner...
Nå husker jeg jo ikke hva det heter, men det er faktisk ikke så smittsomt, sånn at man kan dra det utover mener jeg...
Og forøvrig mener jeg nå at alle leger kan ta feil...:D
Hm. Ja, har brukt en del timer på dette. Low carb hives/rash og andre synonymer er det en del av rundt omkring, og det kan godt ligne på det jeg har. Det jeg stusser på er at de som får det sier de får det ganske tidlig ute i kuren, men jeg hadde gått på det over 3,5mnd.
Selvsagt, folk er forskjellige.
Ser ingen candida eller andre soppinfeksjonsbilder som er veldig likt det jeg har, og en soppinfeksjon ville ikke ha kommet frem for så å graaadvis gå bort og blusse opp igjen på den måten.
For å forklare ganske enkelt da, kroppen føles ut som den føles ut før et elveblest utbrudd. Kløe under huden over hele kroppen, helst på kvelden og mest på ben og armer. Det er alltid verst dagen før utbruddet blusser opp igjen. Det blir flammende rødt rundt vablene dagen etter og det klør noe inn i helvete. Så deretter roer det seg sakte, men sikkert ned og når det ser ut som det er på vei til å gi seg blusser det opp igjen enten der eller noen cm lenger bort. Det kan også se ut som elveblest, men det hadde gått mye fortere over og forflyttet seg fortere.
Utslettet mitt blir ikke tørt, ikke noe skurv og ingenting som sprekker så da er eksem utelukket.
Så er det aspartame poisoning/aspartame rash, der finner jeg noen bilder som ligner en del. Derfor har jeg nå kuttet ut alle kunstige søtningsstoffer. I natt ble det så ille at jeg dro til en ny lege for en ny mening i morges, hu mente at det var svetteeksem og hu tok meg seriøst angående at hormonene mine er i ubalanse pga ketogen diett. Så hu var veldig åpen for at det kunne være et enkelt utslett som ble forverret av at jeg kan ha sensitiv hud og det er rett og slett vanlig svetteeksem. Det startet jo på et veldig svetteutsatt sted og jeg trener nesten hver dag.
Bare rart kortisonkremer ikke hjalp NOE i det hele tatt, det pleier å fjerne sånt på et par dager.
Så hu satte meg på kortisontabletter(jeg er desp, prøver alt nå).
Om jeg blir frisk nå får jeg aldri vite om det var aspartam eller svetteeksem, men det driter jeg litt i. Håper ikke jeg må kutte ut ketolyse, har bare 1,5mnd igjen og føler jeg fortjener å gå løpet ut.
Hvis dette ikke funker tør jeg ikke fortsette på en ketogen diett lenger, da blir det mest sannsynlig lavkalori. Får håpe at min nye viljestyrke klarer seg bra der også. Skal slenge opp et bilde av hvordan det så ut et par timer før huden ildnet opp i natt.
Et par timer etter dette bildet ble hele området mye mer rødt og det klør masse. Jeg smurte med kortison og fuktighetskrem, det hjelper bare på kløe og inflammasjonen, ikke på selve utlsettet.
Som dere kanskje ser har jeg litt under armene også, er en del på andre siden av brystkassen som dere ikke ser.
Det er en god del tråder med mye tilsvarende her inne og på internasjonale forum, det ligger nok noe i low carb rash. Det er noe eget som heter atkins rash, ketosis rash og mye mer også. Er vel samme greia. Jeg har en forhistorie som barn med sensitiv hud, var atopiker som unge. Og de sier jo en gang atopiker alltid atopiker, kan hende kroppen rett og slett ikke tåler alle de ekstra ketonene jeg skiller ut når jeg svetter pga trening. Det var jo i utgangspunktet min første teori. :(
Det ligner jo på elveblest, men det har du fått bekrefte at det IKKE er?
Og siden du har på andre siden også så er det IKKE hevetesild, men kanskje det kan være et annet utslett med årsak i herpesviruset?? Helvetesild er jo et herpesvirus med utslett ganske likt elveblest. Vannkopper et annet.
Men, poden fikk i sommer ikke et utslett, men delvis lammelser i ansiktet. Disse skyldtes også virus og poden fikk da noe antivirustabeletter han måtte bruke en god stund. Siden legen din har sagt at det er virus så kanskje du også kan prøve noe antivirus?? (valaciklovir, aciklovir)
Visstnok er elveblest utelukket fordi det ville ha reagert på antihistaminer og kortison, pluss det forsvinner/flytter på seg i løpet av bare timer(ila et døgn), mitt blir værende mye lenger. Men jeg er veldig enig i at det ligner på elveblest, og jeg hadde elveblest noe når jeg var yngre så jeg har vært inne på tanken.
Trodde helvetesild så enda verre ut egentlig? Prøvd å google det litt og det ser ikke pent ut :p
Det kan variere det på samme måte som mange andre utslett. Jeg har hatt vannkopper og fikk deretter helvetesild. Dvs, jeg hadde vannkoppEN og denne ilden fra helvete var mer som en fystikkflamme. :p
Jeg har hatt vannkopper selv. Det kommer ikke frem på bildene mine, men utslettet mitt tørker ikke ut, blir ikke tørt. Det blir ikke blemmer med væske inni. Så det er jo en del ting som blir utelukket av det, derfor er elveblest en naturlig forklaring for meg. Nå er det tre leger som sier forskjellige grunner, pluss man har google. Ikke rart man blir forvirra ;)
Hva slags såper bruker du?? Hva slags vaskemidler?? Stresser du? Soler du deg?
Samme poden som fikk disse lammelsene i ansiktet var i mange år plaget at utslett lignende på elveblest. Etter mye om og men fant de ut at han tålte ikke sollys. Det var IKKE soleksem! Det nyttet ikke smøre ham med solkrem, han måtte rett og slett ikke eksponeres for sol. Så han gikk påkledd fra topp til tå et par somre på rad.
Så begynte han å få det samme utslettet på vinteren! Vi har jo ikke så mye sol her nord på vinteren så da kom legene frem til at det var kulden som forårsaket utslettet. Så han måtte til og med gå med finlandshette når han var ute. Og han måtte IKKE base såpass mye i snøen at han ble våt og varm og deretter kald for da kom utslettet.
Han hadde vært allergifri i mange år, både sommer og vinter helt til han var en snartur i syden i sommer. Da kom solallergien frem igjen. Og da var det bare å ta på seg klær igjen å dekke seg til.
Han får også store herpessår på leppene bare han omtrent tenker på noe som stresser ham opp.
Høres ikke helt heldig ut han guttungen din, håper han vokser det fra seg. Sleit med for helt jævlig atopisk eksem selv som liten, husker det med gru fortsatt.
Nei, soler meg ikke, men jeg får ikke utslett på steder som solen når. Det er sånn såkalt tskjorte utslett. Områdene som preges kan dekkes til med en tskjorte.
Når jeg fikk det første utslettet i begynnelsen av november trodde jeg det var svetteutslett og jeg kuttet ut all såpe, deo og vaskemiddel. Bruker ikke såpe der det er utslett, bruker neutral deo og neutral vaskemiddel, ikke noe skyllemiddel. Det vanlige jeg brukte før forverret ikke utslettet, men det svidde så fælt å ha vanlig deo under armene når jeg hadde allerede fått utslett der.
Tydeligvis mange som har opplevd og sliter med det samme. Det triste er at ingen ser ut til å finne en løsning, for alle virker det som å kutte ut ketogene kosthold er greia. Noen sier det er søtningsstoff, krysser fingrene for det da jeg har har kuttet ut sånt helt selv fra i går.
Jeg drar liv i en litt død tråd. Jeg har nå begynt opp igjen med et lavkarbokosthold, og jeg var allerede lenge før start forberedt på hva det ville bety - jævlige utslett som klør og er smertefulle. Ved tidligere lavkarbodiett har det ikke vært fremmed: den gang dro jeg fra lege til lege og til hudspesialister, ingen fant ut av hva det var. Jeg prøvde alt fra soppkremer, kortison, prednisolon, antibiotika, salver - ja, listen er lang. Ingenting hjalp, ikke engang på kløen. Jeg har nok vært (og er) en av de svært uheldige - jeg får utslettene etter kun to dager i ketose, og mine er langt verre enn hva som vises på noen bilder jeg googler, eller som dere viser her - og de går ikke vekk før jeg bryter ketosen, enkelt og greit. Jeg kan utelukke at utslettene kommer fra noen form for søtningsstoffer (har ikke dette i kosten, og hadde det heller ikke den gang), og jeg vet at det heller ikke er matallergi. Litt økning av karbohydrater, løser alt - om det så skulle være at jeg må stappe i meg 100 egg for å gå ut av ketosen. Med andre ord er svaret enkelt - den store synderen må være ketosen. Min venninnes far (lege) mener at dette er utslett som kommer av at kropper reagerer på ketogenene - og at dette merkes når det skilles ut gjennom svetten. Det er ikke tilfeldig at disse utslettene kommer i områder som er spesielt utsatt for svette. Med andre ord vet jeg (dessverre) at det er baksiden for mange av oss. Personlig piner jeg meg igjennom dette en liten stund, og så må jeg nok øke på med matvarer som gjør at ketosen påvirkes, og dermed hjelper utslettene mine. Det er kun økning av karbohydrater som kan gjøre det bedre - ingenting annet. Beklager forresten manglende avsnitt, men redigeringsprogrammet tillot meg ikke å lage avsnitt ettersom jeg skriver fra mobil.
Hei! Nå har jeg ikke lest hele tråden, men vet at dette har dukket opp fra tid til annen. Jeg vet at mange har opplevd dette når de har hatt syntetiske stoffer mot kroppen særlig, antagelig fordi svetten inneholder ketoner som skaper en reaksjon mot det, så det jeg vil spørre om er om det kan være tilfelle for deg? Sjekk om klærne du bruker mot kroppen har noe syntetisk i seg, og om så prøv en periode å bytte ut alt av det innerste med ren bomull/ull en stund og se om det hjelper.
Ellers er det ikke nødvendigvis så mye som skal til for å komme ut av ketose. Nå vet jeg ikke bakgrunnen for at du har valgt ketogent kosthold, om det er alene for vekttap eller av helsemessige årsaker, men prøv å legge deg på ca 50 gram kh om dagen, de fleste er ute av ketose da. (Enn om de fleste av oss produserer ketoner i løpet av dagen med et inntak på opptil 100-120 gram om dagen, men dette er ikke målbart med urinsticks).
Sånn ellers har jeg hatt stort hell med salver med ringblomst (calendula) i som lindring av kløe og raskere sårheling. Fåes både på apotek, helsekost og diverse nettbutikker (iherb og lignende).
Jeg vet ikke om svaret er myntet på meg, men jeg tar allikevel med meg tipset om salven, kan ikke skade å prøve, selv om jeg er skeptisk til hvor god effekt den vil gi. Når det er sagt klør det riktignok med med syntetiske stoffer, men det er vel ingen nyhet av syntetiske stoffer ikke kan måle seg med f.eks. bomull. Jeg går for tiden hverken med BH eller andre nære ting, og kun rene stoffer - dessverre hjelper det ikke. Med andre ord kan det nok stemme at de syntetiske stoffene kan forverre utslettene, har ikke planer om å sjekke ut teorien, men erfaringsmessig hjelper ikke bomullsstoffene utslettene i å bli bedre, dessverre. Det skal ikke så mye til før man går ut av ketose, nei, som er den store synderen her - men for min del vil jeg pine meg igjennom kløe og smerter for å være det en liten stund til - jeg må ha en liten kickstart på vektnedgang. Ideelt sett vil det nok ikke lønne seg å være i ketose for de som sliter med slike utslett som meg - for magisk nok slipper man den plagen hvis man bare pøser på med litt karbohydrater.
Svaret var myntet på deg, ja! :)
Ringblomstsalve har så vidt jeg vet ingen dokumentert effekt (men det handler vel kanskje like mye at ingen har tatt seg bryet med å forske på det?! ;))
Det har uansett blitt brukt medisinsk i over sekshundre år her til lands, og finnes i mange salver/kremer som er ment for sårbehandling o.l. Jeg har selv brukt det på større arr i ansiktet (etter arrkorreksjon) og det har grodd langt penere enn utsiktene var fra plastikkirurg, og det klødde null og niks mens det grodde. Vet også at mange andre har hatt heldig effekt av det på eksem. Dette blir så klart empiri, men om du f.eks. kjøper salve/krem fra en nettbutikk så koster det deg ikke mange kronene. Apoteksalvene med ringblomst er selvfølgelig en god del dyrere.
Et billig alternativ, som kun lindrer er zinksalve. Det er veldig billig, og fåes i dagligvarehandler.
Jeg har en lang historie med eksem, og har i grunn prøvd det meste. (For min del er den gode nyheten at alt av utslett forsvant med kostholdet ...)
Jeg har funnet ut hva som skjer i alle fall. Folk er jo forskjellige og noen av oss reagerer med et massivt histamin-utslipp når vi bryter ned store mengder med fettceller som da går ut i blodet. Derfor får man et vablete og jævlig kløende utslett. Det varierer fra folk til folk hvor ille det er, men dette kan skje på alle slankekurer evt livstiler som får deg til å gå ned foooort.
Ingen leger har kunnet fortelle meg det, før jeg viste til et skriv Atknins hadde laget om akkurat det, og da plutselig "trodde legen på meg". Først prøvde legen å overtale meg til å slutte på lavkarbo, men han satte meg på en helt annereldes type antihistamin enn de "vanlige" man ser i hyllene på apoteket og siden da har de gradvis gått bort.
Mange spekulerer også i at det er som tidligere nevnt her candida die off, det kan sikkert stemme for noen, men i mitt tilfelle gjorde det ikke det for selve utslettet varte alt for lenge og hadde fortsatt vært i full bluss om det ikke hadde vært for tablettene.
Men jeg er også enig i det du sier at det eneste som føler som hjelper er å øke på karbomengden, fordi da forbrenner du mindre fett. Opplevde det samme selv, og det er som flere her også sier. Hvis man leser på nett så er det også det som er den eneste løsningen folk kommer opp med, flere påstår at det går over etterhvert, men 3mnd var nok for meg.
Jeg tror nok folk som er sensitive i huden evt allergikere er mer utsatt da, men det er bare min egen tanke om det hele. :)
Veldig fint at du har funnet noe som fungerer iallfall. Så får du heller bruke litt lenger tid... Og flott at du poster tilbake slik at informasjonen finnes her.
Ja, så kom jeg over denne tråden, og da må jeg nesten fortelle min historie:
Jeg har levd lavkarbo (ca 30-50 carbs/dag) siden mars 2011. Har en kjent sulfa allergi.
I beg. av desember var jeg 5 dgr i Milano og pga lavkarboen så ble det til at jeg spiste mest parmaskinke og fersk mozarella. Det ble svært lite karbohydrater. Vin til maten.
Så var jeg hjemme noen dager, jeg begynte å hovne opp i overleppa og under øynene. Et par dager etter det reiser jeg til Lanzarote, 5 timers flytur, jeg passet ikke på å få i meg nok vann, tror jeg. Var fortsatt hoven i ansiktet. Vel framme gikk vi ut og spiste, jeg fikk straks etter maten, som besto i lammekjøtt og grønnsaker, en fryktelig ubehagelig, stiv følelse bakerst i ganen og det ble lite plass til luft etterhvert. Men det ga seg.
Etter at jeg hadde lagt meg den kvelden fikk jeg hjertebank og vondt for å sove. Om morgenen skulle jeg se meg i speilet og fikk sjokk; røde vabler over hele kroppen, og aller verst på anklene, det så ut som blodblemmer i laser. Kom meg til lege og fikk antihistaminsprøyter og tabletter. 2 sprøyter pr dag i 5 dager og tabletter i 1 uke. Legen sa det var en veldig stor allergisk reaksjon og ba meg om å oppsøke lege når jeg kom hjem.
Dette var en ubehagelig opplevelse, men etter å ha lest i tråden her, så tror jeg det har noe med maten i Milano, lite vann på flyet og svært lite karbohydrater i den perioden å gjøre.
Jeg har ikke vært hos legen her hjemme enda, men det blir vel som å finne den berømte nåla i høystakken å finne ut noe. Passer ihvertfall på å få i meg nok vann og ikke for lite karbohydrater fremover :=)
Ja, også var det diagnosen jeg fikk av den spanske legen: Urticaria, angioødem.
Jepp, det betyr elveblest og hevelser som du sikkert visste. Det legene stusser på ofte er hvorfor det ikke går bort av seg selv eller evt flytter mer på seg etter utbruddene, det er veldig atypisk elveblest å bli værende i veldig lange utbrudd på samme lokasjoner. Mine utslett varer alt fra 2-4 uker, når de begynner å bli borte spretter det opp på nytt et annet sted.
Antihistaminet jeg bruker heter loratadin orifarm, noen dager må jeg bruke 4doble doser.
For å være ærlig kommer jeg til å slutte på lavkarbo når jeg er helt helt fornøyd med vektnedgangen, for dette er faktisk ikke verdt det.
Jeg har justert gradvis fra 20 karbo om dagen til rundt 100. Det kan kanskje ha blitt litt bedre, men det slipper ikke helt. Nå har jeg prøvd noen dager med høykarbo i forbindelse med hard trening, da gir utslettet seg på veldig kort tid.
Og jeg må da legge til at jeg passer på å spise de samme matvarene som jeg gjør når jeg lever lavkarbo for å se om jeg reagerer på samme måte. Jeg legger bare til mer ris, potet, pasta og reduserer en del på fettet.
Jeg har prøvd "alt". Har prøvd å drikke 6 liter vann om dagen i flere uker, har prøvd masse mer d-vitaminer, c-vitaminer, ikke trene/svette så ofte, ikke trene/svette så lenge før jeg får dusjet, latt være å dusje med mindre jeg må, brukt bare bomull, unngått parfymer/vaskemidler/sterk mat.
Brukt kortisonkremer type sterk steroid. Og lista er lang, det eneste som funker 100% er å slutte med lavkarbo.
Jeg tok matpanelallergiprøver. Har tatt 3 runder nå. Første gangen etter 3mnd på lavkarbo(ketogent) og 1 mnd med utslettet, slo ut på IGE. Generell allergi, ganske høyt faktisk, men ingen spesifikk matgruppe pekte seg ut.
Under test nummer to hadde jeg spist 200karbo om dagen en periode(samme matvarer som før, bare mindre fett) og da slo det ikke ut på noe.
Test nummer tre ble tatt nå nylig og det var på rundt 70 karbo om dagen, samme matvarer som når jeg spiste ketogent, bare større mengder grønnsaker. Slo ut på generell allergi igjen, dog noe lavere nivå.
Jeg er normalvektig nå med noen små pyntekilo som jeg gjerne vil ha bort, men etter det er det ikke verdt å leve med utslettet 24/7/365. Da får jeg heller ligge på et par hundre karbo og tenke mer på kalorier og fett samtidig som jeg trener.
Hvis dere er som meg som ikke vil gi opp slankinga før du er ferdig så vil antihistaminer hjelpe til en viss grad, men du kan fortsatt få kraftige utbrudd en gang i blandt.
Interessant!
Men jeg må innrømme at jeg føler jeg tukler så mye med kroppen nå. Pøser på med ketolysetabletter/vitaminer, cvitaminer, dvitaminer og antihistaminer. Det å begynne å påvirke en produksjon i kroppen som ikke er naturlig fremført pga kosthold virker ikke helt sunt. Jeg aner faktisk ikke, skal tilbake til Hexeberg igjen om 10 dager så jeg får se om de har fått enda noen nye svar, hvis ikke gir jeg nok opp.
On a sidenote, alkohol forverrer utslettet du eventuelt har fremme. Men det gjelder jo mange allergier og utslett. ;)
During induction, the first phase of the four-phase Atkins Diet, participants limit carb consumption to 20 grams per day. Once the body consumes its carb, or glycogen, reserves in about two days, it switches to metabolizing fat for fuel, according to Atkins' principles. In his book "Dr. Atkins' New Diet Revolution," Atkins writes that dieters can expect to lose several pounds of fat, plus some water weight, during induction. As fat breaks down, fat-soluble substances stored within might be released suddenly into the bloodstream, provoking the release of histamines if the dieter has a sensitivity to those substances. Histamine release is an allergic reaction that can result in skin swelling, such as hives -- raised, red, itchy areas of inflammation.
[LEFT]
Virker som om du rett og slett reagerer på ketoner i omløp! Man er jo faktisk teknisk sett i ketose til noe over 100 gram kh om dagen, bare at dette ikke er målbart på sticks. Ser også en viss logikk i at det samme skjer ved alkoholinntak, ettersom dette også blir til ketoner.
Er helt enig. :)
Så da må man prøve å planlegge kostholdet deretter, føler at lchf er så lett og "digg". Klare regler og man kan spise det man vil, men å lage kosthold med 100-150 karbo føler jeg er litt mer om og men på samme måte som lavkalori. Får bare prøve og feile litt så går det seg nok til på en måte. :)
Klarer jo å spise sunt på lavkalori-ish også, men problemet mitt tidligere er at jeg har gått på en smell med for mye trening i forhold til hvor mye energi jeg får i meg, og når jeg prøver å oppjustere går jeg opp i vekt. Classic begynnerfeil.
Med tanke på at staten anbefaler et kosthold med 200-300 gram karbohydrater om dagen som det optimale, så har du mye å gå på. ;) Det sies at man fint kan kalle et kosthold lavkarbo på opptil 150 gram kh om dagen, og om du i tillegg trener så har du i hvert fall mye å gå på! :)
Kanskje du heller bør tenke litt mer lavglykemisk? Lese deg opp på Fedon og fylle på med belgefrukt, helkorn og frukt og kutte litt ned på fettet? Det behøver ikke å være så vanskelig heller. Flere her inne lever på den måten, og mange planlegger noe sånt til vedlikehold. :)
Uansett greit å belyse at ketose ikke passer for alle. Har aldri hørt om et såpass "ekstremt" tilfelle som deg, men jeg vet at flere har reagert med utslett i ketose i forbindelse med svette og syntetiske plagg, f.eks. Det er vel bare noe med den enkeltes kjemi!
Men lykke til! :)
Takk takk :)
Er flere jeg har pratet med som har hatt det som meg, men de fleste velger å gi seg med å spise lavkarbo før det har gått så lang tid. Jeg har vært veldig interessert i å finne selve kilden til problemet, men når det blir så grovt som at ketonene får skylda(som er mest sannsynlig) klarer jeg ikke alene eller med hjelp å komme noe nærmere ett svar.
Fedon er absolutt en mulighet. :) Har oppfølgingstime hos Hexeberg 31.januar, så jeg burde klare å holde ut de siste 10 dagene når jeg har drevet med dette utslettet i mange mnd. Så får jeg se om de har funnet ut noe mer.
Jeg kommer uansett til å oppdatere om jeg vet mer, tydeligvis en del folk som har opplevd dette eller lignende utslett.
Hei Folkens! Er det fortsatt folk her som sliter med kløende blemmer/vabler på kroppen når de er i ketose?
Jeg får dette hver gang jeg går ned fort i vekt, hovedsakelig under armene, under brystene og på ryggen. Dette har skjedd begge ganger jeg har vært i ketose (etter bare noen dager) og tidligere når jeg gikk fort ned i vekt (husker ikke diett).
Noen som vet hva som hjelper av behandling? Er desperat. Ønsker ikke å slutte med ketolyse, men vil bare kontrollere den fordømte kløen. Bruker sterk steroid krem, men hjelper ikke nok på kløen!
Litt artig å ta opp denne tråden igjen, vel 8 år siden jeg deltok i den, selv om grunnen til å ta den opp igjen ikke er fullt så artig.
Etter å ha nådd målvekten for snart 8 år siden gikk det så som så med vedlikeholdet og etter et av-på-forhold til lavkarbo ble det pluss 20 kg til slutt, før jeg tok meg selv i nakken ved nyttår og mistet 10 av dem siden da, takket streng diett og intensiv trening. Det som skremte meg var nok at jeg begynte å nærme meg 100-tallet på vekta, pluss en del små plager som helt åpenbart hang sammen med for mye å bære på.
Som sagt, 10 kg er borte og 10 til skal bort, og det ser ut til å gå bra denne gangen, men så har også dette utslettet kommet tilbake og jeg måtte bare innom for å se hva i all verden jeg skrev at jeg gjorde. Så langt ser det ut til at å plusse på med Zyrtec og Ketolysetablettene (som jeg ikke har brukt hittil) hjelper ganske bra for meg. Kosten har jeg ikke endret på.
Takktakk. Jeg bør kanskje legge til at jeg dessuten bruker litt hydrokortisonkrem for å dempe utslettet og Eurax for å ta bort litt av kløen. Jeg opplever det uansett ikke som spesielt plagsomt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.