< Tilbake til oversikten

Vondt i nyrene?

Morgengry sa for siden:

Har gått på Atkinsen i snart 3 uker (induksjon) og har i det siste fått veldig vond i ryggen. Begynte å tenkte i de baner at kanskje det er nyrene? Det sitter bak og litt opp på ryggen. Går ikke bort, så jeg tror nok at det er nyrene. Går på vanlig vitamintilskudd men har dobblet dosene (husker ikke merke men det er et veldig bra produkt Bio-ett-eller-annet). Har sjekket lit rundt her og ser at man bør ta kalium når man er på induksjon. Kan jeg bare prøve dette eller må jeg kontakte legen? Er plagsomt å ha vondt bak der. Er det farlig? Drikker masse vann.

Takk for ev. svar.

PS: Skal fortsette på induksjon en stund til, til jeg har kommet under 100-kilos-merket mitt.

Iset sa for siden:

Velkommen hit, Morgengry. :D

Jeg hadde det på samme måten som deg da jeg først begynte, og kan få det fremdeles. Men det kom av for lite vanninntak, ser du drikker nok vann (hvor mye drikker du, og drikker du mye brus, kaffe, te osv i tillegg?).

Du kan godt ta kalium uten å kontakte lege, men hvor mye kalium er det i vitaminene dine? Er det Bio Balanse du bruker? 4 tabletter daglig?

Morgengry sa for siden:

Takk for svaret Iset.
Det stemmer - Bio Balance het det og jeg tar 2*2 tabletter daglig. Drikker ikke kaffe/brus, og kun grønn te. Drikker ca 3 liter vann og kanskje mere pr dag. Drikker endel farris, men det er jo uten søtningsstoffer.

Iset sa for siden:

Hmm da aner jeg rett og slett ikke. Kanskje det er noen andre som vet? Nille har nok noen lure svar på lager, hun er Atkins-eksperten her inne. :D

mofe sa for siden:

Jeg hadde de eksakt samme smertene da jeg gikk på induksjon. Begynte på kalium, og begynte å drikke mere, og ting ble bedre.

Nille sa for siden:

OM det er nyrene så drikker du iallefall nok vann. Det kan være både Kalium og Natrium mangel. Jeg vet ikke hvor mye det er i de pillene du tar fra før. Men du kan kjøpe (kalium) Kaleroid 750 mg på apoteket. Prøv først med 1 stk pr dag. Om det ikke bedrer seg etter en ukes tid ville jeg gått til legen for å ta blodprøver for å se om du trenger mer kalium. Og evt. sjekke om det kan være andre årsaker til vondten din ! Sånn skal du ikke ha det vet du.

Eva sa for siden:

www.ketolyse.no selger de selen/sink og krom/kalsium. Jeg spiser dem og har ingen problemer med nyresmerter.

Fjonken sa for siden:

Det jeg lurer på er hvor på ryggtavla du har vondt. Har du vondt i korsryggsområdet er det neppe nyrene. Mange tror nyrene ligger der. Det gjør de ikke. De ligger ganske høyt oppe, omtrent i underkant av ribbena.
Vil samtidig råde deg til ikke å ta større vitamin- og mineraltilskudd enn det som står på pakka. For mye av enkelte vitaminer og mineraler kan kortslutte viktige funksjonene i kroppen. Så vær forsiktig.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.