114->92-95 sa for siden:
Jeg ELSKER vafler. Etter 5 uker på null/minimalt med karbo kunne jeg tenkt meg å lage noen vafler. Noen som har en god oppskrift med så lite karber som mulig??
114->92-95 sa for siden:
Jeg ELSKER vafler. Etter 5 uker på null/minimalt med karbo kunne jeg tenkt meg å lage noen vafler. Noen som har en god oppskrift med så lite karber som mulig??
HP sa for siden:
Egg, Cottage Cheese, litt havre, kanel, smør. Kjør i food-processor, stek. :)
Albertine sa for siden:
Hva med denne?
Lavkarbovafler:
2 egg
søtstoff etter smak
2 ss bakemix
1 liten ts bakepulver
masse kardemomme
100 gram smør
0,75 dl fløte
La svelle i ti minutter, stek, enjoy!
Serveres med rømme og rørte bær
114->92-95 sa for siden:
Noen som vil meg godt her....:) takk takk
Anne sa for siden:
Ser namme ut...men hva er det i den bakemixen, Albertine? Kan den erstattes av noe annet om jeg ikke har bakemix?
Iset sa for siden:
Jeg har stekt OE-vafler, som jeg syns er kjempegode. De inneholder litt bokhvete da... Men karboinnholdet per vaffelplate er vel ikke så ille. Ziggy la ut oppskriften her, jeg la den ut på nytt med bilde:
Min noe endrede oppskrift med bilder
Opprinnelig oppskrift fra Ziggy den dypt savnede
:)
114->92-95 sa for siden:
Det var bildet av de vaflene som gjorde at vannet begynte å renne i munnen min Iset. Bokhvete har jeg null erfaring med, hvor mange karber er det i det? Kan jeg bruke sojaprotein istedenfor?
Albertine sa for siden:
Du kan bytte ut bakemix med soyaprotein i min oppskrift.
Anne sa for siden:
Takker og bukker, Albertine...:)
Iset sa for siden:
Du kunne jo prøvd med soyaprotein ja. Konsistensen blir sikkert ikke den samme, siden bokhvete jo har samme bakeegenskapene som hvetemel, men du kan jo prøve. Si fra om det går bra, for da vil jeg og prøve det. :D
Bokhvete har ca 75,5 gram karbo per 100 gram, altså mer enn hvetemel. :eek:
Men du må se på summen. Man bruker 80 gram i hele røra, og fordelt på 12 vaffelplater blir det ca 5 gram karbo per hele vaffelplate, og det er jo ganske så overkommelig, egentlig? :D
Albertine sa for siden:
Atte, kunne man ikke bare brukt hvetemel da? :p
Regner med at det er egenskapene og næringsinnholdet i bokhvete som er å foretrekke?
Iset sa for siden:
Jo, men jeg prøver å tenke litt sunnere. Bokhvete er litt sunnere enn siktet hvete, er det ikke? :confused: Iallefall litt?
114->92-95 sa for siden:
Da var de testet ut. Fikk 3 vafler som så veldig innbydende ut, men smakte litt lite av det jeg vanligvis forbinder med vafler: søtt:) Hadde i 5 dråper stevia og litt vaniljeestrakt, men kunne sikkert hatt i mer. Kunne sikkert ha halvert smør mengden, det ble litt vel mye smørsmak på vaflene.
Iset sa for siden:
Jeg har alltid kardemomme i, masse kardemomme. Og litt kanel, og så mye søtstoff at det smaker godt (jeg smaker litt på røra), samt vanilje. De blir helt perfekte etter min smak iallefall. :D
Albertine sa for siden:
Så lenge du har friske bær og rømme på vaflene spiller det ikke så stor rolle at de ikke er så søte, synes jeg...
Siljevanilje sa for siden:
siljevanilje skal IKKE lage vafler, i fare for å bli avhengig
Trolljenta sa for siden:
Noen som har svaret på dette?
Har alltid lurt på denne bokhveten..
Nille sa for siden:
Bokhvete er ikke korn i det hele tatt. har ikke noe med hvete å gjøre.
Det er en vakker ettårig urt som vanligvis blir ca 40 cm høy. Den tilhører gressfamilien og er en fjern slektning med den rabarbraen vi finner i havene våre. Den har små hvite til rødhvite blomster i kvastliknende klaser. Den trekantete frukten som blomsten utvikler seg til, og som er den som spises, er egentlig en nøtt som har en søtlig smak. Og den tørkes og males til mel......
[color=#800080][/color]
Glutenfritt og alt !
[color=#800080][/color]
[color=#800080][/color]
[color=#800080][/color]
Nille sa for siden:
Næringsinnhold bokhvete:
[color=purple][/color]
Total: 350 Fat:2 18 6% Sat:0 0 0% Poly:0 0 0% Mono:0 0 0%Carbs:76 264 85% Fiber:10 0 0%Protein:7 28 9%Alcohol:0 0 0%
[color=purple][/color]
66 netto karber pr 100 gram - altså relativt høyt, så det lønner seg ikke å bruke i store mengder. Jeg bruker 50 gram i brødet mitt, og da blir det lite pr skive. Vet ikke om det er like lurt i vafler....
Stella sa for siden:
Skal man smelte smøret til røren?
Vi laver altså ikke så tit vafler i Danmark som i Norge ;)
Fjonken sa for siden:
En fordel å smelte smøret å ha det i røra ja. Da slipper du å smøre vaffeljernet hele tiden..
donjuanwannabe sa for siden:
Hææ. kom ikke inn her jeg!
Ziggy sa for siden:
Jupp, Nille... og så kan det brukes av alle med glutenallergi, da det ikke irriterer fordøyelsessystemet på samme måte som dagens moderne kornsorter gjør. Bokhvete er meget utbredt i gamle Sovjet, kjenner dere noen russere, tror jeg de fleste vil kjenne igjen bokhveten.
Ziggy sa for siden:
Det har du rett i... det gjør ikke jeg heller...
HVORFOR KAN IKKE JEG HELLER KOMME MEG INN OG LESE MINE EGNE INNLEGG!!!!!!!! :confused: :confused: :confused:
guro sa for siden:
Jeg kommer heller ikke inn. Og jeg som var blitt så vaffelsulten ...
Fjonken sa for siden:
Finnes da mange andre gode vaffeloppskrifter på forumet.. !:D
Ziggy sa for siden:
Næhæi!
Jeg vil se OPPSKRIFTA MI (eller var det mappa mi???) NÅ!!!!
Ellers så klager jeg til kontrollkomiteen....:p :D :p
guro sa for siden:
Jeg har noen, men var nysgjerrig på denne akkurat nå da skjønner du! ;)
Fjonken sa for siden:
Er det noe problem da.. Ziggy kan vel bare legge den ut på nytt.
Ziggy sa for siden:
Neida... men litt morro kan man vel ha...:D :D :D
Nille sa for siden:
Fikk den frem uten problem jeg....... :wacko:
Huldr sa for siden:
Sikkert fordi du er moderator det, Nille :) Jeg fikk heller ikke tilgang...
Ziggy sa for siden:
Vi får fram ei melding om at vi ikke har tilgang til der den ligger... så kanskje Albertine eller noen andre flytta den med seg inn i de lukkede forumene??? Ikke vet jeg, men her er meldinga v får...
[/LIST]HP sa for siden:
Det er fordi oppskriften ligger som et innlegg i en dagbok som er arkivert etter brukerens ønske. Her er den:
Ziggy sa for siden:
Se der ja, der var den! Har gjort noen endringer siden jeg la ut oppskrifta ser jeg... Takk for hjelpa, HP :)
Trolljenta sa for siden:
Kan vi få den oppdaterte versjonen?
Fikk lyst på vafler nå :sikle:
Ziggy sa for siden:
Klart du skal få den... her er den;
9 stk egg
150-170 gr smelta meierismør (jeg bruker 170 gr smør)
1 beger Cottage Cheese
75 gr mel (jeg bruker bokhvete- eller havremel)
2-3 dl rømme eller fløte (fløte passer best når du lager pannekaker av røra)
1 ts salt
Selv bruker jeg enten bokhvetemel (fås på helsekost), men har de det ikke der du handler, så kan du jo evt. bruke havremel... det har minst karber av alle de mer eller mindre tradisjonelle kornsortene... får du heller ikke tak i det, ja så gå for sammalt mel, helst grovt. Husk, du bruker ikke store mengder med mel her, så det blir sånn omtrentlig 1 gr karbo pr. hjerte, eller 6 gr karbo pr. rute.
Tåler du gluten kan du evt bruke glutenmel istedet også, det inneholder lite karbo. Rent glutenmel inneholder bare 20 gr. karbohydrater pr. 100 gr, og ca. 75 gr proteiner. Da kan du evt også kutte ut Cottage Cheese'n om du vil, da proteinmengden er ivaretatt allerede. Selv gjør jeg det ikke, da jeg overhode ikke kjenner antydning til CC smak av vaflene...
Ha alt i en bolle, og kjør det sammen med en stavmikser. La det svelle i ca 15 minutter. Deretter er det fritt fram å nye gode, velduftende rømmevafler.. etter at du har stekt dem (ikke sant, morroklumpen Fjonklen???) ;) :D ;) :D
Vil du ha den søtere, kan du skrape ut innholdet i 1-2 vaniljestenger som du tilsetter røra før du kjører den sammen med en stavmikser.
Fjonken sa for siden:
Hmfr.. Ziggy spiser visst rå vaffelrøre med baniljesmak.. hva nå det siste er.. :p
Ziggy sa for siden:
Yupp... bruker det som smoothie jeg. Deretter trener jeg som bare f**n, sånn at kroppstemperaturen blir såpass høy at de blir ferdigstekte i magen før de fordøyes. Sparer energi på denne måten, vet du... :p :cool: :p
Neida.. oppskrifta er retta nå den...
Takk for svar! Nå har jeg testa vaffler til kampen og det smakte jo ikke værst med ost på. Men likevel minner smaken mye om omelett da og fargen er gul og vafflene blir løse i fisken. Men selv om jeg stekte lenge så forble de gule. Men hvilken temp. skal jeg egentlig bruke, jeg brukte 4. Men kanskje jeg skal bruke mer?
Men har det mye å si at jeg ikke brukte mixer? Brukte bare visp og da ble det jo litt klumper i røra. I tillegg så satt det seg veldig fast i toppen selv om jeg brukte litt smør. Vanskelige å ta ut også når de er ferdige. Blir det lettere å ta ut vafflene ut hvis tempen er større og at de er brune?
Tror jeg bruker panna neste gang jeg. Det ble mye søl også rundt vaffeljernet. Jeg hater å rengjøre. Også fikk jeg lyst på ekte vafler når jeg smakte dem... Men de var jo gode til å være sunne lavkarbo vaffler da.
Ziggy sa for siden:
Du må bruke sterkere varme, ja. Da blir de sprøe og gode, mine er det ikke mulig å skille fra vanlige vafler. Og de er lette som bare det å ta ut av jernet når de er ferdige. Jeg bruker å ha termostaten på mellom 5,5 til 6,0 på jernet mitt jeg, kanskje du burde prøve det du og???
Og ja, du må bruke mikser eller foodprosessor, ellers vil du ikke får det til å blande seg godt nok. Da blir det mere omelett med ekstra innhold, ja...
Søl??? Åssen greide du det da? Brukte du ikke den medfølgende øsa??? Hos meg er det slutt på alt sølet etter at jeg begynte å bruke dette jernet, og husk nå på at du bare skal ha i nesten 1 full øse pr steking da...:p ;) :p
Nei må droppe dette, ble dårlig i magan av dette jeg. Jeg og korn og meieriprodukter passer ikke sammen.
Ziggy sa for siden:
Kommer vel an på hvor mye du spiste og da... eller hur???
Hva brukte du i røra, forresten? Har du glutenintoleranse, så skal du ikke reagere på bokhvete, da den er helt uten gluten. Når det gjelder meieriproduktene, så er det verre, for tåler du ikke smør, rømme og evt. Cottage Cheese, ja så vet jeg ikke hva du skal erstatte disse med... :o
Nille sa for siden:
Bokhvete er ikke korn. Det er en nøtt - og det er ikke allergener i melet. Som Ziggy sier, selv de med glutenintoleranse/allergi kan spise dette. Tror også at det heller er meieripoduktmengden kanskje ? Hvis du prøvde med hvetemel kan kanksje prøve med bokhvete neste gang ?
[color=purple][/color]
Det var synd at du ikke tålte dem DJ :(
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.