Hei, jeg er helt nybegynner innen ketolysekuren (og sunt kosthold generelt), og lurer på om jeg kan spise noe av de fristende spekepølsene som ligger og roper på meg i kjøleskapet?
Står ingenting om karbohydrater på de, men jeg har en anelse om at det er ganske lite. Alikevel har jeg ikke tørt å røre de :-)
Står storfekjøtt, svinekjøtt, spekk, pepper, salt, krydder, rødvin og konserveringsmiddel natriumnitritt E250 på ingredienser.
Noen som har en formening om disse er "trygge" under ketolysekuren?
Hvis du skal spise "sunt" så er det viktig at du velger produkter som inneholder antioksidant sammen med natriumnitritt. Natriumnitritt alene regnes som mulig kreftframkallende - sammen med en antioksidant( c-vitamin(natriumaskorbat)) regnes det ikke som kreftramkallende/trygt.
Gilde sine produkter har antioksidant tilsatt sammen med natriumnitritt. Jeg vet ikke hvilke andre - sjekk på pakka :)
Mengde spiller jo inn - så jeg ville spist den pakka, også valgt en med antioksidant neste gang jeg handlet :) Spekemat er digg! :D
Jeg personlig satser på å spise så ren mat som mulig, fordi jeg mener kroppen har best av det. Men jeg krydrer tilværelsen med diverse typer salami innimellom. Det er ganske mye salt i den, så du bør vel ikke satse på så mye av den daglig.
Jeg spiser også spekepølse, italiensk Ungherino pølse (verdens beste) og dansk salami innimellom. Men opplever alltid noe vannansamling pga saltet - som Albertine påpeker. Så ikke for ofte og ikke for mye og aldri dagen før veiedag er mitt råd :p
spekeskinke, pølse og fenalår er redningen når suget kommer... zombieluringen på tokt MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH HAAAAAAH NOOOH GOOOOODTH NÅÅÅÅÅÅÅH!!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.