< Tilbake til oversikten

Spekepølse, trygt?

Larsie sa for siden:

Hei, jeg er helt nybegynner innen ketolysekuren (og sunt kosthold generelt), og lurer på om jeg kan spise noe av de fristende spekepølsene som ligger og roper på meg i kjøleskapet?

Står ingenting om karbohydrater på de, men jeg har en anelse om at det er ganske lite. Alikevel har jeg ikke tørt å røre de :-)

Står storfekjøtt, svinekjøtt, spekk, pepper, salt, krydder, rødvin og konserveringsmiddel natriumnitritt E250 på ingredienser.

Noen som har en formening om disse er "trygge" under ketolysekuren?

HP sa for siden:

Hvis du skal spise "sunt" så er det viktig at du velger produkter som inneholder antioksidant sammen med natriumnitritt. Natriumnitritt alene regnes som mulig kreftframkallende - sammen med en antioksidant( c-vitamin(natriumaskorbat)) regnes det ikke som kreftramkallende/trygt.

Gilde sine produkter har antioksidant tilsatt sammen med natriumnitritt. Jeg vet ikke hvilke andre - sjekk på pakka :)

Mengde spiller jo inn - så jeg ville spist den pakka, også valgt en med antioksidant neste gang jeg handlet :) Spekemat er digg! :D

Albertine sa for siden:

Jeg personlig satser på å spise så ren mat som mulig, fordi jeg mener kroppen har best av det. Men jeg krydrer tilværelsen med diverse typer salami innimellom. Det er ganske mye salt i den, så du bør vel ikke satse på så mye av den daglig.

Nille sa for siden:

Jeg spiser også spekepølse, italiensk Ungherino pølse (verdens beste) og dansk salami innimellom. Men opplever alltid noe vannansamling pga saltet - som Albertine påpeker. Så ikke for ofte og ikke for mye og aldri dagen før veiedag er mitt råd :p

Larsie sa for siden:

Okey, tusen takk for svar. Da blir det nok litt spekemat på meg også :-D

luringen sa for siden:

spekeskinke, pølse og fenalår er redningen når suget kommer...
zombieluringen på tokt MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH HAAAAAAH NOOOH GOOOOODTH NÅÅÅÅÅÅÅH!!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.