< Tilbake til oversikten

Gode ideer til frokost uten egg?

Karin sa for siden:

Det er det kanskje flere som trenger?

Ser nemlig i pannekake/vafler-tråden at Jeef heller ikke tåler egg. Det vil si, jeg tåler det for så vidt, men ikke mer enn en halv eggehvite. Det er temmelig irriterende! Særlig fordi jeg liker det så godt!

Noen andre som har det sånn?? Og har dere gode råd???

Selv spiser jeg litt brød av en eller annen variant (fiberrik, ryvita sesam, Wasa fiber eller husmans, Lindberghbrød eller fullkornbrød), med masse smør og hauger av proteinrikt pålegg. Men det er gjerne litt dumt å spise brød hver dag.

Middagsrester, hvis jeg har det. Men det er liksom heller ikke hver dag.

Frokostpannekaken er bare så god... (sukk.)

Albertine sa for siden:

Frokostpannekaka med rømme og bakepulver må jo være et godt alternativ da, ikke sant? Litt ekstra proteinpulver for å få opp proteinene?

Summer sa for siden:

Og det henger sammen?

Rømmegrøt med spekemat?
Fiberknekkebrød med ost?

Cottage chese med fårepølse?

Middagsmat? Jeg har ofte middagsmat til frokost...

Albertine sa for siden:

Den kan bakes i ovnen, og bli mer som en kake. Bakte ofte kake uten egg før.

Summer sa for siden:

Rømme med bakepulver blir kake som henger sammen?

themonk sa for siden:

Det gjør ikke jeg heller... derfor spiser jeg bare eggeplommer. :) Det er jo den delen av egget som smaker best. Dessuten kan den spises rå, uten problemer. (Rå eggehvite, derimot, er bare halvveis fordøyelig.) Her lager vi eggerøre med sju eggeplommer og ett egg. Det er knall det.

jeef-micro sa for siden:

jeg tåler hverken egg eller laktose, så jeg har litt problemer med frokosten kan du si. Men cottage cheese er det ikke laktose i (eller i allefall mindre laktose) og youghurt tåler jeg.

så min frokost består ofte av enten et halvt beger CC, med litt kanel, og et halvt eple i biter (og av og til litt splenda) eller jeg tar et lite youghurt beger og har oppi tre spiseskjeer kruskakli. (høres ugg ut, men er ikke så værst) bare viktig å drikke mye vann.

jeg er mett ganske lenge

Summer sa for siden:

Kan du utdype dette?

themonk sa for siden:

Digestibility of cooked and raw egg protein

Kroppen klarer ikke å bryte ned mer en halvparten av proteinet i rått egg. Vet ikke helt hvordan dette kan forklares, men det har vel kanskje noe å gjøre med at oppvarmingen bryter ned proteinet slik at det blir lettere for kroppen å fordøye. (?)

Det som er litt morsomt er jo alle de uvitende treningsstudiogærningene som heller nedpå rå eggehviter til den store gullmedalje. :)

JEHAGEN sa for siden:

Forlag til frokost uten egg:

• rester fra middagen i går
  • wienerpølser
  • koteletter

Daizy sa for siden:

Hva med avocado med saft av litt sitron over? Og kanskje reker?

jeef-micro sa for siden:

:sikle:

205gti16v sa for siden:

Før eg legg meg steiker eg av og til f.eks nakkekotletter raskt i steikepanne også lar eg dei stå over natta på 65-75grader.

Det blir knallmørt:)

Iset sa for siden:

Hun skrev jo frokostpannekake med rømme og bakepulver da. ;) :D

Eva sa for siden:

Hei Karin.

Her er et forslag uten egg.
Rør creme fraiche sammen med cottage chese og ha advokado i biter oppå. Uhmm, det skal jeg ha nå!

Albertine sa for siden:

Takk, Iset! Nå synes jeg Lise var skikkelig vanskelig altså! :snurt:

:p

Summer sa for siden:

Og hva er det ellers i den frokostpannekaken da? :confused: Kansje det er meg som er helt blind her, for mine pannekaker er liksom for det meste egg, jeg aner ikke hva annet en kan ha med rømmen. Havregryn? Blir det nok proteiner da? Ja, hvis man har proteinpulver også..?:confused:

(Albertine: Jeg gjørs ikke på altså.;) )

Albertine sa for siden:

Med atkins bake mix, proteinpulver, kardemomme, litt salt og søtstoff, rømme og masse smeltet smør får man en veldig god pannekake.

Summer sa for siden:

Det hørtes veldig godt ut!

Karin sa for siden:

Personlig skjønner jeg egentlig ikke hvordan den pannekaken skal kunne henge sammen uten egg, men hvis dere sier den gjør det, så....

Takk for mange gode tips. Når det gjelder rå eller kokt eggehvite, så har visst jeg det omvendt... For jeg tåler bare en halv kokt eller stekt eggehvite uten at jeg får problemer, men i en smoothie kan jeg ta to egg og bare få en minimal, men veldig skarp magesmerte. Det betyr likevel ikke at jeg kan ha smoothie med egg til frokost på en hverdag, for jeg er avhengig av å fungere 400 % på jobb. (Spøker ikke...) Så alt som kan sette meg ut et øyeblikk er UT. Dessuten liker jeg å SPISE maten min... (Smoothie er liksom godt en gang imellom, men jeg vil nå helst spise mat da...)

Skulle så gjerne spist pannekake...

(Og spiser det jo av og til, for all del! Men jeg må liksom beregne to timer i sengen i så fall...)

Albertine sa for siden:

Det kan være den pannekaka ramler sammen som et korthus, men hvis den blir stekt i ovnen og får lov til å være i fred og slippe å snus, så tror jeg det går helt fint jeg. Jeg kan jo ikke påstå noe jeg ikke vet noe om.;)

David sa for siden:

En wienerpølse inneholder jo en 5 - 6 karber, gjør den ikke??

Kristian sa for siden:

[INDENT]

Lager du rømmegrøten fra bunnen av eller:confused: . Poserømmegrøt setter meg ut av ketose så det vil ikke jeg anbefale, da er det faktisk bedre med havregrøt, havregrøt gir meg energi til å yte mer og dermed kan komme i ketose igjen. Men bare hvis jeg trimmer etterpå naturligvis... Men dette er jo meg det, noen som opplever noe lignende?
[/INDENT]

Kristian sa for siden:

[INDENT]

100g pølse, fiskekaker, fiskeboller, fiskepudding og kjøttkaker pleier å inneholde 6g karbohydrater. Hvor mye en wienerpølse veier. det vet jeg ikke.
[/INDENT]

jeef-micro sa for siden:

sånn der falukorv inneholder mindre. tror den jeg kjøpte (gilde) innholder 3g karber pr 100 gr

Summer sa for siden:

HP lager den fra bunnen av, og spør meg ikke om hva han har i. :o Det er forresten bare på 17 mai vi har det. :)

Havregrøt er godt, men kansje litt mye karber for en som er på Atkins?

Når vi lager havregrøt til poden (frokost og kveldsmat nesten hver dag), så har vi i ca 1/3 liten boks med malte walnøtter, en eggelomme og koker på helmelk. En periode tilsatte jeg proteinpulver, og en annen periode, så brukte vi endel cottage chese i også. SÅ det er jo mye som kan gjøres for å få op protein mengden. Ja,også har vi olivenolje i (brukte Udos før).

luringen sa for siden:

Nå prøver jeg sånn pannekake med atkins bakemix!! Spennende...

OK; eksperiment utført: Spiste hele for det var så godt...med litt søtstoff strødd på. Men nå er jeg kjempekvalm! Ble for kraftig med rømme, smør, fløtemixen for meg ja..neste gang mere mix mindre fløte tror jeg.

JEHAGEN sa for siden:

Det stemmer.

Man merker definitivt at Wienerpølser er dårlig mat sammenlignet med feks kotteletter. Blandt annet ved at jeg blir raskere sulten og føler meg mindre opplagt. Men det er jo veldig kjapp mat på morgenen, og sammen med noen egg holder det en stund.

I følge Wolfgang Lutz, så kan man jo spise 5-6 brødenheter per dag - og det er vel disse jeg benytter meg av med pølsene. Folk som spiser mer ekstremt lavkarbo må passe seg.

Kristian sa for siden:

Den oppskriften skal jeg jammen prøve neste gang de ber meg lage grøt. Litt byggmjøl tåler jeg nok. Men om familien vil ha det, det er en annen sak. men de får da den rømmegrøten sin.

Bea sa for siden:

Jeg spiser en god salat, jeg. Litt varierende hva jeg har oppi, men litt ost, skinke og/eller kylling må med :) Ellers bruker jeg agurk, salat, tomat og det jeg måtte ha lyst på. Jeg spiser ofte dette til lunsj også jeg da....
Jeg tåler heller ikke egg nemlig, hverken det hvite eller det gule. Blir kjempedårlig sukk Ikke kan jeg spise meieriprodukter heller. Så jeg synes det er litt vanskelig å finne på ting å spise. Jeg har av og til litt hvit ost i salaten, men det må være lite altså:) Elsker ost nemlig.......

Fjonken sa for siden:

Så langt har mine frokoster bestått av røkelaks eller røkt ørret, kyllingbryst, stekt sådann med salsa og rømme og salat og ost. Ellers gomler jeg mye hvitost. Kan også anbefale baconpanne uten egg. Tunfisk svisja i panna med sitron og pepper, litt løk og paprika. Røkt makrell med litt majo og sitron. No grønt ved siden av i form av ruccola, sukkererter og litt paprika.

Noen rekefrokoster har det også blitt.
Tacokjøttdeig med passende tilbehør, dog uten tortilla og tacoskjell.

50/50 cottage cheese og vanlije kesam røres sammen. Smakes til med søtstoff og en dæsj ublanda rød funsaft på toppen. Smaker og føles som riskrem med rød saus. En kremdott kan blandes i.

En boks kalkunskinke er et godt utgangspunkt for en frokost. Eller litt annet påleggsgreier som hamburgerrygg og skinkesteik.

Bare fantasien og karboinnhold som setter grenser egentlig.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.