< Tilbake til oversikten

Erfaring med lavkarbo og blodtype?

Marit1961 sa for siden:

Håper noen har erfaring med lavkarbo og blodtype. Vi er et par der han har 0 og jeg A. Han raser ned i vekt på bacon, kjøtt og animalske produkter. Jeg står helt stille. Noen som har samme erfaring? Noen med blodtype A som fungerer godt med kjøttvarer? :confused: Han bør gå ned 30 kg, jeg har "bare" 10 til overs...

Iset sa for siden:

Jeg er 0, men Skaldeman selv er faktisk A. ;)

donjuanwannabe sa for siden:

Det at han har 30 kg å gå ned og du bare 10 kan være grunnen til at han raser ned og ikke du. Hunkjønn går vel også ned seinere enn hankj. Men du skulle ikke stått helt stille da. Eller går du ned litt? Hva spiser du i løpet av en dag da? Jeg har ingen tro på at blodtypen er grunnen ihvertfall.

Begod sa for siden:

Jeg er også A og jeg har gått ned ca 10 kg på Atkins, men jeg går fortere ned hvis jeg holder meg til nøytrale og medisinske matvarer kombinert med Atkins. Det greier jeg bare i korte perioder siden utvalget blir så begrenset, så jeg holder meg til mye fett og spiser masse rødtkjøtt. Går litt saktere ned men jeg trives bedre. Tror forøvrig at jeg er a2 , en type av a som ligner mer på o en vanlig a.

Summer sa for siden:

Jeg er AB, og spiser mye egg, kalkun og fisk. :)

Marit1961 sa for siden:

Takk for flere oppmuntrende svar. Da fortsetter jeg med medisinsk og nøytralt, og så noen måltider med kjøtt innimellom. Jeg føler meg i veldig god form med lite karbohydrater og mye vilt. Spiser mindre innegående dyr. Egg blir det ekstra mye av, siden vi har egne, frittgående høner. Hvis jeg går ned mine 10 kg samtidig som samboeren min går ned 30, så er det helt ok. Det viktigste er at vi kan spise noenlunde samme mat. :)

Summer sa for siden:

Høres ut som en god plan. :)

Goggen sa for siden:

Jeg har blodtype A, og trives dårlig med brød/sukker etc. Jeg liker det svært godt, men blir rar i kroppen av det. Øl det samme.

Derimot fungerer jeg godt på reine matvarer som kjøtt og flesk. Fenalår, morrpølse, spekeskinke er ting jeg også fungerer godt på.

Pannekaker er noe som enkelte kan spise både 4 og sju av. Jeg ble sjaber etter ei pannekake.

Og kroppen har fungert bedre om sommeren for da griller vi svært mye.

Og sånn gikk det helt opp til 132kg. Men nå er det slutt på å tro alt som kostholdsekspertene sier. Jeg har prøvd å gå ned med sult, og det virker det, men kan ikke fordra å gå sulten i "evigheter".

Marit1961 sa for siden:

Egentlig litt rart, men slik har jeg det også. Lå mye på sykehus da jeg var liten. Legene fant aldri ut hvorfor jeg alltid hadde problemer med magen. Da jeg var voksen nok til å bestemme selv, kutta jeg ut brød og ble helt bra. Blodtype A kan være mye rart? Noe passer, noe ikke. Pannekaker, vafler, brød og annen melmat gjør meg bare sulten. Kjøtt blir jeg mett av.

Kristian sa for siden:

Det har forundret meg at små barn som ofte har problem med å få i seg mat kan sette til livs 12 pannekaker mens jeg er mett etter tre. Og dårligere form får en også så da må en ha seg en kaffikopp som stimuli.

Dag Viljen Poleszynski sa for siden:

Jeg spurte Atkins for en del år siden om han hadde registrert blodtyper på sine pasienter (ca. 68000 i alt). Dessverre syntes han ikke det var viktig å få svar på i hvilket grad blodtypen påvirket virkningene av et lavkarbokosthold.

I fjor deltok jeg på en kongress om blodtyper og genetisk polymorfisme og fikk vite at det var satt i gang et pilotprosjekt i regi av Institute for Human Individuality i Phoenix for å undersøke mulige forskjeller mellom de med type A og de med type O på et lavkarbokosthold. IfHI ble startet etter en donasjon av Peter J. D'Adamo, som er meget interessert i forskning. Jeg skal følge opp saken og vil skrive om resultatene i Mat&Helse så snart de foreligger og kan publiseres.

Marit1961 sa for siden:

Etter at jeg skrev til deg, søkte jeg på Mat&Helse og ble abbonent.
Nå har jeg komponert min egen medisinske frokost: 2ss bokhveteflak, ca 1ss knuste linfrø, 2ss soyaprotein og 1ss lettkokte havregryn. Bland sammen og hell på kokende vann. Rør rundt, så har du en god og mettende grøt. Jeg søter med kunstig søtstoff.
Gubben får heller fortsette med egg og bacon. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.