jeg er ekstremt glad i suppe
og idag tenkte jeg at sko lage det. men har noen en oppskrift??
det må være masse fett, masse kjøtt og litt overjord grønnsaker.
jeg tenkte å ha biffstrimler og små fettrike kjøttboller. ( som jeg lager selv) og kraften skal jeg koke på någe fett. også ha oppi purre ( den vokser jo mest over jord, men litt under og, og blomkål, osv. hvitløk .
hmmm..
andre gode forslag???
eg har fri fra jobben så eg ska gå å handle snart.:D
Jeg lager gulasjsuppe som blir fantastisk god, men den koker jeg leeeenge på grytekjøtt. Det inneholder mer fett, og blir mørt og fint.
Man tager halvparten så mye løk som kjøtt, og surrer det i masse smør. Så tager man kjelen av platen, og tilsetter 2-3 ss paprikapulver og en kopp med vann (for å unngå at paprikaen brenner seg) Dernest tar man kjøttet (skåret i små terninger) og fyller opp med vann til det såvidt dekker kjøttet. Tilsett buljongterninger etter smak (evt. bare salt og pepper) og litt hvitløk, og deretter putter du oppi det du liker av følgende liste når koketiden nærmer seg slutten:
bittelitt tomatpure eller hermetiske tomater
purre
blomkål
brokkoli
paprika i forskjellige farger
aubergine
squash
Ikke for mye grønnsaker i forhold til kjøttet. Serveres rykende varm med en dæsj creme fraiche.
Jeg lagde en suppe av kraften og fettet etter å ha stekt svinestek i en stekepose. (Buljong eller annen kraft kan selvsagt også brukes)Tilsatte litt vann og kokte frossen spinat i dette. Til slutt hadde jeg i litt fløte. Smakte det til med salt og krydder. Jeg hadde i ett hardkokt egg tallerkenen. Veldig godt!:D
Jeg laget en deilig blomkål/brokkolisuppe her en dag.
Kokte en blomkålhode sammen med noen brokkolibuketter og 2 terninger kjøttbuljong. Så moste jeg det sammen med masse smør og fløte til den konsistensen jeg ville ha. Serverte suppen med stekt bacon i biter samt en klatt creme fraiche på toppen. :sikle:
nam nam.... alle hørtes gode ud.
bare synd eg lagt suppe t frokost og har ein heile store boks med ferdig i kjøleskapet.
min ble laga av:
jeg kjøpte et stykke bacon, og skjærte av svoren, fettet mellom kjøttet og svoren kuttet jeg i små biter og surret ganske lenge i smør.
kutte jeg opp en purre, ( vett ikje om d e godkjent på skaldeman)
og heiv den oppi. så masse bacon. og biffstrimler. og ca 1 1/2 l vann
litt hvitløk og salt. et blomkål hodet i biter og ein boks mais.
også tok eg ut de verste og største bacon bitene, de steg i gryta og alt det andre sank. =) :)
Jeg pleide å lage grønnskassuppe med gulrot, kålrot, brokkoli og blomkål og ha oppi medisterboller, og helle masse olje oppi når det var ferdig kokt. Kjempe godt! :ja:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.