1 og 1/2 cup malte mandler (eller valnøtter eller pecan)
2 spiseskjeer Natreen (eller Splenda)
1 kopp kokende vann
1 pakke Confecta Lime Gele (eller to hvis du skal ha gelelokk)
2,5 dl kremfløte
225 gram Philadelphia Cream Cheese
3 spiseskjeer lime juice (1,5 lime presset)
1 kopp Natreen (eller Splenda)
Smelt smør og bland med malte mandler. Fordel jevnt utover i 22 cm springform, sett til kjøling.....
Bland vannet med gelepulveret. Rør godt og sett til kjøling i kjøleskap. Visp kremen stiv. Bland kremost, lime juice og Natreen/Splenda. Bland inn delvis stivnet gele. Til slutt blandes kremen inn. Sett i kjøl/frys.
Jeg pleier og å lage gele etter oppskriften på pakken og la den nesten stivne før jeg heller den/smører den over kaka. Serveres med litt vispet krem ved siden av !
PS Geleen har aspartame, slik som også sitrongeleen til Confecta har - OG Heistad sin bringebærgele (mmmm den er sååååå god)
Jada, men da må en bruke mye mere limesaft og rive skallet også. + Natreen eller Splenda..... Jeg har prøvd og det ble ikke helt vellykket. Da ble det faktisk bedre med sitron. Skal se om jeg finner oppskriften !!
Tilsvarende hva du ville bruke i 2.5 dl vann. Pulveret veier 14,5 gram - men det går ikke an å måle pulveret. Tror det er væskemengden som betyr noe.... skjønner du hva jeg mener ?
Vet at denne er veldig gammel nå, men håper noen kan hjelpe meg likevel. Jeg finner bare Heistad Bringebær og jorbær gele, kjøpte ei pakke bringebær. Funker d å lage med dette i stedet for lime gele? Blir d godt? Eller skal jeg bare glemme d? :P Håper på raskt svar!!!
Du kan godt lage kake med bringebær smak, men da blir det ikke KeY Lime cheesecake da.... Dessuten vet jeg ikke hvordan blandingsforholdet blir med Heistad sin gele i forhold til Confecta.
Ville vel kanskje heller prøvd en annen oppskrift da.
Jeg ELSKER denne kaka.. mmmm.. :D :D Confecta er vanskelig å få tak i her jeg bor, men jeg bruker lime Jell-o, som jeg kjøper på Maximat på Töcksfors ;)
Klipper og limer jeg fra bakst tråden, da jeg synes den hører mere hjemme her under kaker/desserter. Håper det er greit ;) Oppskriften er Nille sin. Jeg elsker denne kaka. Utrolig god, og jeg legger også med en bilde av den etter jeg lagde en i går kveld ;)
Key Lime Cheesecake
Denne er innmari god, litt annerledes....med lime smak .... veldig frisk, - og den forsvant fort da jeg tok den med på svigerdatters bursdag !
1 og 1/2 cup malte mandler (eller valnøtter eller pecan)
2 spiseskjeer Natreen (eller Splenda)
1 kopp kokende vann
1 pakke Confecta Lime Gele (eller to hvis du skal ha gelelokk)
2,5 dl kremfløte
225 gram Philadelphia Cream Cheese
3 spiseskjeer lime juice (1,5 lime presset)
1 kopp Natreen (eller Splenda)
Smelt smør og bland med malte mandler. Fordel jevnt utover i 22 cm springform, sett til kjøling.....
Bland vannet med gelepulveret. Rør godt og sett til kjøling i kjøleskap. Visp kremen stiv. Bland kremost, lime juice og Natreen/Splenda. Bland inn delvis stivnet gele. Til slutt blandes kremen inn. Sett i kjøl/frys.
Jeg pleier og å lage gele etter oppskriften på pakken og la den nesten stivne før jeg heller den/smører den over kaka. Serveres med litt vispet krem ved siden av !
PS Geleen har aspartame, slik som også sitrongeleen til Confecta har - OG Heistad sin bringebærgele (mmmm den er sååååå god)
Ser kjempegod ut! Må prøves!
Hvor mye Natreen skal det være i? Du har først skrevet 2 ss, og så 1 kopp? Hvor finner du Heistad sin gele?
Hvor mange karber er det i hele kaka tro? Gleder meg til og prøve denne:);););)
Om du ser innlegg som ligg i feil underforum, så kan du be moderatorar om å flytte på dei. Eg kobla saman dei to trådane og la Nille sin tråd over i kakeforumet. :)
Jeg bruker Splenda som søtning jeg da ;) De to spisesjeene er til bunnen.. Og den ene koppen er til resten av kakefyllet ;)
Heistad har desverre gått ut, og blitt erstattet med Eldorado. Men disse føres bare som bringebær og jordbær geleer.. Jeg vet i hvertfall at Ultra har disse geleene. men sikkert mange andre butikker også ;)
Jeg vurderer å kjøpe bringebærgele og lage fyllet til denne kaka som Mousse med raspet 70% sjokolade over også ;)
Lime geleen jeg har brukt i denne kaka heter Jell-o, og er kjøpt på Maximat på Töcksfors ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.